- Altele

Ce întrebări să pui înainte de a externaliza contabilitatea
-
2024-10-23
Dacă ai ajuns aici, înseamnă că ai decis deja să externalizezi contabilitatea. Deci nu mai e nevoie să-ți demonstrăm avantajele...
Mai multContabilitatea este un lucru indispensabil pentru orice afacere. Fără o contabilitate bine pusă la punct n-ai cum să obții profit și nici să eviți problemele cu fiscul. Iată de ce ne-am gândit să-ți facem cunoștință cu specialiștii DAD. Ei sunt cei care zi de zi au grijă ca în afacerea ta lucrurile să meargă bine. Se asigură că nu întârzii cu achitarea taxelor și că nu achiți prea multe impozite. Totodată, ei te ajută să-ți gestionezi eficient resursele. În rândurile ce urmează ți-o prezentăm pe Elena, care ani la rând a activat în funcția de contabil DAD Accountant, iar de curând a devenit team leader la DAD.
Elena, acum ești team leader la DAD Accountant și gestionezi mai multe echipe de contabilitate, dar cum ai ajuns în acest domeniu?
Cu siguranță, pentru mulți contabilitatea se asociază cu matematica. Păi iată, la ai mei 16 ani, fiind pusă în fața unei alegeri de a-mi decide parcursul profesional, am făcut și eu această asociere. Respectiv, am asociat contabilitatea cu matematica. Având o dragoste sporită pentru cifre, calcule, ecuații și probleme matematice, mi-am ales profesia.
Pe parcurs, studiind domeniul, un colegiu, continuând cu o licență și cu un masterat în contabilitate, am înțeles că profesia îmbină, de fapt, mai multe discipline. Poate fi istorie, reprezentând un trecut al evenimentelor care s-au întâmplat la o entitate. Poate fi geografie, deoarece ai o hartă pe care trebuie să găsești coordonatele corecte, care să nu genereze impozite în plus. Poate fi informatică, deoarece având abilități bune de a lucra cu programe, poți prezenta rapoarte cu mare aport pentru manager.
Ce face un contabil DAD Accountant și în ce constă munca ta, mai ales acum, de când ai devenit team leader DAD?
De fapt, eu sunt contabil. Indiferent de ce fac acum la DAD, eu asta am învățat. La DAD sunt parte a unei echipe, gestionez o echipă, care preia din responsabilitățile partenerilor DAD. Altfel spus, eu împreună cu echipa mea, luăm de pe umerii administratorilor griji care țin de centralizarea tutor actelor, raportarea, adică, realizarea rapoartelor care se prezintă către instituțiile statului. Și ne ocupăm de conformarea fiscală.
Care a fost parcursul tău profesional la DAD?
La DAD sunt din 2018. A fost o perioadă în care am avansat în trepte. Am început ca asistent contabil, având la bază doar niște noțiuni teoretice și un plan de conturi învățat pe de rost, ceea ce numeam eu contabilitate.
La un an distanță, eram la poziția de contabil. Deja eram implicată în discuții cu clienții, mă simțeam mult mai responsabilă, înțelegând cât de important este aportul meu în afacerea partenerilor. Apoi, la exact trei ani de activitate în cadrul DAD, ambiția mea de a deveni contabil-șef se realizează. Asta fiind posibil doar cu mult suport din partea managementului DAD și grație dorinței de a studia și a analiza continuu. Pentru că a fi contabil-șef înseamnă să-ți asumi riscuri, să analizezi, să vezi situația din mai multe puncte de vedere. În postura de contabil-șef m-am simțit pe cât de mulțumită, pe atât de împovărată și stresată, deoarece eram conștientă că soluția mea greșită poate aduce impozite și penalități în plus pentru firmă. Fiind contabil-șef, trebuie să te asiguri că tu dai o soluție corectă, dar și că echipa ta merge pe o cale corectă.
Provocarea la DAD nu se încheie aici. Iată că dacă până acum gestionam o echipă din 3 persoane care funcționa, urmează să văd dacă pot monitoriza 5 echipe a câte 3 persoane. Sper să-mi reușească.
Ce înseamnă pentru tine contabilitatea?
