Cum să promovezi un angajat, astfel încât să nu dăunezi companiei

Cum să promovezi un angajat, astfel încât să nu dăunezi companiei

22.12.2022

Atunci când promovezi un angajat, îl motivezi să lucreze mai bine, să vină cu idei noi și să se dedice companiei mai mult. În acest mod, persoana înțelege că îi apreciezi munca și va depune mai mult efort ca să-ți îndreptățească încrederea.

Uneori însă, promovarea angajaților poate avea și consecințe mai puțin plăcute. Apariția unor conflicte între colegi, o concurență nesănătoasă, unii angajați se pot simți nedreptățiți, pentru că a fost promovat altcineva. Totodată, angajatul promovat se poate dovedi a fi nepregătit pentru noile sale responsabilități sau își poate lua nasul la purtare.

Ca nu cumva să provoci vreun conflict între colegi sau să nu fii acuzat de favoritism, trebuie să fii foarte prudent când și pe cine promovezi și, cel mai important – cum.

Anume despre asta o să-ți povestim în rândurile ce urmează.

Stabilește niște criterii

Înainte de a promova pe cineva dintre oamenii tăi, stabilește niște criterii după care să-i evaluezi munca.

Hai să analizăm un exemplu.

Să admitem că ai un magazin de electrocasnice. Și ai 5 vânzători. Administratorul magazinului tocmai și-a dat demisia și tu te gândești să pui în locul lui pe unul dintre vânzători. Să presupunem că îl cheamă Alex. De ce pe Alex? Pentru că ai văzut că are cele mai mari vânzări, nu comite greșeli la casă, se înțelege cu toți colegii și are numai recenzii pozitive. Ok. L-ai promovat. Și te trezește peste o lună că magazinul nu mai are vânzări atât de bune, oamenii se plâng că personalul nu mai deservește la fel de bine, iar vânzătorii nu sunt mulțumiți de noul manager. Care o fi cauza? Doar Alex părea un candidat perfect pentru această funcție. Cuvântul-cheie e „părea”.

Hai să-ți explicăm. Alex, într-adevăr, e un vânzător bun. Dar nu are abilitățile necesare pentru a fi un administrator bun. Colegii nu-l percep ca pe un șef, de aceea, de multe ori întârzie sau încalcă graficul de muncă. Acum Alex are mult de lucru cu hârtiile, așa că nu mai reușește să vândă ca înainte. În plus, nu se prea pricepe în a gestiona oamenii.

Promovarea angajaților în baza unor criterii bine stabilite te ajută să evaluezi obiectiv fiecare persoană în parte și să știi cu exactitate dacă un angajat e sau nu pregătit pentru a fi avansat în funcție.

Apropo, despre existența acestor criterii trebuie să știe inclusiv angajații. De ce?

În primul rând, așa, nimeni nu te va putea acuza de favoritism. În al doilea rând, oamenii care chiar vor o creștere în carieră, vor ști ce să facă pentru a obține o promovare.

Iată ce criterii ai putea folosi:

  • Angajatul dă dovadă de seriozitate și e devotat;
  • Valorile și principiile angajatului corespund cu valorile și principiile organizației;
  • Angajatul își atinge sau își depășește constant targetul;
  • Angajatul se poartă bine cu colegii lui și manifestă respect;
  • Ești convins/ă că este angajatul e capabil să îndeplinească sarcinile pe care le implică postul în care intenționezi să-l promovezi;
  • Angajatul face față diverselor provocări ce apar în companie;
  • Angajatul este dispus să învețe lucruri noi și să se dezvolte pe plan profesional;
  • Angajatul respectă termenele-limită;
  • Angajatul își asumă numeroase responsabilități în companie.

Acestea sunt doar câteva criterii. Tu, bineînțeles, le poți stabili pe ale tale.

Evaluează regulat performanțele angajaților tăi

Oamenii sunt diferiți. Unii au ambiții mari și muncesc pentru că își doresc să ajungă cât mai sus, să dețină funcții importante și să participe la luarea deciziilor în carieră. Alții preferă confortul și liniștea. Lor le este suficient să aibă un loc de muncă sigur și stabil, cu un venit decent și chiar nu vor să se streseze cu tot felul de responsabilități noi. Sunt însă și din acei cărora nu le prea place să muncească și, dacă nu sunt verificați, vin la lucru doar ca să le meargă salariul. Uite că, înainte de a te gândi să promovezi pe cineva, ai grijă să evaluezi regulat performanțele fiecărui angajat. Doar nu vrei să promovezi un om care nu e interesat de o creștere profesională și care, la sigur, nu se va dedica 100% jobului. Sau, încă mai grav, să promovezi un angajat care doar face față că muncește.

