- HR Advisory
Concediile în 2024. Ce trebuie să știe fiecare angajator
- 2024-04-16
În 2024, au intrat în vigoare mai multe modificări făcute la Codul Muncii. Și pentru că legislația muncii îi privește...
Mai multÎn ultima perioadă, tot mai multe companii oferă angajaților săi posibilitatea de a fi instruiți gratuit. Asta pe lângă salarii și alte beneficii extrasalariale. Dar odată ce instruirea angajaților necesită timp și bani, angajatorii se întreabă cât de convenabil e acest lucru pentru afacerea lor și dacă instruirea angajaților este o investiție sau o cheltuială fără sens.
Anume la această întrebare îți vom răspunde în rândurile ce urmează. Ești gata?
Pentru început, hai să vedem ce înseamnă o investiție și ce înseamnă o cheltuială. N-o să formulăm definiții sofisticate. Nu azi. Îți explicăm simplu? Dacă dai o sumă de bani pentru un lucru sau un serviciu care îți aduce o plăcere de moment sau îți prinde bine doar pe moment – e cheltuială. Dacă însă dai niște bani pe un produs sau un lucru care, în timp, îți aduce mai mulți bani sau alte beneficii – e investiție.
Exemplul 1
Alex își cumpără un iPhone 14 de 50 000 MDL. Se uită la videouri pe YouTube, pe TikTok, urmărește câteva persoane pe Instagram și face fotografii când merge în vacanță. Telefonul e o cheltuială sau investiție?
Și Ion și-a cumpărat un iPhone 14, tot de 50 000 MDL. Doar că Ion e SMM, iar noul telefon îl ajută să gestioneze eficient paginile de Facebook, Instagram și LinkedIn pentru 3 companii cu care lucrează. Pentru munca făcută într-o lună, Ion câștigă 45 000 MDL. Telefonul e o cheltuială sau o investiție?
Exemplul 2
Nicu și-a cumpărat un Smart TV Samsung 98″. A dat cam 260 000 MDL pe el. Acum, Nicu privește filme pe Netflix, iar uneori se uită și la știri. Televizorul e o cheltuială sau o investiție?
Max are un bar în centrul orașului. De curând și el și-a cumpărat un Smart TV Samsung 98″. Acum, Max are mai mulți clienți. Oamenii vin aici să se relaxeze, se mai uită la un meci de fotbal, ascultă muzică și se relaxează. Televizorul e o cheltuială sau o investiție?
Exemplul 3
Dan și-a luat un proiector de 18 000 de lei și în fiecare weekend se întâlnește cu prietenii, privesc filme și se distrează. Proiectorul e o cheltuială sau o investiție?
Și Vlad și-a luat un astfel de proiector. Acum, în perioada caldă a anului, el organizează cinema în aer liber și ia 100 MDL/persoană. Proiectorul e o cheltuială sau o investiție.
Credem că ai prins firul și înțelegi ce poate fi considerat o investiție și ce poate fi considerat o cheltuială. Să ne întoarcem la instruirea angajaților.
Instruirea angajaților poate presupune un program amplu. Adică, vine o persoană cu 0 cunoștințe în domeniu, iar compania îi pune la dispoziție cursurile necesare și mentorii care să o învețe absolut totul.
Alteori, oamenii au deja o anumită pregătire, doar că nu cunosc specificul companiei. De exemplu, Mihai e copywriter. Până acum, a lucrat 4 ani pentru o firmă de imobile. Respectiv a scris tot felul de texte, lozinci și postări despre domeniul imobiliar. Acum, a venit într-o companie IT și urmează să scrie despre anumite aplicații și gadgeturi. Mihai își știe meseria, dar va avea nevoie de un internship ca să cunoască dedesupturile domeniului IT.
Concluzia: Instruirea angajaților poate însemna cursuri de perfecționare sau instruirea angajaților de la zero.
Indiferent că e una sau alta, aceasta costă. Și, de obicei, costă mult. Nu numai bani, dar și timp. Imaginează-ți că trebuie să achiți niște cursuri de 3 luni unui nou angajat. Plătești cursurile, în plus, angajatul va lipsi de la locul de muncă sau va lucra part time, pentru că va trebui să fie prezent la ore. Iese că altcineva va trebui să se ocupe și de munca lui. Mai adaugă și timpul unui mentor, care îl va ajuta pe noul angajat să se integreze în echipă și să înțeleagă ce și cum se face și tadam… instruirea angajaților costă destul de mult.
