- Categorie

Cornel Morcov – recrutarea la FAN Courier | DAD Expert
-
2024-04-25
În episodul de astăzi de DAD Expert invitatul nostru a fost Cornel Morcov, Director Comercial la FAN Courier Moldova. Luând...
Mai multTe-ai întrebat vreodată de ce depinde, cu adevărat, succesul unei afaceri? De strategia de business – bineînțeles. De bugetul pe care îl ai la lansare. De piața de desfacere și concurență. Sunt mulți factori care pot determina succesul sau insuccesul unei companii. Iar unul dintre factorii-cheie este și administratorul SRL. Azi venim cu un articol despre rolul pe care îl are un administrator în companie și care sunt drepturile și obligațiile acestuia într-un SRL.
Administratorul unui SRL este persoana împuternicită de către consiliul de administrație al companiei să conducă și să gestioneze activitățile zilnice ale acesteia. Drept administrator, poate fi desemnat unul dintre asociații firmei sau o persoană din afară. Acesta are responsabilitatea de a lua decizii operaționale și strategice care să asigure o bună funcționare a companiei.
Totodată, administratorul este cel care gestionează resursele companiei (resursele financiare, oamenii etc.) și e responsabil de reprezentarea SRL-ului în relațiile cu partenerii sau instituțiile statului, de respectarea obligațiilor legale și fiscale și de implementarea hotărârilor luate de către asociați.
După cum am menționat mai sus, administratorul unui SRL are un șir de obligații. Printre acestea se numără:
Administratorul este responsabil să coordoneze activitățile zilnice ale companiei și să se asigure că toate operațiunile se desfășoară eficient și în conformitate cu obiectivele SRL-ului.
O altă obligație pe care o are administratorul unui SRL este să implementeze deciziile luate de adunarea generală a asociaților, contribuind astfel la atingerea obiectivelor stabilite de aceștia.
Administratorul e responsabil de menținerea registrelor contabile și de corectitudinea informațiilor din aceste registre. Drept urmare, el trebuie să se asigure ca toate tranzacțiile financiare să fie înregistrate conform standardelor contabile și în conformitate cu reglementările legale.
Apropo, aici are opțiunea de a externaliza contabilitatea către o companie care prestează astfel de servicii. Asta îl va ajuta să se concentreze pe alte aspecte importante ce țin nemijlocit de munca de administrator. Și, totodată, să fie sigur că evidența contabilă e dusă de niște profesioniști.
Administratorul trebuie să ofere asociaților informații clare despre starea actuală a companiei pe care o administrează. Aici vorbim de informații despre performanțele financiare și orice alte aspecte importante pentru activitatea firmei.
Administratorul e obligat să pregătească și să prezinte astfel de documente precum: raportul anual de activitate și actul de inventariere a bunurilor. Asta se face pentru a asigura o activitate transparentă în conformitate cu legislația RM. Și iarăși, de toate astea nu e neapărat să se ocupe administratorul însuși. Și acest aspect poate fi foarte ușor delegat.
Aici vorbim atât de interesele asociaților, cât și de interesele salariaților SRL-ului. Partea cu salariații o poate externaliza. De exemplu, serviciile HR de la DAD includ întocmirea și gestionarea documentației de personal, aspecte ce țin de concedii, angajări, concedieri etc.
Totodată, administratorul trebuie să aibă grijă să mențină o bună reputație a companiei și să contribuie la crearea unor parteneriate sigure și convenabile pentru SRL.
Una dintre obligațiile pe care le are administratorul unui SRL este să păstreze confidențialitatea informațiilor pe care le deține grație statutului său. Această obligație se referă, mai ales, la obligația de a respecta secretul comercial și e valabilă atât pe durata mandatului, cât și după încetarea acestuia
În activitatea sa, administratorul trebuie să dea dovadă de loialitate și să acționeze responsabil și cu un nivel ridicat de profesionalism, evitând conflictele de interese.
Pe lângă obligațiuni, administratorul are și un șir de drepturi care îi permit să-și desfășoare eficient activitatea. Printre drepturile administratorului se numără:
Administratorul unul SRL poartă răspundere materială, penală, contravențională și disciplinară pentru încălcarea atribuțiilor conferite prin lege și prin act de constituire. Printre aceste încălcări se numără:
La fel ca și în cazul multor alte funcții, există situații în care o persoană nu poate fi administrator de SRL. Așadar, o persoană nu poate fi administrator dacă:
Am discutat despre acest subiect cu Corina Burlea, manager în domeniul resurselor umane la DAD Group. Am vorbit despre rolul administratorului, principalele atribuții și colaborarea acestuia cu departamentul HR.
Care este rolul administratorului într-un SRL? Ce face mai exact administratorul unei firme?
Administratorul este reprezentantul legal al persoanei juridice, prin intermediul căruia persoana juridică își exercită drepturile și își asumă obligațiile.
Atribuțiile administratorului sunt:
Gestionarea corectă a resurselor și deciziile de management bine gândite sunt esențiale pentru asigurarea unei funcționări optime a unității. În acest fel, se maximizează eficiența și se minimizează riscurile, contribuind la succesul pe termen lung al firmei.
Ce drepturi are un administrator de SRL?
Pe lângă cele menționate deja, administratorul are dreptul de a lua hotărâri care influențează funcționarea și direcția companiei. Acesta poate să stabilească politici, să angajeze sau să concedieze personal, să gestioneze bugetele și să aprobe cheltuieli, să negocieze contracte și să implementeze strategii de afaceri, toate în cadrul politicilor stabilite de asociați și în conformitate cu legea, bineînțeles.
De asemenea, dacă este încheiat un Contract Individual de Muncă cu unitatea, administratorul are dreptul la remunerare.
Ce răspundere poartă administratorul în relația cu angajații SRL-ului?
Cum poate un administrator să colaboreze eficient cu departamentul de HR pentru a atinge obiectivele companiei?
Comunicație clară și deschisă: Menținerea unui dialog constant cu echipa de HR pentru a alinia obiectivele organizaționale și cele de resurse umane.
Stabilirea obiectivelor comune: Dezvoltarea unor obiective comune care să reflecte atât nevoile companiei, cât și pe cele ale angajaților. Asigurarea că strategia de HR este integrată în planul de afaceri.
Suport în dezvoltarea angajaților: Sprijinirea inițiativelor de formare și dezvoltare profesională oferite de HR, pentru a crește competențele și performanța angajaților.
Politici și proceduri clare: Colaborarea cu HR pentru a dezvolta și implementa politici și proceduri care să sprijine cultura organizațională și obiectivele strategice.
Recrutare strategică: Împreună cu HR, identificarea și atragerea de talente care să se potrivească cu valorile și obiectivele companiei.
Recunoaștere și recompense: Susținerea unui sistem de recunoaștere și recompense care să motiveze angajații și să recompenseze performanțele excepționale.
Asigurarea conformității legale: Lucrul îndeaproape cu HR pentru a se asigura că toate practicile de resurse umane respectă legislația muncii și reglementările relevante.
În ce mod serviciile HR de la DAD ajută administratorii?
Serviciile HR sunt orientate spre angajatori prin prisma îndeplinirii reglementărilor legale. Oferim angajatorilor suport legislativ necesar, consultații și expertiza noastră.
Așadar, ajutăm administratorii cu următoarele aspecte:
Îți mulțumim, Corina!
Contactează-ne pentru a afla mai multe informații despre serviciile noastre de HR.
Autori:
Corina Burlea, expert
Cristina Malache, copywriter