- HR Advisory
Concediile în 2024. Ce trebuie să știe fiecare angajator
- 2024-04-16
În 2024, au intrat în vigoare mai multe modificări făcute la Codul Muncii. Și pentru că legislația muncii îi privește...
Mai multSunt oameni care nu pot trăi fără să bârfească. Își bârfesc prietenii, colegii, șefii și familia. Acest fapt devine o problemă atunci când se ajunge să se bârfească la birou și când subiectul bârfelor e cineva dintre angajații tăi sau chiar tu. Astăzi îți vom spune cum să lupți cu angajații care bârfesc la locul de muncă și cum să-i faci să nu se mai vorbească de rău unul pe altul.
Înainte de a vorbi despre cum să lupți cu bârfitorii din compania ta, hai să clarificăm de ce ar trebui s-o faci. Ei bine, există mai multe motive cum ar fi. Iată câteva dintre acestea:
Exemplu:
Ana are un salon de înfrumusețare cu 10 angajați. Doi dintre angajați îi bârfesc mereu pe ceilalți. Iar recent una dintre frizerițe a fost acuzată că ar fi luat mai mulți bani de la o clientă. Bineînțeles că erau doar bârfe. Femeia, pur și simplu, lucra foarte bine, iar clientele mulțumite obișnuiau să-i lase și bacșiș. Dar pentru că celelalte colege o invidiau cumva, în loc să recunoască că e bună în ceea ce face, au preferat să bârfească. În cele din urmă, asta a dus la apariția unui conflict destul de serios.
Exemplu:
Iulia e redactorul-șef al unei reviste online. Acolo lucrează 3 jurnaliste. Două dintre fete întotdeauna o vorbesc pe a treia. Îi analizează îmbrăcămintea, comportamentul. Îi critică articolele, râd de gafele ei etc. Toate vorbele lor sunt doar bârfe. De fapt, jurnalista respectivă muncește bine și articolele ei aduc multe vizualizări. Dar, din cauza faptului că era mereu discutată și se simțea cumva exclusă, ea și-a dat demisia. Iar redacția a rămas fără un lucrător prețios.
Exemplu:
Alex a deschis recent o grădiniță privată. Ioana este una dintre educatoare. De fiecare dată când se întâlnește cu părinții, ea are obiceiul să bârfească despre colegele ei și despre administrație. Spune precum că lumea nu e competentă (în afară de ea, bineînțeles), iar administrația își minte clienții și nu investește toți banii în educarea și alimentarea copiilor, așa cum li se spune părinților. Ce va urma? Cel mai probabil, mulți dintre acei părinți se vor arăta nemulțumiți și vor schimba grădinița. Iar Alex va rămâne fără clienți.
Apropo de reputație, vezi aici un articol despre cum imaginea companiei poate fi afectată de reputația angajaților.
Exemplu:
Vlad are un mic magazin de fructe și legume. În ultima perioadă, vânzările mergeau prost și Vlad nu are destui bani ca să achite facturile, salariile și furnizorii. Așa că a vorbit cu firma X, care-i livra fructe și legume, să-i permită să achite un pic mai târziu pentru marfa primită. Administratorul firmei X este de acord, dar a venit să discute personal cu Vlad. Iar la intrarea în magazin a surprins cum 2 vânzători discutau că Vlad nu ridică salariile personalului, pentru că își cumpără mașini scumpe și călătorește prin cele mai exotice destinații, iar în timpul liber, probabil, mai joacă și la cazinou. Cică așa au auzit ei de undeva. Angajații habar nu aveau de ce Vlad nu ridică salariile și bârfeau. Furnizorul însă a auzit și a refuzat să-i permită lui Vlad să întârzie cu plățile.
Exemplu:
Ion și-a deschis o cafenea. Recent a mai angajat un chelner. Cineva dintre angajații mai vechi bârfeau că Ion nu respectă prevederile contractului de muncă, nu oferă concediile cuvenite și achită salariul în plic. Unul dintre ei se jura că a văzut cum Ion i-a înmânat plicul angajatului Xulescu. Angajatul nou a auzit această convorbire și, fără a clarifica situația, a depus o cerere la Inspecția Muncii. Chiar dacă toate aceste lucruri sunt doar niște bârfe, cafeneaua oricum va fi supusă unei verificări inopinate.
Exemple:
Ai o afacere și vrei să apelezi la serviciile unei firme de contabilitate. Te duci la o întrevedere cu administratorul și ești rugat să aștepți 5 minute în anticameră. Acolo auzi cum câțiva angajați bârfesc despre clienții companiei. Râd că unii nu sunt competenți să prezinte datele ce li se cer, vorbesc despre situațiile financiare, că cineva ar urma să dea faliment etc. Auzi asta și nu mai vrei să devii și tu clientul acestei firme. Respectiv, acești angajați bârfitori tocmai au lipsit firma de un client prețios.
