Cunoaște-ți contabilii! Olesea, manager fiscal DAD: „Nu poți fi un contabil bun dacă nu urmărești ce modificări legislative se fac în domeniu.”

Cunoaște-ți contabilii! Olesea, manager fiscal DAD: „Nu poți fi un contabil bun dacă nu urmărești ce modificări legislative se fac în domeniu.”

28.06.2023

După cum ți-am promis, continuăm să-ți facem cunoștință cu specialiștii DAD. Iar astăzi îți punem la dispoziție un interviu cu Olesea, manager fiscal DAD. Află de la Olesea cum a ajuns în contabilitate, ce responsabilități are la DAD, dar și care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă zi de zi în munca ei. Apropo, Olesea vine cu mai multe studii de caz, explică și oferă recomandări care îți vor prinde bine dacă ai o afacere și dacă vrei să eviți problemele cu fiscul. Deci, poftă bună la citit!

Acum ești manager fiscal DAD, dar cum ai ajuns în contabilitate?

Am mai primit această întrebare de foarte multe ori. Eu am o soră geamănă și am luat decizia de a merge la contabilitate împreună cu ea. La școală ne plăcea matematica. Suntem din stânga Nistrului, am hotărât că nu vrem să învățăm la Tiraspol sau Bender. Așa că, după finalizarea școlii, am mers la Chișinău. Nu știam exact ce vreau să învăț, nu voiam la o universitate anume sau la o specialitate anume. Voiam să fie ceva legat de matematică și am ales contabilitate și audit.

În ce constă munca ta la DAD Accountant?

La DAD Accountant lucrez din 2018 și de atunci mi s-au schimbat de mai multe ori funcția și responsabilitățile. Acum sunt manager fiscal și mă ocup de tot ce ține de gestionarea programului 1C. Adică, le dau acces utilizatorilor, închid accesul când e cazul. Verific dacă totul funcționează, dacă nu e vreo eroare. Dacă există erori, încerc să le soluționez. Dacă e vreo problemă mai gravă, solicit implicarea programatorilor.

În afară de asta, mai ofer și consultații colegilor. Pe cei noi îi ajut să înțeleagă mai repede procesele de lucru. Dacă vreun client pleacă, fac o analiză amplă a contabilității, astfel încât să ne asigurăm că nu există erori. Dacă identificăm ceva, corectăm înainte de a preda contabilitatea.

Sau dacă avem un client nou, îi facem un miniaudit să vedem unde s-a greșit până în momentul de față.

Care a fost parcursul tău profesional la DAD?

Am început cu funcția de contabil. Dacă e să începem de departe, lucram contabil-șef și, la un moment dat, am fost nevoită să plec din țară. Când am plecat, am predat contabilitatea companiei în care lucram la DAD Accountant. N-am fost în țară mai mult de jumătate de an. Apoi am revenit. Dar m-am gândit să-mi schimb domeniul de activitate. Voiam să fiu mai liberă și am găsit un job care nu era legat de contabilitate. Acolo am lucrat aproape zece luni. Apoi mi-am dat demisia și eram în căutarea unui alt loc de muncă. Am avut mai multe oferte, dar la recomandarea unei foste colege am ajuns la DAD. Parcă voiam să fug de contabilitate, dar soarta mă ducea tot acolo.

La interviu, am fost întrebată dacă îmi doresc să obțin funcția de contabil-șef sau funcția de contabil. Eu am ales să încep cu funcția de contabil. Asta pentru că, deși aveam suficientă experiență, făcusem o pauză de un an și ceva. Aveam nevoie să intru în esență, să mă informez despre modificările legislative. Contabilitatea a mers înainte, iar eu am rămas în urmă. De aceea am considerat că e mai bine să încep cu funcția de contabil.

Am lucrat, am intrat în esență, iar la scurt timp am fost avansată și am devenit contabil-șef. Treptat, mi se încredințau tot mai multe firme. Eu reușeam să-mi fac lucrul repede. Apoi am fost promovată la funcția de manager fiscal. Trebuia să ajut cu sfaturi, să ofer consultații, să interpretez legislația. Când s-a constituit Departamentul de IT, contabilitate și 1C, mi s-a încredințat și funcția de manager al acestui departament. Acum, iarăși, s-au făcut niște modificări și acum sunt responsabilă de gestionarea programului 1C.

