- Categorie
Ce drepturi și obligații are administratorul într-un SRL
- 2024-10-16
Te-ai întrebat vreodată de ce depinde, cu adevărat, succesul unei afaceri? De strategia de business – bineînțeles. De bugetul pe...
Mai multHai să facem un experiment. Nu va dura mult. Diseară, leagă-te la ochi cu o eșarfă și alegeți din dulap hainele pentru ziua de mâine. Așa pe bâjbâite. Riști să vii cu un nou trend în modă, nu-i așa? Ei bine, cam aceeași senzație o ai și când cauți un nou angajat. Ai un CV, te-ai întâlnit cu omul, dar nu prea poți să ai o imagine de ansamblu. De asta s-a inventat perioada de probă. Ca să vă cunoașteți. Tu să vezi dacă potențialul angajat ți se potrivește, dacă face față responsabilităților și dacă corespunde așteptărilor tale și necesităților companiei. Iar potențialul angajat, la rândul lui, să înțeleagă dacă vrea, poate și îi convine să lucreze la tine.
Avem o veste proastă – angajați ideali nu există. Partea bună însă e că oamenii pot evolua, pot învăța și se pot perfecționa. Astfel, dacă ești dispus să ai răbdare și să investești ceva resurse în potențialii tăi angajați, ai toate șansele să te alegi cu o echipă de milioane.
Nu știi la ce aspecte să fii atent în perioada de probă? Mai ales că, anume atunci, toți încearcă să dea ce au mai bun și nu ai nicio garanție că lucrurile vor merge ca pe roate și după?
Ei bine, te ajutăm noi, DAD Human Capital. Știi că avem o experiență de 6 ani în recrutare, așa că chiar ne pricepem la oameni. Punctualitatea și responsabilitatea sunt, fără îndoială, niște calități demne de admirație, dar nu sunt cele mai importante.
Noi am identificat 4 trăsături, care fac diferența dintre un angajat ordinar și un angajat cu un potențial ridicat, care se va dedica 100% și va rămâne alături de tine pe termen lung.
Are you ready? Iată calitățile pe care ar trebui să le cauți la un potențial angajat în perioada de probă:
Cele mai importante resurse ale unei companii sunt oamenii. Anume ei sunt cei care interacționează cu clienții, comunică, vând etc. Când o companie are un sistem de valori bine definit e extraordinar. Totuși, dacă aceste valori nu se văd în acțiunile angajaților ei, nu au niciun sens. Rolul oamenilor e de a promova aceste valori, dar nu numai prin declarații siropoase de genul: ținem la clienții noștri sau confortul tău e prioritatea noastră, ci prin fapte concrete.
Hai să-ți oferim un exemplu. Să admitem că vrei să comanzi o pizza. Alegi o pizzerie care pretinde că e foarte bună, că are cea mai gustoasă pizza din oraș, cu cele mai proaspete produse și cu cea mai rapidă livrare. Plasezi comanda. Pizza ajunge cu 2 ore întârziere. Flămând ca un lup, deschizi cutia și descoperi că în loc de Margherita, ți s-a adus o Marinara rece și uscată. Nu cred că va mai conta că pe site-ul pizzeriei scrie că bucatele sunt preparate de un bucătar italian cu zeci de ani experiență, că își respectă clienții, că vei economisi banii și timpul sau că lucrează cu cel mai rapid curier.
Cel mai probabil, administratorul pizzeriei chiar a angajat un bucătar italian, a căutat cei mai buni furnizori. Dacă însă curierul nu împărtășește aceleași valori și livrează cu întârziere sau dacă cei care răspund de depozitarea produselor nu le păstrează în condiții optime, munca administratorului e în zadar. E un exemplu cu pizza dar e valabil în toate domeniile. Cred că ai înțeles ideea.
Comunică, întreabă-ți potențialii angajați ce apreciază într-o companie, ce-și doresc de la un loc de muncă și ce sunt dispuși să ofere în schimb. Urmărește-le comportamentul și reacțiile pe tot parcursul perioadei de probă. Bineînțeles că dacă o să-i întrebi direct dacă împărtășește sau nu valorile companiei tale, cel mai probabil, te vei alege cu un „da” sec. Și nu pentru că acesta ar fi adevărul, ci pentru că asta cred ei că vrei să auzi.
Ce înseamnă asta? Un om integru este unul onest, cinstit și incoruptibil. Să nu ne înțelegi greșit. Nu e vorba de oameni care nu greșesc. Asta ar fi de domeniul fantasticului. Știi foarte bine că reputația companiei tale îi poate determina pe clienți fie să cumpere de la tine, fie să te ocolească. Dar de cine depinde imaginea companiei? Ai ghicit! De oamenii care muncesc acolo.
Pe scurt, dacă angajații tăi mint, fură, încearcă să falsifice sau induc în eroare clienții, crede-ne, nu ai mult până la a da faliment.