Exemple:
De cele mai multe ori, oamenii care bârfesc la birou nu o fac strict în pauza de masă. Aceștia bârfesc de fiecare dată când au ocazia. În loc să muncească, ei își vorbesc colegii sau te discută pe tine. Ceea ce e destul de urât, mai ales dacă te gândești că tu le achiți un salariu pentru ca ei să lucreze.
Citește și: Cum să promovezi un angajat, astfel încât să nu dăunezi companiei
Odată ce ne-am clarificat cum calomniile îți pot face rău ție și afacerii tale, hai să vedem cum să lupți cu bârfitorii din compania ta. Și aici avem pentru tine câteva sfaturi:
Dacă tu, ca administrator, îți permiți să bârfești, angajații tăi ar putea să-ți urmeze exemplu. Chiar dacă uneori ești tentat să vorbești pe cineva pe după spate sau să vorbești de rău un coleg sau un client, abține-te. Mult mai eficient ar fi să discuți face to face cu persoana care te-a nemulțumit.
Ca să nu ai de-a face cu bârfitorii, e bine să existe un regulament intern cu niște norme de conduită. Angajații trebuie să știe că în compania ta nu se admit bârfele. Și că orice neînțelegere poate să fie soluționată prin comunicare.
Dacă totuși afli că cineva dintre angajații tăi bârfește, discută cu el. Află motivele din spatele acestui comportament. Întreabă-l de ce alege să-i vorbească de rău pe colegi în loc să comunice deschis cu ei.
De cele mai multe ori, oamenii care bârfesc au o problemă cu stima de sine, nu sunt încrezători în propriile forțe, nu sunt destul de populari și nu se bucură de succes. Bârfele îi ajută, cred ei, să devină mai populari și să se simtă apreciați de cei din jur.
Vorbind cu acești angajați și identificând motivele lor, vei putea să le propui și anumite soluții. Spune-le deschis că descurajezi acest tip de comportament.
Ca să eviți apariția și răspândirea bârfelor în compania ta, organizează evenimente de echipă în care să vorbiți cu toții despre ce vă deranjează, ce vă nemulțumește, dar și despre realizările fiecăruia. Poți invita și un psiholog care să ghideze aceste discuții colective.
De asemenea, e important să comunici și cu fiecare angajat în parte. Sunt lucruri pe care nu le putem spune de față cu toți. Spune-le oamenilor tăi că pot avea încredere deplină în tine și că tu ești primul om la care ar trebui să se adreseze în caz că apare vreo problemă sau vreo nemulțumire la muncă.
Și teambuildingurile ajută să te lupți cu bârfitorii din compania ta. De fapt, acest gen de evenimente ajută la consolidarea echipei. Îi ajută pe oameni să se cunoască mai bine și, de ce nu, să devină prieteni.
Uneori, ca oamenii să nu bârfească, e suficient să-i ții ocupați. Asta nu înseamnă să le dai atât de multe sarcini, încât angajații tăi să nu mai aibă timp de pauze. Așa ar putea ajunge repede la burnout. În schimb, le poți oferi teme pozitive de discuție. Informează-i despre diverse oportunități, oferă-le ocazia să participe la diferite seminare și traininguri de specialitate.
Așa, în timpul liber, lucrătorii tăi vor avea de discutat teme mult mai interesante și utile decât cine și ce a spus despre persoana X.
1. Bârfele pot face mult rău afacerii tale. Asta pentru că:
2. Dacă vrei să combați bârfele, trebuie să începi de la tine. Adică, tu, ca administrator, să nu-ți permiți să bârfești.
3. Regulamentul intern al companiei trebuie să includă niște mențiuni și despre normele de conduită a angajaților. E bine să le comunici foarte clar angajaților tăi că nu încurajezi bârfele la birou.
4. Organizează teambuildinguri și alte evenimente care să contribuie la consolidarea echipei.
5. Vorbește deschis cu angajații tăi. Întreabă-i despre neînțelegerile pe care le au cu colegii. Convinge-i că, prin comunicare poate fi soluționată aproape orice problemă.
Sperăm că sfaturile noastre te vor ajuta să combați bârfele la birou. Avem o experiență de mai bine de 6 ani în domeniul Resurselor Umane, așa că dacă ai nevoie de mai multe informații despre cum să lupți cu bârfitorii din compania ta, contactează-ne! Totodată, te putem ajuta cu administrarea documentației de personal, gestionarea resurselor umane și recrutarea noilor angajați.