Acum deții funcția de manager fiscal DAD, dar oricum muncești în domeniul contabilității. Ce înseamnă pentru tine contabilitatea?

Îmi place ceea ce simt când îmi fac munca. Dacă fac ceva, eu fac cu suflet, cu sinceritate. Trebuie să știu că ceea ce fac eu aduce cuiva folos. Eu trebuie să știu că sunt de folos, că ajut. Pentru că, dacă văd că munca mea nu aduce folos nimănui, eu nu văd sens să mai continui.

Spune-mi un lucru care îți place cel mai mult în contabilitate?

Cel mai bun sentiment pe care mi-l dă contabilitatea e în momentul în care dai raportul anual și îți iese bănuț în bănuț și fiecare cifră coincide, și e așa cum trebuie. Sau mai ai și un control de audit extern, de exemplu, sau chiar o vizită fiscală și tot e bine, și nu au ce să-ți reproșeze. Aceasta e ceea mai frumoasă senzație.

Spune-mi un lucru care nu-ți place în contabilitate?

Perioada de raportare :). Îmi place când totul iese fix în fix, așa cum trebuie, corect, dar anume lucrul acesta, că trebuie să raportezi, nu-mi place. Să fi fost un singur raport, poate era altfel. Dar așa trebuie să raportezi la fisc, la cnas, la cnam, la statistică, fiecare cu regulile lui.

De ce clienții noștri au nevoie de tine?

Pentru că eu pot să-i ajut să-și gestioneze eficient resursele financiare, să-și optimizeze cheltuielile. Eu pot să-i spun dacă greșește undeva și cum ar putea soluționa anumite probleme. Pot să-l ajut să evite anumite probele cu fiscul. Voi aduce două exemple din experiența mea de muncă.

Exemplul I

În primul caz, administratorul X avea un credit la bancă. De fiecare dată când cineva din furnizori îi achitau și banii intrau în contul companiei lui, el scotea absolut toată suma. Adică nu-i rămânea nimic în cont. Concomitent, avea un credit, avea dobândă la credit, care trebuia achitată. În afară de aceea, el scotea bani sub un pretext, dar îi folosea cu totul pentru altceva, adică nu putea motiva cheltuielile.

În afară de dobândă, pentru că în cont nu erau bani, banca calcula penalitatea. Astfel, în momentul când în cont intrau niște bani, banca automat scotea toți banii și nu-i ajungea pentru impozite. Aici iarăși cresc penalitățile, deja din partea statului. Acestui administrator i-am sugerat să lase în cont banii pe care îi încasează. Să nu-i scoată din start pe toți. În acest mod, va evita penalitățile din partea băncii.

Exemplul II

Al doilea caz. În momentul în care am primit contabilitatea companiei X, am intrat în perioada de arhivare. Și când am arhivat documentele, am observat că sunt foarte multe exporturi. În Republica Moldova, dacă ai exporturi, poți să-ți faci restituirea TVA-ului. Am analizat situația și am observat că firma respectivă avea la restituire o sumă bunișoară. I-am propus administratorului și el a fost de acord, acceptând toate condițiile. Și a rămas foarte mulțumit, pentru că i s-a întors o sumă destul de mare, bani pe care a putut să-i investească în dezvoltarea afacerii.

Ce înseamnă să fii contabil în regim outsourcing?

Sincer, pentru mine, nu e nicio diferență. Pur și simplu, cred că dacă ești contabil la o companie, ai mai mult timp liber, nu ești atât de încărcat.

Să fii contabil în regim outsourcing presupune un ritm de muncă mai accelerat. Ești responsabil de mai multe companii din diferite domenii. În plus, trebuie să fii mereu pe fir. Să ții legătura cu administratorii, ca ei să simtă susținerea contabilului. Dacă apar anumite întrebări, să vii cât mai repede cu un răspuns.

De ce ai ales sa lucrezi la DAD, la prestare de servicii contabile, și nu contabil la o singura companie?

