7 metode prin care să reduci fluctuația de personal - Servicii de recrutare

7 metode prin care să reduci fluctuația de personal

07.07.2022

Care a fost cea mai îndelungată experiență profesională a ta? Dar cea mai scurtă? Acum gândește-te că există un om care a lucrat la aceeași companie timp de 84 de ani. Da, da, anume 84 de ani. Cu așa angajați, fluctuația de personal nu prezintă un pericol.

Pe când era un puști de 16 ani, Walter Orthmann s-a angajat într-o fabrică de țesături din Brazilia. La scurt timp, a fost promovat și a obținut o funcție în administrația companiei. Apoi a devenit manager de vânzări. Iar acum, are 100 de ani și a ajuns în Cartea Recordurilor Guinness pentru cea mai lungă activitate desfășurată în cadrul aceleiași companii.

Povestea lui pare incredibilă, mai ales acum, într-o lume a vitezei, în care oamenii au tendința să-și schimbe destul de des locul de muncă, dacă nu chiar profesia. Acest fenomen face ca fluctuația de personal să ajungă la rate destul de înalte și să prezinte o problemă pentru angajatori.

Avem 6 ani de experiență în domeniul resurselor umane, așa că știm foarte bine cât de greu poate fi să găsești un angajat potrivit, care să rămână la un loc de muncă o perioadă cât mai îndelungată. Iată de ce ne-am gândit că ai vrea să știi câteva secrete care să te ajute să combați fluctuația de personal din compania ta.

De ce trebuie să ții cont de rata fluctuației de personal

O rată înaltă a fluctuației de personal costă. Și costă nu numai bani (apropo, mulți bani), ci și timp. Gândește-te, iarăși trebuie să formulezi și să postezi un anunț de angajare, să colectezi și să gestionezi CV-uri, să organizezi interviuri și tot felul de teste. Din zeci de angajați să selectezi câțiva, să-i angajezi pentru o perioadă de probă, să le achiți, să-i înveți (gratis) și hop, ei pleacă. Apoi o iei de la început.

Bine, poți apela la o companie specializată în recrutarea de personal. De exemplu, DAD Human Capital. Aici ne ocupăm de toate, de la elaborarea unui anunț de angajare atractiv, colectarea CV-urilor, contactarea candidaților și până la organizarea interviurilor și integrarea angajaților în colectiv. Astfel, vei economisi și bani, și timp, și nervi. Totuși, dacă în compania ta, fluctuația de personal e declanșată de anumite probleme interne, pe care nimeni nu le rezolvă, oamenii vor continua să plece.

Cauzele fluctuației de personal

Înainte de a vorbi despre soluții, hai să vedem de ce oamenii nu se rețin prea mult la un loc de muncă. Demisia sau concedierea salariaților poate fi provocată fie de factori externi, fie de factori interni.

Factori externi

  • O ofertă de muncă mai avantajoasă (cu un salariu mai mare, un program de muncă mai confortabil sau cu niște condiții de lucru mai bune);
  • Cauze personale (emigrări, schimbarea locului de trai, schimbarea profesiei etc.).

Factori interni

  • Condițiile de muncă;
  • Relația cu managerul și/sau colegii;
  • Salariul etc.

Citește și: Cum imaginea companiei influențează procesul de recrutare a personalului

reduci-fluctuația-de-personal_DAD-Human-Capital-2

Cum să reduci fluctuația de personal

Când angajații tăi pleacă pentru un job mai bun, poți încerca să le mărești salariul, să le oferi câteva zile de concediu în plus sau un program de muncă mai lejer.

!Merită să faci aceste lucruri numai dacă îți permiți și dacă e vorba de niște angajați valoroși, pierderea cărora te va costa mult mai mult.

După cum ți-ai dat deja seama, nu prea poți influența fluctuația provocată de factorii externi. În schimb, dacă demisiile din compania ta sunt determinate de factori interni, totul depinde de tine. Iată ce poți să faci:

  • Condiții de muncă bune

Potrivit studiilor, majoritatea oamenilor renunță la un job din cauza salariului mic sau a condițiilor de muncă nesatisfăcătoare. Așa că, dacă le ceri angajaților să rămână mai mereu peste program și, pe lângă asta, mai economisești și pe salarii, nu e de mirare că oamenii pleacă din compania ta. Respectă regimul de lucru, fii mai empatic și mai tolerant când salariații tăi îți cer vreo zi liberă sau un avans (așa le câștigi încrederea, ei se vor simți datori și nu va fi nevoie să-i obligi să facă ceva pentru tine, pentru că, la rândul lor, vor încerca să-ți întoarcă binele făcut.) Totodată, analizează concurenții și oferă un salariu atractiv.

Tot aici, vorbim și despre instrumentele de muncă. Ai calculatoare vechi, iar netul cade la fiecare click? Sau poate ai o firmă de confecții și niște mașini de cusut necorespunzătoare? Orice specialist care se respectă vrea să muncească într-un loc plăcut, având la dispoziție toate instrumentele de care are nevoie pentru a-și face lucrul. Încearcă să-ți asiguri angajații cu toate cele necesare pentru a-și realiza munca eficient și vei vedea că vor alege să rămână în compania ta.

