- Altele
Ce tipuri de servicii contabile pot fi externalizate
- 2024-10-01
Mulți antreprenori la început de cale aleg să se ocupe de toate procesele ce țin de afacerea lor. Inclusiv de...
Mai multÎn ultima vreme, tot mai mulți antreprenori ne întreabă despre contabilitatea pentru afacerile din domeniul producerii și prelucrării. Care e specificul ei și, în genere, la ce ar trebui să fie atenți atunci când au sau intenționează să-și deschidă un astfel de business. Așa că astăzi venim cu un articol special prin care, sperăm noi, vom răspunde la toate întrebările legate de serviciile de contabilitate pentru afacerile din industria de producere.
Să începem cu începutul. De aceea, hai să clarificăm care anume sunt afacerile din domeniul producerii și prelucrării. Într-o variantă simplă, afacerile din domeniul producerii și prelucrării sunt acelea care cumpără materie primă, o prelucrează și, drept urmare, obțin un produs nou.
Deci, formula ar fi: materie primă + anumite procese de lucru cu materia primă = produsul finit
Te gândești la fabrici și uzine? Da, fabricile și uzinele sunt afaceri din domeniul de producere și prelucrare. Numai că atunci când vorbim de acest domeniu, nu ne referim doar la întreprinderi mari. Un atelier de croitorie, o patiserie, o mică vinărie, o fabrică de mobilă sau o brutărie, de asemenea, sunt afaceri din domeniul producerii.
Concluzie: Afacerile din domeniul producerii nu prestează servicii și nu vând materie primă. Acestea comercializează produse finite, pe care le obțin în urma prelucrării materiei prime.
Contabilitatea e importantă pentru orice afacere, indiferent de domeniul de activitate. De ce? În primul rând, pentru că te ajută să eviți problemele cu fiscul. Și, să fim serioși, cine vrea probleme cu fiscul? Corect – nimeni!
În al doilea rând, contabilitatea te ajută să-ți creezi o imagine obiectivă despre banii companiei tale. Contabilitatea se ocupă de monitorizarea și sistematizarea informațiilor ce țin de veniturile și cheltuielile firmei tale. Acest lucru îți permite să-ți planifici bugetul, să iei decizii argumentate și să-ți gestionezi resursele eficient. Tot contabilitatea te ajută să alegi regimul de impozitare optim pentru afacerea ta, astfel încât să nu trebuiască să achiți impozite suplimentare și nici să nu ai datorii la stat.
În Republica Moldova există următoarele regimuri de impozitare:
Dacă e să vorbim despre care dintre aceste regimuri de impozitare sunt mai potrivite pentru afacerile din domeniul producerii și prelucrării, atunci noi recomandăm regimul de impozitare aplicat în modul general stabilit (12% din profit).
Și îți explicăm de ce venim cu această recomandare. Să achiți 12% din profit înseamnă să achiți 12% din (vânzări minus cheltuieli). Domeniul producției este un domeniu care generează multe cheltuieli (materia primă, serviciile comunale, chiria, salariile etc.). Și, datorită acestor cheltuieli, poți reduce considerabil suma impozitelor pe care trebuie să le achiți.
Poți beneficia de acest regim de impozitare dacă devii plătitor de TVA. Iar plătitor de TVA poți deveni fie atunci când efectuezi, pe parcursul a 12 luni consecutive, livrări de mărfuri și/sau servicii în sumă ce depășește 1,2 milioane de lei (cu excepția livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere și a celor care nu constituie obiect impozabil în conformitate cu art. 95 alin.(2)).
În acest caz, ești obligat să înștiințezi oficial Serviciul Fiscal de Stat, completând formularul respectiv, și să te înregistreze ca plătitor de TVA nu mai târziu de ultima zi a lunii în care a avut loc depășirea.
Dar, ca să devii plătitor de TVA, nu e neapărat să faci livrări ce depășesc suma de 1,2 milioane de lei. Poți solicita înregistrarea în calitate de plătitor de TVA. Tot ce trebuie să faci e să scrii o cerere și să invoci niște motive plauzibile, prin care să demonstrezi că într-adevăr ai nevoie să devii contribuabil al TVA.
