- Categorie
Cornel Morcov – recrutarea la FAN Courier | DAD Expert
- 2024-04-25
În episodul de astăzi de DAD Expert invitatul nostru a fost Cornel Morcov, Director Comercial la FAN Courier Moldova. Luând...
Mai multÎn ultimii ani, tot mai des se vorbește despre importanța culturii și a valorilor organizaționale. Că e bine să fie. Că ar contribui la dezvoltarea afacerii. Că ar fi utilă pentru angajatori, pentru angajați și, în genere, pentru toată lumea. Deși informații sunt multe, în mare parte, e teorie. De aceea astăzi venim cu un articol în care îți spunem ce sunt, de fapt, valorile companiei și la ce te pot ajuta. Totodată, venim și cu niște sfaturi practice despre cum să stabilești valorile reale ale afacerii tale și ce să faci pentru a recruta angajați care să rezoneze cu valorile companiei.
Valorile companiei sau valorile organizaționale reprezintă un sistem de principii care stau la baza activității companiei. De aceste principii ar trebui să se conducă toți angajații, de la persoana care se ocupă de curățenie și până la administratorul companiei. Valorile trebuie să se reflecte atât în procesele de muncă, cât și în relațiile dintre colegi, dintre angajator și angajați, în relațiile cu partenerii și cu clienții. De asemenea, aceste valori e bine să se reflecte în atitudine, în imaginea companiei, în produsele și serviciile pe care le avem.
Google – concentrarea pe utilizator, rapid este mai bine decât lent, nevoia de informație depășește toate hotarele etc.
Amazon – fii „obsedat” de clientul tău, inventează și simplifică, învață și fii curios, gândește la scară largă etc.
Tesla – învățarea constantă, asumarea riscurilor, grija față de mediul înconjurător etc.
Samsung – oameni, schimbare, pasiune pentru excelență, integritate etc.
Starbucks – oferă ce ai mai bun, dezvoltare continuă, curaj, transparență, asumarea responsabilităților etc.
Valori sunt multe. Important e ca fiecare companie să poată să identifice valorile care chiar o caracterizează și o reprezintă. Ori să se dezvolte ca să corespundă valorilor spre care tinde.
Cea mai mare greșeală pe care o fac companiile atunci când ajung să-și stabilească sistemul de valori organizaționale e că le inventează. Cum? De obicei, se aleg un șir de cuvinte frumoase, se notează pe un panou și tadaaam – acestea sunt valorile companiei. Angajații sunt informați că acestea sunt valorile companiei și cam cu asta se încheie totul.
Cei mai creativi se inspiră fie de la companiile străine, fie de la parteneri sau chiar concurenți. Dar în esență, lucrul se întâmplă în același mod. Greșeala e că, de cele mai multe ori, valorile selectate nu au nicio tangență cu angajații companiei. Nu corespund realității. Nu reflectă modul în care se desfășoară procesele de muncă în companie. Iar de multe ori nici nu sunt înțelese pe deplin de către toți angajații. Drept urmare, nu folosesc la nimic.
Un sistem de valori stabilit corect te poate ajuta să-ți dezvolți compania. Cum? În primul rând prin crearea unei echipe puternice. Comunicând despre valorile tale, vei deveni mai vizibil. Deci, vei atrage mai ușor candidații. Și nu pe oricine, dar anume pe cei care se regăsesc în ceea ce faci. Adică rezonează cu valorile companiei tale. Candidații vor reuși să-și creeze o impresie obiectivă despre companie înainte de a depune CV-ul. Respectiv, la interviuri vor ajunge numai cei care chiar își doresc să muncească la tine.
Drept urmare, toți angajații tăi vor vâsli în aceeași direcție. Asta metaforic vorbind.
Cu alte cuvinte, atunci când toți angajații tăi au aceleași valori, gândesc în aceiași termeni, au aceleași scopuri, vor depune tot efortul pentru a le realiza.
Atunci când toți angajații împărtășesc valorile companiei, când sunt pe aceeași lungime de undă cu angajatorul și colegii, când au aceleași obiective și scopuri, probabilitatea că vor demisiona e extrem de mică. Nimeni nu pleacă de la un job unde se regăsește. Unde se simte apreciat și știe că e util.