Apropo, despre evaluarea performanței angajaților, am vorbit mai multe aici.

Citește și: Ce faci atunci când productivitatea angajaților scade după perioada de probă

cum-promovezi-un-angajat_DAD-Human-Capital-2

Evaluează potențialul real al fiecărui angajat

Aproape în toate cărțile motivaționale scrie că pentru a a-ți atinge un scop, e suficient să-ți dorești asta din tot sufletul. Ei bine, nu e chiar așa. Pe lângă dorință mai trebuie și multă acțiune, dar și capacități.

Hai să-ți explicăm ce avem în vedere. Imaginează-ți că mâine dimineață te pomenești cu unul dintre angajații tăi în birou. Și el îți spune că își dorește o promovare. Să presupunem că e vorba de un contabil care vrea să fie avansat în funcția de contabil-șef.

El se jură că va depune tot efortul, că va rămâne după program ca să învețe tot ce e nevoie, că nu vei regreta. Hotărăști să-i dai o șansă. Omul, într-adevăr, muncește, se vede că depune efort, chiar se reține după program, ba chiar vine la birou și în weekend, însă rezultatele nu sunt deloc bune. Comite greșeli, nu se înțelege cu echipa, nu-și poate motiva colegii să respecte deadline-urile etc.

Ca să nu pățești așa, e bine să știi să evaluezi potențialul real al fiecărui angajat. Sunt persoane care nu pot fi administratori, sunt persoane care nu pot vinde, sunt persoane care nu pot gestiona conflictele. Ca să nu pierdem timpul și banii, trebuie să acceptăm asta și să punem oamenii potriviți la locurile potrivite.

Discută cu angajații tăi

Un alt lucru important pe care trebuie să-l faci înainte de a promova pe cineva, e să vorbești cu acea persoană. Acolo unde tu vezi o oportunitate, angajatul tău poate să vadă o problemă.

După cum am mai spus, unii oameni preferă, mai degrabă, un job stabil și sigur, decât să „lupte” pentru o funcție mai bună. Alții, pur și simplu, nu vor să-și asume mai multe responsabilități și să iasă din zona de confort. Sau le place atât de mult ceea ce fac acum, încât sunt pe deplin mulțumiți de jobul lor.

Indiferent de motive, trebuie să recunoaștem că uneori oamenii nu vor să fie promovați, iar dacă noi, ca administratori, ne vom încăpățâna să-i avansăm în funcție, cel mai probabil, vom face mai rău. Acești oameni s-ar putea să nu reușească să-și îndeplinească noile responsabilități sau chiar ar putea să-și dea demisia, pentru că-i impunem să facă ceva ce nu-și doresc.

Concluzii:

Promovarea angajaților este o metodă bună de a-i face să lucreze mai bine, să se implice 100% și să contribuie la creșterea companiei tale. Totuși, asta va funcționa numai dacă tot procesul va fi unul transparent și corect. Promovarea angajaților trebuie să se bazeze pe merite, și nu pe favoritism. De asta e bine să stabilești din start niște criterii foarte clare, în baza cărora să-ți evaluezi și să-ți promovezi angajații.

Fii obiectiv și încearcă să vezi potențialul real al fiecărui angajat. Nu te lăsa mințit de aparențe. Un vânzător bun nu va fi neapărat și un administrator bun. Un bucătar bun nu va fi neapărat și un bucătar-șef bun.

Discută cu subalternii tăi. Ca să afli ce vor, ce planuri au și ce-i nemulțumește, comunică cu fiecare în parte. Asta o să-ți permită să-i cunoști mai bine, să descoperi calități și aptitudini despre care nu știai și să afli când e momentul potrivit pentru a-i promova.

Vrei să afli mai multe lucruri despre cum să-ți promovezi angajații? Contactează-ne! Avem o experiență de mai bine de 6 ani în domeniul HR, te putem ajuta cu gestionarea resurselor umane, cu administrarea documentației de personal și cu recrutarea noilor angajați.

cum-promovezi-un-angajat_DAD-Human-Capital-3