- Altele
- Construcții și inginerie

Află când devii plătitor de TVA în Republica Moldova
-
2022-06-08
Știai că plătitorii de TVA sunt impozitați după un alt regim fiscal? În loc să plătească 4% din venit, ei...
Mai multChiar dacă pare greu de crezut, dar cea mai veche firmă de construcții activează de peste 1 400 de ani. E vorba de compania japoneză – Kongo Gumi, care a fost fondată în anul 578. Iar în 2006 a devenit o subsidiară a grupului de constructori Takamatsu. Adică, practic, încă există. Te întrebi care e secretul „longevității” acestei firme? Noi suntem ferm convinși că secretul constă într-o evidență contabilă dusă corect. De aceea, articolul de azi e despre serviciile de contabilitate pentru companiile de construcții, la ce aspecte să fii atent și de ce e important să ai un contabil de încredere.
Contabilitatea e importantă pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Asta pentru că te ajută să ai o imagine obiectivă despre finanțele propriei tale afaceri.
Anume contabilitatea monitorizează și sistematizează toate informațiile despre veniturile și cheltuielile companiei tale. Acest lucru îți permite să-ți planifici bugetul, să iei decizii bine gândite și să-ți gestionezi banii eficient. Tot contabilitatea alege regimul de impozitare optim pentru afacerea ta, astfel încât să nu trebuiască să achiți impozite suplimentare și nici să nu ai datorii la stat.
Ion are o firmă de construcții cu 20 de angajați. În luna iunie a semnat contracte de prestări servicii cu mai multe persoane fizice pentru construirea unor case. Chiar atunci a încasat și banii. La scurt timp însă s-a dovedit că e prea mult de lucru pentru 20 de angajați. Banii au fost cheltuiți, așa că Ion nu putea angaja mai mulți oameni, iar cei 20 de angajați pe care îi avea nu au reușit să îndeplinească toate lucrările în termenii stabiliți.
Drept urmare, firma nu și-a putut onora obligațiile față de clienții săi. Lucrările au început, dar nu au fost duse la capăt în termenii stabiliți conform contractului. În plus, unele dintre materialele necesare, care au fost cumpărate din timp, au început să degradeze.
Acum clienții nemulțumiți au dat firma în judecată și cer să li se achite atât prețul încasat în plus (diferența dintre ce a realizat firma și ce a încasat), daunele pe care le-au suferit ca urmare a distrugerii materialelor și degradării caselor și penalitățile de întârziere (menționate în contract).
În primul rând, nu s-ar fi avântat să semneze atâtea contracte de-odată. Contabilitatea i-ar fi pus la dispoziție toate informațiile ce țin de finanțele companiei. Și Ion ar fi înțeles de ce resurse dispune și ce își poate asuma.
În al doilea rând, probabil, ar fi negociat termenii de livrare a serviciilor. Știind că nu dispune de suficientă forță de muncă, ar fi repartizat proiectele astfel, încât să reușească să realizeze totul la timp.
Imaginează-ți că lucrezi la o clădire și mâine trebuie să instalezi geamurile. Conform actelor, în depozit ai suficiente geamuri, șuruburi, mânere și destulă spumă poliuretanică de montaj. Când trebuie însă să începi lucrul, descoperi că nu mai ai spumă și geamuri sunt de 2 ori mai puține. Furnizorii îți vor putea livra cele necesare tocmai săptămâna viitoare. Iar planurile tale vor fi date peste cap.
Ca să nu ți se întâmple așa ceva, e important să duci evidența stocurilor. Fie că lucrezi asupra unui singur proiect, fie că lucrezi concomitent asupra mai multor proiecte, e bine să știi exact ce materiale și instrumente ai în depozit. Evidența stocurilor îți va da o claritate. Iar ca să nu ai neplăceri cu instituțiile statului sau cu clienții, e esențial ca tot ceea ce figurează în contabilitate să fie de facto în depozitul tău.
Un alt aspect important e să prognozezi fluxurile de bani. Să știi cât ai încasat și ce ai de făcut cu acești bani, astfel încât să-ți poți onora obligațiile față de clienți, furnizori, angajați și, nu în ultimul rând, față de stat.