Un sistem de valori stabilit corect te poate ajuta și în relația cu partenerii, investitorii ori clienții. Cum? Cei care vor avea un sistem de valori similar cu al tău nu vor ezita să colaboreze cu tine, să te finanțeze ori să cumpere de la tine.
Așadar, un sistem de valori te poate ajuta:
Valorile companiei nu ajută la nimic dacă nu corespund realității. Dacă totul se rezumă la scrierea lor pe o foaie sau pe un panou – acestea nu vor contribui la dezvoltarea companiei. Ca valorile să fie de folos, ele trebuie să fie cultivate în fiecare zi și să fie împărtășite de toți angajații.
Citește și: Cum adaptezi strategia de recrutare în funcție de etapa de dezvoltare a afacerii
Am discutat despre asta cu Olesea Guțu, HR Business Partner la DAD Human Capital, și am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări pe care le primim cel mai des de la angajatori. Astfel, am discutat despre importanța valorilor organizaționale, de ce o companie are nevoie de așa ceva, dar și care e procesul de stabilire a valorilor. Totodată, am vorbit și despre serviciile DAD Human Capital și despre cum reușim să recrutăm candidați care să aibă aceleași valori ca și angajatorii care apelează la noi.
Cât de important e ca o companie să-și identifice corect valorile?
Identificarea corectă a valorilor companiei este extrem de importantă, deoarece acestea reprezintă fundamentul culturii organizaționale și ghidul pentru comportamentul și deciziile întregii echipe. Valorile bine definite ajută la crearea unei identități puternice și la alinierea angajaților în jurul unei viziuni comune. Ele oferă un cadru de referință pentru luarea deciziilor și pentru stabilirea priorităților, contribuind la coeziunea și succesul organizației.
Cum poate un antreprenor să stabilească valorile de bază ale companiei sale?
Pentru a stabili valorile de bază ale companiei, un antreprenor ar putea face următoarele lucruri:
Antreprenorii de succes se întreabă care sunt valorile personale ce îi ghidează și care sunt cele pe care doresc să le promoveze în cadrul companiei. Este important să facă o distincție clară între valorile personale și cele ale companiei, deoarece pot exista diferențe.
Antreprenorii de succes implică și ascultă opinia echipei sale. Prin discuții și brainstorming, pot fi identificate valorile comune și importante pentru toți membrii echipei.
Este util să se evalueze cultura organizațională actuală și să se identifice valorile care sunt deja promovate și cele care ar putea fi consolidate sau schimbate.
Valorile identificate pot fi testate în practică și ajustate în funcție de feedbackul și rezultatele obținute. Este un proces continuu de aliniere și îmbunătățire.
Stabilirea valorilor nu este un task de moment, care să poată fi realizat într-o singură zi. Uneori, pot trece luni sau chiar ani până ajungi la valorile reale, adică cele care definesc cu adevărat identitatea și brandul companiei.
Este important ca valorile pe care le-a identificat antreprenorul cu echipa sa să fie într-adevăr înțelese și aplicate de toți colegii. Nu e suficient sa creezi un set de valori, să le scrii și să le afișezi pe un panou la vedere. Totodată, nu e suficient să scrii de dragul scrisului sau doar sa fie niște cuvinte frumoase pe care sa le postezi pe site. Cu valorile trebuie sa trăiască fiecare membru al companiei. Valorile trebuie sa fie cele reale și corecte, ele sunt ceea ce trebuie sa fie simțit în fiecare acțiune a angajaților. Fiecare trebuie să rezoneze cu aceste valori și să acționeze în baza lor.
Daca una dintre valorile noastre este „instruirea continuă” sau „Astăzi suntem mai buni decât ieri”, trebuie să vedem ce face compania pentru a corespunde acestei valori?
