Industria globală de construcții în pandemie: efecte și scenarii de dezvoltare

Industria globală de construcții în pandemie: efecte și scenarii de dezvoltare

05.10.2020

            Industria construcțiilor reprezintă aproximativ 13% din PIB-ul mondial – indicator care denotă cel mai bine rolul industriei la nivel global. Dat fiind faptul că pandemia a cauzat o perioadă de stagnare pentru marea majoritate a industriilor, cea a construcțiilor, de asemenea, a fost influențată drastic în acest context. Odată cu lansarea restricțiilor la nivel global, toate lucrările și proiectele din domeniul construcțiilor au fost amânate până la eliminarea restricțiilor respective.

Dincolo de impactul pe termen scurt al acestei recesiuni economice asupra cererii și ofertei imediate de construcții, criza a atins, inevitabil, cererea și oferta pe termen lung, inclusiv. Deși persistă un nivel ridicat de incertitudine economică, cercetările efectuate de McKinsey Global Institute sugerează 2 scenarii a evoluției respectivei industrii:

  • Primul scenariu sugerează că activitatea economică în domeniul construcțiilor ar putea reveni la o dinamică pozitivă la începutul anului 2021. Dar, este necesar de menționat: Acest scenariu ar fi posibil în cazul în care dinamica de răspândire a virusului va scădea treptat și, totodată, vor fi aplicate politicile economice corecte.
  • Al doilea scenariu cuprinde efectele pe termen mai lung și vizează dinamica de dezvoltare a industriei în cel mai pesimist context. Conform acestui scenariu,  activitatea economică în industrie va reveni la indicatorii din 2019 cel mai devreme în 2023.

Provocările proprietarilor companiilor de construcții după lansarea pandemiei

Conform studiului efectuat de către PwC, principalele 3 probleme pentru proprietarii companiilor de construcții în această perioadă dificilă sunt:

  1. Impactul financiar – efectele asupra operațiunilor, lichidităților imediate și a resurselor de capital (71%);
  2. Potențială recesiune globală (64%);
  3. Efectele asupra forței de muncă / reducerea productivității forței de muncă (41%).

În mod special, efectele pandemiei afectează piața medie a subcontractorilor din industrie. Cauza principală a acestui lucru constă în faptul că intermediarii sunt deosebit de vulnerabili în ceea ce privește riscul de faliment. La rândul său, riscul respectiv ar putea apărea în cazul închiderii șantierului de construcții chiar și pentru câteva săptămâni.

Pentru a reduce principalele riscuri legate de suspendarea temporară a lucrărilor pe șantierele de construcții, proprietarii și managerii companiilor au fost nevoiți să se adapteze în modul corespunzător. Acest lucru s-a manifestat, în primul rând, prin creșterea nivelului de digitalizare în industrie. Organizațiile din întreaga industrie se îndreaptă către modalități de lucru îndepărtate. Managerii de construcții aplică soluții care facilitează lucrul la distanță a numărului maxim posibil de specialiști. În acest sens, în perioada de pandemie și post-pandemie, proiectanții și inginerii se bazează și mai mult pe instrumente de colaborare digitală. Este vorba despre modelarea tehnică a informațiilor despre construcții și simularea 4D și 5D pentru a planifica proiecte și a optimiza procesele la distanță.

Companiile de construcții își echilibrează lanțurile de aprovizionare de la eficiență către rezistență. În circumstanțele actuale, managerii de construcții tind să aprovizioneze șantierul cu materiale strict necesare și cu o durată lungă de viață. Necesitatea acestei abordări este condiționată și de afecțiunile lanțurilor logistice în perioada actuală.

În ceea ce privește organizarea forței de muncă, managerii companiilor de construcții reduc numărul de membri per echipă pentru a reduce riscul acumularea unui număr mare de angajați. Acest lucru presupune și creșterea volumului de lucru la etapa de management al echipelor și verificarea calității lucrului efectuat.