Domeniul construcțiilor este unul specific. O caracteristică a acestuia e că, de obicei, plățile încasate nu sunt stabile. De exemplu, ai semnat un contract, ai încasat niște bani în prima lună și din acești bani trebuie să activezi încă jumătate de an sau un an. Pentru a nu da faliment și pentru a nu ajunge în conflict cu furnizorii sau clienții, e bine să negociezi termenii de livrare și plată cu fiecare în parte. Îți poți crea un calendar al plăților. Asta te va ajuta să nu rămâi fără bani și să nu acumulezi datorii.
Un alt aspect la care trebuie să fii atent este TVA-ul. Firmele de construcții efectuează atât livrări impozabile, la cota standard de 20% (când e vorba de construirea parcărilor, garajelor, a spațiile comerciale etc.), cât și livrări scutite de TVA (când e vorba de construirea spațiilor locative). Astfel, în cazul construcțiilor blocurilor de locuit, la determinarea TVA se aplică articolul 102, alineatele (2) și (3) al CF al Republicii Moldova:
Articolul 102. Deducerea sumei T.V.A. pentru mărfurile, serviciile procurate
(2) Suma T.V.A., achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sunt folosite pentru efectuarea livrărilor scutite de T.V.A. fără drept de deducere nu se deduce și se raportează la costuri sau la cheltuieli.
(3) Suma T.V.A., achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sunt folosite pentru efectuarea livrărilor impozabile și scutite de T.V.A. fără drept de deducere se deduce dacă se referă la livrările impozabile.
Citește și: Cunoaște contabilii DAD Accountant! @Elena
Un alt lucru important ce ține de serviciile de contabilitate pentru companiile de construcții este punctualitatea. În acest sens, e esențial ca echipa care se ocupă de contabilitate sau contabilul să primească la timp toată documentația ce ține de tranzacțiile companiei.
Companiile de construcții pot lucra asupra mai multor proiecte concomitent. În acest caz, e neapărat să-ți informezi contabilul despre asta, astfel încât materialele să se repartizeze corect.
Încă un aspect important la care trebuie să fii atent ține de relația cu angajații. Începând de la condițiile în care sunt angajați, modalitatea în care vor fi plătiți și continuând cu modul și condiție de suspendare sau încheiere a contractelor de muncă.
De multe ori, vei avea nevoie de lucrători doar pentru o anumită perioadă. Cum îi vei remunera? Pe ore sau le vei achita un salariu minim la care vei adăuga un bonus în funcție de performanțe? Ori poate în baza unor contracte civile de prestări de servicii per obiect?
De asemenea, va trebui să fii atent la organizarea programelor de muncă, la planificarea concediilor și la achitarea indemnizațiilor. Toate acestea țin de administrarea de personal. Iar dacă nu le vei monitoriza, îți pot crea neplăceri atât cu instituțiile statului, cât și cu angajații. Ca să nu ne înțelegi greșit. În mod normal, contabilitatea nu se ocupă de administrarea de personal. Dar există companii care prestează și serviciile de administrare de personal.
Domeniul construcțiilor implică mai multe riscuri pentru angajați. De aceea, pentru a evita anumite probleme cu instituțiile statului, e bine să fii atent și la aspectele ce țin de SSM. Nici SMM nu ține de responsabilitățile contabilului. Dar pentru că e un aspect important, am zis că trebuie să-l menționăm și aici.
Dacă, pe de o parte, vrei să economisești, dar totodată, vrei să fii sigur că evidența contabilă din compania ta e în mâini bune, o opțiune rezonabilă ar fi outsourcing-ul sau, altfel spus, externalizarea serviciilor de contabilitate. Asta înseamnă să semnezi un contract de colaborare cu o companie de contabilitate, iar aceasta să muncească pentru tine la distanță. Astfel de servicii găsești și la noi, la DAD Accountant.
Contactează-ne și hai să stabilim o întâlnire. Suntem siguri că după o discuție face to face îți va fi mai clar ce decizie trebuie să iei.