Citește și: Optimizarea fiscală în 2024 – ce soluții ai?
Aici, găsești mai multe informații despre când devii plătitor de TVA
Un aspect la care trebuie să fii atent atunci când ai o afacere în domeniul producerii sunt accizele. Dacă imporți materii prime supuse accizelor sau dacă produci mărfuri supuse accizelor, trebuie să plătești acest impozit indirect. Aici, găsești mai multe informații despre accize.
Un alt lucru important, la care trebuie să fii atent, ține de evidența stocurilor. Dacă vorbim de afacerile din domeniul producerii, aici stocurile includ materiile prime și materialele de bază care se utilizează la fabricarea unor produse. Aceste materiale și materii prime se regăsesc în produsul finit fie integral, fie parțial, fie în starea lor inițială, fie modificată. Și iată la acest aspect trebuie să fii foarte atent. Nu cumva să te pomenești că în acte ai în stoc, de exemplu, 100 de scânduri de lemn pentru producerea scaunelor. Iar în realitate, acele scânduri să fi fost demult utilizate.
Totodată, stocurile mai includ și materialele consumabile. Consumabilele sunt bunurile care participă sau contribuie la procesul de producție, dar care, de regulă, nu se regăsesc în produsul finit. Exemple de materiale consumabile: materiale auxiliare, combustibil, materiale pentru ambalat etc.).
În producere (ca și în alte multe domenii), depinzi mult de furnizori. Pentru ca afacerea să funcționeze, e nevoie să negociezi termenele de livrare atât cu furnizorii (de la care iei materia primă), cât și cu clienții (care cumpără produsul finit).
Imaginează-ți ce va fi dacă rămâi fără bani (pentru că niște clienți întârzie cu plata) și nu ai cu ce plăti pentru materia primă. Iar furnizorii refuză să îți dea ceva pe datorie.
Totodată, e extrem de important să prognozezi fluxurile de bani. (Asta ca să nu rămâi fără bani). Ca să nu dai faliment, trebuie să știi cât ai încasat și ce ai de făcut cu acești bani. Asta te va ajuta să-ți onorezi obligațiile față de clienți, furnizori, angajați și față de stat.
Exemplu:
Ai o mică fabrică de mobilă. Ai primit o comandă și ai încasat avansul. Până nu livrezi produsul, acești bani nu pot fi considerați ai companiei. Dacă nu respecți termenul de livrare sau anumite condiții înaintate de clienți (stipulate în contract), clienții pot să renunțe la colaborare și să solicite returnarea avansului. Dacă, între timp, ai reușit să cheltui banii din avans, ai cam dat-o în bară.
Dacă imporți materia primă sau îți vinzi produsele peste hotare, vei avea de-a face cu taxe vamale și tot felul de acte (documentul comercial, documentul de transport, acte permisive). Mărimea taxelor vamale difere în funcție de materia primă importată (pentru diferite poziții tarifare, taxa vamală e diferită).
Serviciile de contabilitate de la DAD Accountant sunt o soluție dacă vrei o contabilitate bine pusă la punct, dar vrei și să economisești. Să nu ne înțelegi greșit. Prețurile noastre nu sunt cele mai mici. Dar să fim serioși, sunt lucruri pe care nu merită să economisești. Știi cum se spune: „Zgârcitul întotdeauna va plăti de două ori.”
Cu noi, vei economisi, pentru că nu vei achita amenzi, nu va trebui să înființezi și să întreții un departament intern de contabilitate, nu vei achita salarii, indemnizații etc. (pentru că prestăm servicii în regim outsourging).
Contactează-ne și hai să stabilim o întâlnire. Suntem foarte deschiși, îți oferim toate informațiile de care ai nevoie pentru a lua o decizie bună pentru afacerea ta. Nu trebuie să achiți pentru consultație, nu e nevoie să hotărăști pe loc. Vii, discutăm și vezi ce e mai bine pentru tine. Chiar nu pierzi nimic!