  • Atmosferă amiabilă

Imaginează-ți că te trezești dimineață de la strigătele vecinilor care se ceartă. Dai să ieși afară și unul dintre ei țipă la tine și te înjură. Crezi că ai avea o zi bună?

O zi de muncă obișnuită durează 8 ore. Mai adaugă și pauza de masă și iese că, pe săptămână, angajații tăi petrec mai mult de 40 de ore la muncă. Ceea ce înseamnă în jur de 160 de ore pe lună. Iar dacă facem câteva calcule simple, vedem că salariații petrec mai mult timp la lucru decât în altă parte (asta fără somn). De aceea e important să le asiguri o atmosferă de lucru plăcută, fără certuri și conflicte, fără manageri autoritari și fără stres în plus. În schimb, fii înțelegător, comunică deschis și lucrurile vor merge ca pe roate, iar angajații tăi nu vor fi tentați să-și caute un alt loc de muncă.

Apropo, în Europa mai mult de  40 000 000 de oameni sunt afectați de stres la locul de muncă și ajung să sufere de sindromul burnout. Iar asta îi face să comită greșeli, să nu se încadreze în termenele-limită și să muncească mai puțin.

  • Posibilități reale de a avansa

Studiile arată că 32% din angajați își părăsesc locul de muncă din cauza faptului că nu li se oferă oportunități de avansare și promovare. Organizează-ți compania astfel, încât fiecare persoană să aibă posibilitatea de a evolua profesional. Nu ezita să-i promovezi pe acei angajați care într-adevăr depun efort pentru a se perfecționa. Fiecare persoană își dorește să avanseze în carieră. Și nu e vorba numai de bani, ci și de sentimentul de autorealizare.

Totodată, așa le arăți salariaților că-i apreciezi și că le recunoști valoarea.

  • Stabilitatea și siguranța locului de muncă

Încă nu ți-ai oficializat afacerea și mai dai salarii în plic? Ca angajații tăi să nu-și caute un alt job, oferă-le stabilitate. Un loc de muncă oficial e mai sigur, iar angajații vor alege, mai degrabă, să beneficieze de asigurare medicală și de tot setul de indemnizații sociale decât să lucreze ilegal.

Dacă te confrunți cu anumite probleme financiare sau de alt ordin, ai grijă să le spui oamenilor tăi despre situația reală a companiei. Așa, angajații vor fi informați și vor ști ce să întreprindă.

  • Dezvoltă un program de inserție a noilor angajați

Schimbarea locului de muncă poate fi stresantă. De aceea e bine să-ți ajuți noii angajați să se încadreze în colectiv și în firmă. Fă-i legătura cu ceilalți colegi cu care va interacționa. Ai grijă să fie un om responsabil, care să-l ghideze și să-l ajute să înțeleagă mai bine sarcinile pe care are de le făcut. Află cu ce așteptări vine și ce dificultăți întâmpină. Cu anumite ocazii, poți organiza teambuildinguri sau alt fel de ieșiri cu echipa.

  • Investește în imaginea firmei

Uneori, o reputație proastă a companiei îi poate face pe oameni să plece. Ți-am mai spus că imaginea afacerii este importantă și poate influența procesul de recrutare. Uite că această contează și dacă vrei să micșorezi rata fluctuație de personal. Cum funcționează? Destul de simplu. orice specialist vrea să lucreze la o companie cu renume. Chiar dacă salariul nu e cel mai mare de pe piață și programul de muncă e destul de încărcat, un nume de referință în CV-ul personal merită niște sacrificii. Această metodă nu va funcționa pe termen lung, dar îți poate da ceva timp, până faci niște schimbări mai semnificative.

  • Interviu de exit

Înainte de a angaja pe cineva, organizăm interviuri de angajare. Adresăm întrebări, propunem studii de caz, teste și perioade de probă. Dar cât de des organizăm un interviu cu cineva care își dă demisia sau este concediat. Încă atunci când cineva demisionează, poate ne mai interesăm despre motivul plecării lui (mai ales dacă suntem luați prin surprindere).

Să știi însă că oamenii care părăsesc compania sunt o sursă de informare prețioasă. În special, cei care au fost concediați. De la ei poți afla toate punctele slabe ale firmei și ale managerilor, toate aspectele negative și toate lucrurile care i-au nemulțumit (nu mai au niciun motiv să te mintă).

Rezervă-ți timp să afli de ce oamenii pleacă (dacă demisionează), unde, ce condiții de muncă li s-a propus, ce i-ar face să rămână etc. Dacă dai afară pe cineva, concediază legal și află de ce crede persoana respectivă că s-a ajuns aici. De ce nu-și îndeplinea obligațiunile? E posibil să-i fi promis o promovare și nu te-ai ținut de cuvânt? Poate lucrătorii tăi nu sunt suficient de motivați? etc.

Recunoaștem, muncă e multă. Dar, crede-ne, merită să depui un efort. O rată înaltă a fluctuației de personal îți afectează grav afacerea, îți creează o reputație proastă, iar pe termen lung, riști să rămâi fără lucrători. Noi te putem ajuta să găsești angajatul potrivit și să reduci rata fluctuației de personal. Apropo, oferim și garanții. Scrie-ne și află mai multe detalii!

reduci-fluctuația-de-personal_DAD-Human-Capital-3