Cred că mulți își pun această întrebare. În general, administratorii se întreabă ce înseamnă contabilitatea? Cred că totuși contabilitatea e o carte de vizită a unei afaceri. Fără contabilitate este imposibil începutul unei afaceri, e imposibil parcursul de succes și chiar declinul. Adică, contabilitatea e un suport pe tot parcursul unei afaceri.
Spune-mi un lucru care îți place cel mai mult în contabilitate?
Îmi place atunci când închid o balanță, să se obțină profit, căci doar acesta este scopul unei afaceri.
Spune-mi un lucru care nu-ți place în contabilitate?
Cel mai semnificativ lucru care nu-mi place este atunci când în contabilitate se aduc acte pentru perioade care deja sunt închise, sunt raportate, sunt analizate, pentru care deja s-au luat niște decizii și, respectiv, când pui acte din perioadele anterioare totul se dezbate și deja rezultatele sunt altele. Este bine când actele sunt aduse la timp, când putem luat decizii în momente oportune.
De ce clienții noștri au nevoie de tine?
Eu nu funcționez, de fapt, ca un individ. Eu funcționez ca un individ în cadrul DAD, de aceea clienții au nevoie de echipa noastră ca să-și poată concentra atenția pe direcții ce țin de administrare.
Noi, ca echipă, îi alegem regimul optim de impozitare, care să nu genereze impozite suplimentare. Noi ținem legătura cu instituțiile statului, care sunt interesate de rezultatele financiare ale entității. Prezentăm toate rapoartele necesare, astfel încât să nu creeze dubii și să stârnească controale neplanificate.
Ce înseamnă să fii contabil DAD Accountant în regim outsourcing?
Să fii contabil în regim outsourcing înseamnă să interacționezi zilnic cu oameni care au diferite idei de afaceri. Pe baza acestor idei, poți să adaptezi proceduri diferite, să le testezi și să le alegi pe cele mai eficiente. Noi știm că în practică se arată cel mai bine cum funcționează o soluție, dacă ea funcționează sau dacă ea nu funcționează. Astfel, având zeci de afaceri, în practică te întâlnești cu situații diferite pentru care trebuie să găsești calea corectă. Ai un spectru mai larg de aplicare a soluțiilor.
Citește și: Optimizarea fiscală în 2024 – ce soluții ai?
De ce ai ales sa lucrezi la DAD la prestare de servicii contabile, și nu contabil la o singura companie?
Eu cred că am făcut această alegere la recomandarea cunoscuților mei care mi-au sugerat ca pentru o primă experiență practică să optez pentru o companie care prestează servicii contabile. Așa am ajuns la DAD. În timp, am înțeles că într-o astfel de companie, ai posibilitatea să te dezvolți și să acumulezi o experiență pe care ar fi greu să o dobândești fiind contabil la o singură entitate. În plus, DAD oferă posibilitatea să te manifești ca specialist, oferind, în același timp, și tot suportul necesar pentru asta.
Care ar fi diferențele daca ai fi angajat în cadrul companiei clientului, și nu contabil la DAD Accountant?
Nu am avut experiența de a lucra pentru o singură entitate, dar totuși consider că ar fi diferit. Pentru că, probabil, în cadrul companiei clientului, eu aș îndeplini toate rolurile: de contabil, de specialist pe resurse umane, de jurist, aș întocmi contracte. Ceea ce, de fapt, nu este corect. La DAD aceste roluri sunt divizate. Iar eu pot să mă concentrez pe ceea ce pot face mai bine – să ofer soluții contabile.
Care sunt principalele provocări pentru un contabil DAD Accountant?
Cea mai mare provocare pentru un contabil este să descifreze legislația. Adică, pe lângă faptul că ești contabil, trebuie să fii și jurist, să citești printre rânduri, așa încât să înțelegi ideea corectă a articolului din lege. Pentru că de multe ori un cuvânt scris într-un articol poate să facă diferența și înțelesul să fie cu totul altul.
Evident deja, să fie în pas cu schimbările care au loc în legislație. Și aceste schimbări se întâmplă destul de frecvent.