Pentru că la DAD un contabil are posibilitatea să lucreze cu mai multe genuri de activitate și astfel, să acumuleze mai multă experiență și mai multe cunoștințe. E mai interesant așa. E un tempo mai rapid, ești mereu motivat să perseverezi, să înveți lucruri noi și să te dezvolți.

La DAD Accountant există mai multe echipe constituite din contabil-șef, contabil și asistent de contabil. Pentru o creștere profesională continuă, în companie practicăm rotația echipelor. Adică, acestea lucrează cu niște companii, apoi cu altele și tot așa. Astfel, acumulează experiență și cunoștințe în mai multe genuri de activitate. Și totodată, așa e mai mare probabilitatea ca echipa și administrația companiei să fie compatibile și să colaboreze cât mai eficient.

Citește și: Cunoaște-ți contabilul! Veronica: „Să fiu contabil-șef în regim outsourcing a fost și este o provocare.”

Care sunt principalele provocări pentru un contabil?

Una dintre principalele provocări ale unui contabil e să fie la curent cu toate modificările legislative ce țin de acest domeniu. Nu poți să fii un contabil bun dacă nu urmărești ce modificări legislative se fac. Sunt cazuri când se modifică chiar formulele de calcul și contrabilul trebuie să știe asta.

În acest sens, e recomandat ca fiecare contabil să meargă la cursuri măcar o dată în an. În cadrul cursurilor, contabililor li se spune despre cum să închidă anul curent și care modificări legislative au intrat deja în vigoare.

Ca manager fiscal DAD, ce recomandări ai avea pentru administratorii de afaceri ca sa evite problemele fiscale (amenzi, controale etc.)?

Principalul sfat e să iasă din zona gri. Adică să-și oficializeze afacerea, să activeze transparent, să achite toate impozitele și taxele.

Dacă este supus unei vizite fiscale, să urmeze recomandările inspectorilor fiscali. Vizita fiscală are două scopuri. Pe de o parte, să vadă ce faci corect și ce faci incorect și să-ți dea niște sfaturi pentru a îmbunătăți starea lucrurilor. Și pe de altă parte, să acumuleze informații despre genul tău de activitate și despre ce se întâmplă în firmă, ca să preîntâmpine anumite încălcări din partea antreprenorilor. Vizita fiscală nu e control fiscal. Ei nu pun amendă, doar îți dau sfaturi.

Acum ești manager fiscal DAD, dar ai activat și în funcție de contabil. Cât de mare e responsabilitatea de pe umerii unui contabil?

E foarte mare. În primul rând, dacă tu nu introduci informația corectă, înseamnă că nici situația financiară nu e corectă. Iar asta înseamnă că administratorul nu va ști ce se întâmplă cu adevărat în compania lui.

Bine, depinde ce greșeli au fost făcute. Sunt greșeli care pot fi reparate cu ușurință, dar sunt și greșeli care implică mai multe riscuri. Administratorul va lua anumite decizii financiare în funcție de informațiile pe care i le prestează contabilitatea. Dacă acele informații sunt greșite, nici deciziile nu vor fi bune.

Contabilul trebuie să introducă informații veridice, astfel încât cei care gestionează informația mai departe să poată lua decizii corecte.

Întreb pentru un prieten!

Eu sunt fondatorul unui SRL. SRL-ul meu are o datorie de 200 000 de lei față de mine (persoană fizică). Acum vreau să vând SRL-ul. În ce mod SRL-ul ar putea să închidă această datorie față de mine, astfel încât datoria să nu treacă la noul proprietar și afacerea să fie predată „la zero”?

E un caz interesant. Ar putea să vândă niște active și să-și restituie datoria. Apoi să vândă SRL-ul. Doar că așa, există probabilitatea ca prețul să fie unul mai mic. Pentru că, de exemplu, dacă va vinde niște utilaje de care e nevoie în procesele de lucru, acest fapt va scădea din prețul inițial al SRL-ului.

Îți mulțumim, Olesea! Spor la muncă în continuare!

Ai vreo neclaritate sau vreo întrebare ce ține de contabilitatea afacerii tale? Contactează-ne! Iar specialiștii noștri vor veni cu o soluție.

Urmărește-ne și pe TELEGRAM. Acolo, avem grijă să te ținem la curent cu cele mai importante știri și evenimente din lumea businessului, abordăm subiecte actuale și utile.