Achizițiile publice în domeniul construcțiilor în perioada pandemiei

Achizițiile publice capătă un rol esențial în contextul în care 40% din companiile de construcție menționează drept problemă scăderea încrederii consumatorilor, și respectiv, reducerea consumului și a nivelului de vânzări. În Republica Moldova, achizițiile publice au devenit drept colac salvator pentru companiile de construcții. Conform datelor prezentate de către Centrul de Politici și Reforme, achizițiile publice în domeniul construcțiilor, reparațiilor și a materialelor de construcții fac parte din top 3 cele mai voluminoase sectoare de achiziții. În perioada 17 martie – 15 mai 2020 valoarea achizițiilor publice în construcții a atins valoarea de 130,1 milioane lei (17% din totalul de achiziții).

            Datorită faptului că achizițiile publice în domeniul construcțiilor au continuat, industria a putut rezista. Pandemia a accentuat anumite necesități de construcție și reparație, absente sau ignorate până la perioada respectivă. Astfel, companiile din industrie au putut să-și continue activitatea, minimizând riscurile legate de cash-flow, lichidități imediate și resurse de capital.

Ai o companie în domeniul construcțiilor? Apelează acum 078-067-887 pentru optimizarea cheltuielilor și bugetarea cash-flow-ului.


Recomandări pentru proprietarii și managerii companiilor de construcții

Precum am menționat, în circumstanțele actuale, companiile de construcții din toată lumea încearcă să găsească cele mai eficiente soluții de adaptare. În cazul în care ești proprietar sau manager al unei companii de construcții, cu siguranță îți dorești ca afacerea să funcționeze fără întreruperi. Totodată, nu poți neglija sănătatea și bunăstarea angajaților tăi. Plus la aceasta, cel mai curând, te confrunți și cu riscuri externe, care nu țin de tine. Mai jos am pregătit un șir de recomandări pentru tine ca proprietar și administrator a companiei de construcții.

  • Stabilește strategia de comunicare cu angajații. Comunicarea este cheia oricărei companii de construcții, acum mai mult ca niciodată. Trebuie să păstrezi canale eficiente de comunicare cu angajații (în special managerii de proiecte), partenerii comerciali și clienții. Asigură-te că informația ajunge la toți destinatarii. Totodată, asigură-te că informația pe care o comunici referitor la situația pandemică este din surse veridice.
  • Asigură-te că un număr maxim posibil de angajați care lucrează de acasă. Având în vedere natura contagioasă a virusului, companiile de construcții ar trebui să reducă numărul de persoane în orice locație. Acest lucru va contribui la limitarea răspândirii COVID-19. Fiecare manager de proiect ar trebui să stabilească personal ce obligațiuni pot fi îndeplinite în afara locației. Orice persoană considerată a nu fi necesară pe șantier ar trebui să lucreze de acasă.
  • Creează un plan de rezervă referitor la angajații, materialele și echipamentele esențiale. Asigură-te că în cazul în care cineva din lucrătorii esențiali nu va putea fi prezent la șantier, acesta va putea fi înlocuit imediat, fără a provoca rețineri. Astfel te asiguri că șantierul nu se va bloca din cauza îmbolnăvirii unui angajat.
  • Stabilește reguli pentru deplasări, vizite și livrări. Deplasările reprezintă unul dintre cei mai răspândiți factori care determină răspândirea COVID-19. Respectiv, ar fi bine să permiți doar deplasările considerate esențiale pentru continuitatea activității. Totodată, este important ca și în cazul acestor deplasări, angajații să anunțe conducerea companiei.

Datorită acțiunilor de adaptare, multe companii de construcții au reușit să evite blocarea șantierelor. Deși, suntem încă departe de a vedea lumina la capătul tunelului, cu ajutorul planificărilor corespunzătoare, modificărilor și ajustărilor potrivite, industria construcțiilor poate deveni mai puternică decât era până la pandemie.

Te putem ajuta cu servicii de contabilitate pentru compania ta? Sună acum 078-067-887