O altă provocare este să intre în esența genului de activitate al clientului. De exemplu, dacă o firmă produce mobilier, tu trebuie să cunoști toate denumirile materialelor pe care le utilizează pentru producerea acelui mobilier. Să înțelegi din ce el este format și apoi să expui toată această informație în noțiuni contabile. În concluzie pot spune că contabilitatea nu este doar contabilitate. Este și orice alt domeniu de activitate pe care o desfășoară clientul.
Încă o provocare ține de comunicare. Trebuie să-ți convingi clientul, partenerul că poate să aibă încredere în tine. Deoarece comunicarea eficientă între contabilitate și management asigură succesul unei afaceri. Doar prin comunicare poți să ai o contabilitate corectă.
Ce situație te-a marcat în experiența ta în funcția de contabil DAD Accountant?
Am avut așa o situație mai stresantă, când salariul unui angajat s-a transferat în contul unei persoane care avea același prenume și un nume asemănător. Această eroare s-a depistat peste vreo două luni, când acea persoană căreia i s-au transferat banii era deja concediată. Și a trebuit să luăm legătura cu acest fost angajat și să-l convingem să ne ramburseze acea sumă.
Din fericire, era un om cumsecade și până la urmă am perfectat toate actele. Am documentat tot, am întors banii în firmă și am făcut transferul către angajatul căruia i se cuveneau banii.
Ceea ce vreau să evidențiez e că noi lucrăm ca o echipă. Răspundem pentru toată echipa și este important să abordezi situația ca atare, să înțelegi ce poți face, să nu cauți cine e vinovat, ci să găsești soluții și să-ți faci concluziile de rigoare ca astfel de situații să nu se mai repete.
Elena, ce recomandare ai avea pentru administratorii de afaceri ca sa evite problemele fiscale?
Eu recomand administratorilor să fie foarte deschiși în interacțiunea cu contabilii lor. Post factum poate fi înregistrat doar rezultatul. Poți face concluzii cu privire la ce a fost. Dar ca să fie un rezultat dorit, este foarte necesar să anunțe contabilul despre planurile pe care le au, ca acesta să le ofere soluții prin care să prevină anumite situații care ar genera amenzi, controale sau alte penalități.
Cât de mare e responsabilitatea de pe umerii unui contabil DAD Accountant?
Responsabilitatea este foarte mare, deoarece de soluțiile contabilului depind rezultatele financiare ale entității. Și o expertiză contabilă greșită poate genera amenzi, penalități, decizii incorecte în cadrul unei afaceri.
Povestește-ne o situație dificilă din experiența cu vreun client și cum ai soluționat problema lui.
De obicei, situațiile dificile apar atunci când interacționezi cu instituțiile statului. Dar mai ales atunci când soliciți să-ți restituie banii pe care i-ai achitat anterior. Iată în cadrul unui control privind restituirea TVA riscam să nu ne accepte câteva sume legate de hrana organizată a angajaților. Dar, întrucât au fost prezentate acte confirmative, noi am convins inspectorul fiscal despre deducerea cheltuielilor și ne-au permis restituirea sumei. Iar clientul a rămas mulțumit.
Am o firmă neplătitoare de TVA. La moment, efectuăm o lucrare (termoizolarea fațadei). Aceasta e finanțată în cadrul unui proiect, care va depăși suma de 1 200 000 MDL. Am citit undeva că, în aceste circumstanțe, serviciile de construcții/renovare a imobilelor sunt catalogate ca livrări la cota zero. Suntem sau nu obligați să devenim plătitori de TVA?
Menționez că până acum, firma nu a avut mare activitate.
Răspuns:
Acest tip de lucrări nu este scutit de TVA, chiar dacă conform proiectului firma este nevoită să emită factura fără TVA. Respectiv, dacă lucrarea depășește 1 200 000 de lei, entitatea este obligată să se înregistreze ca plătitor de TVA.
Îți mulțumim, Elena! Spor la muncă în continuare!
Ai vreo întrebare pentru contabilii DAD Accountant? Nu ezita să le-o adresezi. Contactează-ne! Iar noi ne vom gândi la cea mai bună soluție pentru tine.