De ce serviciile de contabilitate sunt mai scumpe dacă firma ta interacționează cu TVA

De ce serviciile de contabilitate sunt mai scumpe dacă firma ta interacționează cu TVA

10.01.2024

Daca analizăm serviciile de contabilitate disponibile pe piață, vom constata că acestea sunt mai scumpe cu ≈ 10%-12% pentru firmele care interacționează cu TVA decât pentru cele care nu au de a face cu TVA. Astăzi vorbim anume despre acest subiect. De ce serviciile de contabilitate pentru afacerile care interacționează cu TVA sunt mai scumpe? Și cum se explică acest preț mai mare.

Ce înseamnă o afacere care interacționează cu TVA

Acronimul TVA vine de la Taxa pe Valoare Adăugată. TVA este un impozit pe consum, pe care îl suportă consumatorul final al unui produs sau serviciu. În RM, ești obligat să te înregistrezi ca plătitor de TVA dacă ai livrări în sumă ce depășește 1,2 milioane de lei pe parcursul a 12 luni consecutive. În prezent sunt în vigoare două cote de TVA. O cotă-standard – 20% și două cote reduse – 12% și 8%.

Astfel, dacă ești plătitor TVA și vinzi un produs sau un serviciu cu 100 de lei, trebuie să incluzi în preț și TVA-ul.

După cum am menționat mai sus, dacă analizăm ofertele de pe piață, vom constata că serviciile de contabilitate sunt mai scumpe dacă o afacere interacționează cu TVA. Și când spunem că interacționează cu TVA nu ne referim doar la companiile plătitoare de TVA. Ci la toate care au de a face cu această taxă. Să analizăm un exemplu!

Exemplu de afacere care interacționează cu TVA:

Alex are o companie de marketing. Deocamdată, afacerea lui nu a înregistrat livrări care să depășească 1,2 milioane de lei pe parcursul a 12 luni consecutive. Totuși, pentru că folosește Google, Facebook și alte instrumente care presupun plătirea TVA-ului, afacerea lui Alex va interacționa cu TVA.

De ce serviciile de contabilitate sunt mai scumpe pentru afacerile care interacționează cu TVA?

Serviciile de contabilitate sunt mai scumpe pentru firmele care interacționează cu TVA. De ce? Deoarece evidența contabilă în cazul acestor firme presupune procese de muncă mai complexe decât în cazul firmelor care nu au de-a face cu TVA.

Ce spun experții DAD Accountant despre costruile serviciilor de contabilitate pentru firmele care interacționează cu TVA

Am discutat despre asta cu colega noastră, Elena Condrea, team leader la DAD Accountant, și am rugat-o să ne spună părerea ei în legătură cu prețul serviciilor de contabilitate pentru afacerile care interacționează cu TVA, de ce depinde, cum se explică acest preț mai mare, dar și în ce constă, de fapt, lucrul contabilului atunci când vorbim de o afacere care interacționează cu TVA.

Care este părerea ta în legătură cu faptul că serviciile de contabilitate sunt mai scumpe pentru firmele care au de a face cu TVA decât pentru firmele care nu interacționează cu TVA? De ce sunt mai scumpe?

Părerea mea este că serviciile de contabilitate pot fi mai scumpe pentru firmele care interacționează cu TVA din mai multe motive:

Raportări mai frecvente

Gestionarea TVA implică cerințe specifice și proceduri mai complexe în ceea ce privește înregistrarea și raportarea tranzacțiilor legate de TVA. Lunar contabilii întreprind lucrări premergătoare privind prezentarea declarației TVA12. Această complexitate suplimentară necesită o expertiză mai mare și o atenție sporită din partea contabililor. Ceea ce poate duce la costuri mai mari.

Riscuri și responsabilități mai mari

Erori în gestionarea TVA pot avea consecințe financiare și legale semnificative. Un calcul greșit al impozitului dat poate genera penalități considerabile. Contabilii care lucrează cu firme ce interacționează cu TVA trebuie să fie atenți la detalii. De asemena, trebuie să cunoască dacă entitatea are dreptul să ia în cont TVA de la anumite procurări și să se asigure că toate tranzacțiile sunt înregistrate și raportate corect. Această responsabilitate suplimentară poate contribui la creșterea costurilor serviciilor de contabilitate.

Reglementări fiscale mai riguroase

Firmele care interacționează cu TVA automat calculează impozitul pe venit din venitul impozabil și prezintă la sfârșit de an darea de seamă VEN12. Aceasta fiind o procedură mult mai complicată decât pentru neplătitorii de TVA, care achită impozit pe venit din total venituri. În cazul plătitorilor de TVA, contabilii trebuie să fie la curent cu toate reglementările și modificările, să cunoască care cheltuieli sunt permise în scopuri fiscale și care nu, așa încât toate tranzacțiile să fie în conformitate cu legislația. Aceasta necesită o pregătire și o monitorizare constantă, ceea ce poate contribui la creșterea costurilor serviciilor de contabilitate.

Cât de importantă e contabilitatea pentru firmele care interacționează cu TVA? Ce are de câștigat clientul dacă evidența contabilă e dusă bine? Și ce riscă dacă evidența contabilă nu e dusă corect?