Are o Academie internă cu niște cursuri care să contribuie la dezvoltarea abilităților soft sau hard skills? Oferă buget angajaților pentru a merge la cursuri externe? Are o biblioteca interna? Oferă mentori calificați în procesul de onbourding al noilor angajati? Invită periodic experți/consultanți din afara țării? Oferă timp pentru lectură achitat de către companie? Oferă acces la platforme de instruire online? Are un sistem de evaluare a cunoștințelor și obiective de instruire și dezvoltare per fiecare angajat sau nivel ierarhic?
Pe de alta parte, ce face angajatul? Este el însetat de dezvoltare continuă? Utilizează toate instrumentele puse la dispoziție de companie? Merge permanent la cursuri, workshopuri, conferințe, citește literatura de specialitate și dezvoltare personală, împărtășește cunoștințele cu colegii, asimilează repede informația și o aplica, vrea ca și colegii cu care muncește să fie din ce în ce mai buni? Are grijă să nu stagneze, să evolueze? Rezultatele evaluărilor arata indicatori de performanță și de cunoștințe în creștere?
Ce facem noi, DAD Human Capital, pentru a recruta candidați care să împărtășească valorile companiei pentru care sunt recrutați?
În procesul de recrutare, nu e suficient sa evaluezi doar profesionalismul, nivelul de calificare a candidaților și motivația acestora, dar si corespunderea valorilor. Acest aspect este esențial. Pentru că de asta depinde dacă un candidat se va încadra în echipă, dacă se va adapta, dacă va fi productiv și dacă se va reține în companie.
Ca sa ne asiguram că valorile candidaților pe care-i recrutăm corespund cu valorile companiei pentru care aceștia urmează să lucreze, la DAD Human Capital, folosim o serie de instrumente de testare a candidaților.
E ok ca oamenii sa fie diferiți, să aibă valori diferite. Totuși, în ceea ce ține de activitatea profesională, e bine ca angajații să împărtășească valorile organizaționale ale companiei unde muncesc. În caz contrar, pot sabota echipa sau pot crea situații încordate în procesul de lucru. Chiar daca din punct de vedere profesional sunt foarte calificați, neconcordanțele în ceea ce privește valorile pot genera situații de conflict, neînțelegeri sau probleme în organizarea muncii.
Revenind la subiect, și anume cum facem noi, la DAD Human Capital, ca să ne asigurăm că sistemul de valori al unui candidat corespunde cu sistemul de valori al companiei pentru care recrutăm, e important să menționăm că avem o grilă de întrebări bazate pe fiecare valoare, avem score card care măsoară compatibilitatea valorilor personale ale candidaților cu valorile companiei. Aceste instrumente ne ajută să selectăm candidații potriviți.
Vezi și: Recrutarea outsourcing: beneficiile pe care le aleg afacerile locale | DAD Expert
În timpul procesului de recrutare, acordăm o atenție deosebită evaluării potențialului cultural al candidaților. Folosim tehnici și instrumente specifice pentru a identifica compatibilitatea valorilor și a atitudinii candidaților cu cele ale companiei.
Folosim întrebări și scenarii specifice pentru a evalua modul în care candidații au acționat în situații anterioare și dacă comportamentul lor este în concordanță cu valorile companiei.
Contactăm referințele furnizate de candidați pentru a obține informații suplimentare despre modul în care aceștia se aliniază cu valorile organizației.
Lucrăm îndeaproape cu angajatorul pentru a înțelege în profunzime valorile și cultura companiei și pentru a ne asigura că fiecare dintre candidații propuși sunt în concordanță cu acestea.
Utilizăm instrumente de evaluare și teste psihometrice pentru a evalua potențialul de potrivire culturală și valorică al candidaților.
Prin aceste metode, ne asigurăm că recrutăm candidați care nu îndeplinesc doar cerințele tehnice, ci și se pot integra cu succes în cultura și valorile companiei pentru care sunt recrutați.
Îți mulțumesc, Olesea!
Dacă ai nevoie de servicii de recrutare sau dacă vrei să afli mai multe informații despre oferta DAD Human Capital, contactează-ne!
Urmărește-ne și pe rețelele noastre de socializare. Acolo găsești informații utile și interesante din lumea businessului.
Autori:
Olesea Guțu, expert
Cristina Malache, copywriter