Și atenție. Când vorbim de integritatea angajaților, nu avem în vedere ca aceștia să fie numai niște lucrători buni, ci niște oameni buni. Poți avea un secretar exemplar de la 8:00 la 17:00, dar dacă, după încheierea programului de muncă, acesta îi toarnă concurentului tău toate planurile pe care le ai și toate problemele cu care te confrunți, nu vei fi deloc fericit.
Unul dintre cei mai bogați oameni din lume, Warren Buffett – care în 2017 avea o avere estimată de Forbes la 78 de miliarde de dolari, a spus: „Când analizezi candidații, trebuie să te uiți la trei calități – să fie integru, inteligent și energic. Iar dacă nu are prima însușire, atunci nu-ți mai bate capul.”
Pe parcursul perioadei de probă ai o grămadă de timp în care să poți înțelege dacă potențialul tău angajat e o personalitate integră sau nu. Propune-i sarcini prin care să se manifeste și vei vedea care-i sunt limitele.
Totodată, dacă observi că îi place să bârfească, că e invidios sau frustrat, poate că ar fi cazul să te gândești de două ori înainte de a-l angaja.
Citește și: Be a superboss! Cum să-ți ajuți angajații să scape de stresul la locul de muncă
Poate că te așteptai să-ți spunem că un angajat bun trebuie să fie harnic, devotat și responsabil? Ai dreptate, dar. Și aici există un mare DAR. Motivația e mai importantă, pentru că le include și pe acestea.
Ți s-a întâmplat vreodată să nu-ți placă să faci ceva sau, pur și simplu, să nu ai chef? Cu siguranță. Oare înseamnă asta că ești un om leneș sau iresponsabil? Puțin probabil.
Motivația este acel motoraș care te determină să te scoli dimineața din pat și să continui să muncești.
Există două tipuri de motivație – extrinsecă (din exterior) și intrinsecă (din interior). Tu poți oferi un salariu bun, anumite premii și cadouri, poți să le arăți angajaților că-i apreciezi, și așa să-i motivezi din exterior. Motivația intrinsecă însă depinde numai de ei și dacă nu sunt motivați, atunci tot ce le poți da tu va funcționa pe termen scurt, după care nivelul productivității lor iar va fi în scădere.
Potrivit studiilor, 75% dintre angajați uită valoarea sporurilor salariale primite după numai 30 de zile.
Atunci când o persoană nu e motivată, are tendința să amâne lucrurile sau și mai rău, să le facă de formă. Nu credem că ți-ai dori să plătești un angajat care nu muncește cum trebuie, așa că, în perioada de probă fii cu ochii în patru.
Sarcinile plictisitoare, care necesită, totodată, multă atenție, sunt un test perfect. Un om cu adevărat motivat va încerca să găsească soluții să-și ducă la bun sfârșit munca. În plus, nu ezita să-ți exprimi nemulțumirile (dacă le ai).
Nu-ți propunem să inventezi probleme care nu există. Și nici să-i spui unui jurist să facă ordine în birou. Dar în fiecare afacere există anumite responsabilități care nu-i prea entuziasmează pe angajați. Anume acestea ți-ar putea servi drept teste în perioada de probă.
Această calitate vine să le completeze pe celelalte. Un om perseverent va continua să încerce în pofida eșecurilor și în ciuda descurajărilor. Perseverența e cea care te face să încerci încă o dată și încă o dată, și încă o dată.
Ai privit seria de filme „Harry Potter”? Uite că prima carte despre Harry Potter a lui J.K. Rowling a fost respinsă de 12 edituri. Bine că nu s-a dat bătută și a încercat și a 13-a oară.
Apropo de oameni perseverenți. Îți mai aduci aminte cum ți-ai început carierea? Ce ar fi fost dacă te-ai fi oprit la primul hop? Anume din acest motiv te sfătuim să angajezi oameni perseverenți, care să se încăpățâneze să reușească, care să muncească mult și bine și să nu renunțe ușor.
Simplu de tot. Dă-i potențialului tău angajat sarcini complexe. Dacă va renunța după o singură încercare și un singur eșec, cu siguranță, nu e omul tău. Dacă, în schimb, vine cu idei noi, întreabă și încearcă să învețe de la colegi și de la superiori, s-ar putea ca, după încheierea perioadei de probă, să devină unul dintre cei mai valoroși angajați ai tăi.
Și încă ceva. Dacă vezi că un potențial angajat rezonează cu valorile companiei, e perseverent, dar îți pare că nu e suficient de motivat, nu te grăbi să vă despărțiți. Există o muuulțime de metode prin care să-ți ajuți angajații să se dezvolte pe plan profesional și personal. Dorință să fie. Nu ai uitat de experiment? Poți să-ți legi ochii cu o eșarfă și să alegi așa, pe bâjbâite, un candidat din teancul de CV-uri pe care le-ai primit. Sau încredințează-ne nouă misiunea de a-ți găsi angajați potriviți și noi vom avea grijă de toate. Află aici mai multe detalii. Contactează-ne acum!