Contabilitatea este importantă pentru toate companiile. Doar că pentru cele care interacționează cu TVA este mai complexă și complicată. Iar evidența acesteia trebuie ținută de un contabil competent, care este mereu la curent cu toate modificările din legislație.

Dacă evidența contabilă la o companie plătitoare de TVA este dusă bine, clientul are de câștigat:

Conformitate fiscală

O evidență contabilă bine gestionată asigură conformitatea fiscală a firmei. Aceasta înseamnă că toate tranzacțiile sunt înregistrate și raportate corect, iar TVA-ul este plătit în termen. Astfel, clientul evită amenzi, penalități și controale fiscale suplimentare.

Management financiar eficient

O evidență contabilă precisă oferă informații financiare relevante și actualizate, care pot fi utilizate pentru luarea deciziilor strategice și gestionarea eficientă a resurselor financiare. Dacă managementul cunoaște din timp despre TVA la plată, poate planifica și gestiona corect finanțele.

Dacă evidența contabilă nu este dusă corect, clientul se expune unor riscuri și consecințe negative, cum ar fi:

Amenzi și penalități

Neconformitatea fiscală poate duce la amenzi și penalități din partea autorităților fiscale.

De exemplu dacă la un control fiscal se depistează că 2 ani în urmă entitatea a luat TVA în cont de la o achiziție pentru scopurile personale ale administratorului, entitatea va fi impusă să întoarcă statului acel TVA, totodată, se vor calcula penalități de întârziere a plății pentru 2 ani și amendă pentru prezentarea greșită a declarației TVA.

Probleme financiare și de flux de numerar

O evidență contabilă incorectă poate duce la probleme financiare, dificultăți în gestionarea fluxului de numerar și dificultăți în obținerea finanțării de la bănci sau alte instituții financiare.

De exemplu dacă la data de 25 entitatea are planificat achitarea ratei la un credit, iar în aceeași zi contabilul anunță că are o sumă mare privind TVA la plată, managementul va fi pus într-o situație dificilă de gestionare a finanțelor și nu va reuși să acumuleze resurse financiare. Pe când un contabil competent poate anunța suma TVA mult mai devreme de data de 25.

Controale fiscale suplimentare

O evidență contabilă inexactă poate atrage atenția autorităților fiscale și poate duce la controale fiscale suplimentare, care pot fi costisitoare și consumatoare de timp.

De exemplu dacă entitatea prezintă mai multe corectări pentru aceeași perioadă fiscală, din cauza neînregistrărilor corecte, serviciul fiscal se poate alerta și porni un control fiscal pentru a depista cauzele corectărilor.

Ce facem noi, DAD Accountant, în direcția asta? În ce constă munca noastră pentru firmele care au de-a face cu TVA?

La DAD Accountant, suntem specializați în furnizarea de servicii de contabilitate adaptate nevoilor specifice ale firmelor care interacționează cu TVA. Munca noastră pentru aceste firme constă în:

1.    Înregistrarea și raportarea corectă a tranzacțiilor legate de TVA

Înțelegem specificul activității, după care ne asigurăm că toate tranzacțiile legate de TVA sunt înregistrate și raportate în conformitate cu cerințele legale. Monitorizăm și aplicăm corect regulile și reglementările fiscale specifice TVA.

2.    Calculul și gestionarea TVA-ului

Efectuăm calculul și gestionarea corectă a TVA-ului, inclusiv înregistrarea și raportarea TVA-ului deductibil și nedeductibil. Ne asigurăm că TVA-ul este plătit în termen și că declarațiile fiscale sunt completate și depuse la autoritățile fiscale conform cerințelor legale.

3.    Oferim informații preliminare, apoi finale privind situația TVA

O informație preliminară privind TVA poate ajuta clientul să gestioneze corect finanțele sau chiar să înțeleagă că nu a transmis toate actele în contabilitate, pentru că datele noastre cu ale sale nu corespund.

4.    Monitorizarea schimbărilor legislative

Suntem mereu la curent cu schimbările legislative și reglementările fiscale în domeniul TVA. Ne asigurăm că clienții noștri sunt informați și actualizați cu privire la orice modificări care pot afecta activitatea lor și cerințele fiscale. Anunțăm clientul care achiziții pot fi efectuate pentru companie și care nu.

5.    Audit și revizuire a evidenței contabile

Realizăm revizuiri trimestriale ale evidenței contabile pentru a identifica eventuale erori sau neconformități și pentru a asigura că evidența contabilă este corectă și precisă.

6.    Oferim suport în restituirea TVA

Dacă un client are TVA acumulat în cont și este eligibil pentru restituirea TVA, oferim suport în pregătirea pachetului de acte și în comunicarea cu serviciul fiscal.

Îți mulțumim, Elena!

Citește și: Cunoaște contabilii DAD Accountant! @Elena

Dacă ai nevoie de servicii de contabilitate în regim outsourcing, contactează-ne și hai să stabilim o întâlnire. În cadrul întrevederii o să-ți oferim toate informațiile de care ai nevoie pentru a înțelege dacă serviciile DAD Accountant sunt potrivite pentru afacerea ta.

Urmărește-ne și pe TELEGRAM. Acolo, avem grijă să te ținem la curent cu cele mai importante știri și evenimente din lumea businessului, abordăm subiecte actuale și utile.

Autori:

Elena Condrea, expert
Cristina Malache, copywriter