Totuși, uneori merită toți banii și tot timpul. Hai să vedem acum când instruirea angajaților este o investiție și când e o cheltuială fără sens.
Dacă în compania ta oamenii nu se rețin mai mult de jumătate de an și mai mereu ești în căutarea noilor angajați, ai o rată mare a fluctuației de personal. Acum imaginează-ți că angajezi un vânzător. Ca să înțeleagă mai bine ce are de făcut, îi achiți niște cursuri de specialitate, îi cumperi niște cărți, îi creezi un grafic flexibil (ca omul să poată învăța), îi pui la dispoziție un coleg cu experiență care să-l ajute în toate și să-i explice procesele de muncă. Iar peste două luni de la angajare, vânzătorul tău își dă demisia. Iese că toate eforturile tale au fost în zadar. Acum trebuie să cauți un nou angajat și iarăși să-l înveți ce și cum se face. Dar dacă și acesta pleacă?
Concluzia: Dacă ai o rată înaltă a fluctuației, instruirea angajaților este o cheltuială. Recomandarea noastră e să rezolvi, mai întâi, problema cu fluctuația de personal. Și abia apoi să investești în instruirea lucrătorilor tăi.
Apropo, aici poți afla cum să reduci rata fluctuației de personal.
Astăzi, majoritatea angajatorilor vor angajați cu experiență. Așa că mulți proaspeți absolvenți caută să se angajeze undeva, oriunde, doar pentru ca apoi să poată scrie în CV că au experiență și să poată obține un job bun. Așa că fii atent, dacă și tu faci parte din companiile care nu oferă condiții de muncă bune (cu un salariu minim) și dacă observi că angajații tăi vin la tine doar pentru a acumula un pic de experiență, încearcă să schimbi ceva.
Concluzia: Merită să investești în instruirea angajaților numai dacă, în timp, tu vei fi cel care va beneficia de serviciile acelor angajați.
Cheltui o mulțime de bani pentru instruirea angajaților și nu le ceri nimic în schimb? S-ar putea să rămâi doar cu cheltuielile. Sfatul nostru e să te asiguri. Cum? Să ai un Contract de formare profesională sau un acord în care să fie menționat despre faptul că le oferi angajaților tăi anumite cursuri, iar în schimb, ei se obligă să lucreze la tine x luni/ani. În caz contrar, vor trebui să întoarcă banii cheltuiți pentru cursuri. Știm că dacă un angajat vrea să demisioneze, nu-l oprește niciun contract, dar așa măcar nu o să-ți cheltui banii în zadar.
Hai să analizăm niște exemple!
Exemplul 1
Alex dezvoltă un canal de YouTube despre sport. De ceva timp, se bucură de succes, așa că l-a angajat pe Ion să prezinte subiectele (adică să fie vocea de pe fundal). Ca să aibă un rezultat bun, i-a plătit niște cursuri de dicție, care au costat 200 € și au durat 5 săptămâni. Ion a lucrat 2 luni. Apoi a acceptat o altă ofertă de angajare de la concurentul lui Alex. Acum concurentul lui Alex are un moderator bun, instruit pe banii lui Alex. Iar Alex a rămas și fără bani, și fără moderator.
Citește și: Vrei să te ocupi de recrutare de sine stătător? Vezi cât te va costa tot acest proces
Totuși, de cele mai multe ori, instruirea angajaților este o investiție. Mai ales dacă o faci cu cap. Adică, selectezi cu grijă angajații, te asiguri că intenționează să rămână în compania ta pentru un termen îndelungat și încerci să obții și niște garanții.
Dacă majoritatea angajaților tăi lucrează la tine de mulți ani, ai o rată mică a fluctuației de personal, așa că, în cazul tău, instruirea lucrătorilor va fi o investiție. Tu plătești ca oamenii să învețe să lucreze mai bine și tot tu vei beneficia de serviciile acestor oameni.
Nimeni nu pleacă de acolo unde îi este bine. Dacă oferi un salariu mare și niște condiții de muncă foarte bune, angajații tăi nici nu se vor gândi să demisioneze. Așa că dacă investești în instruirea lor, vei avea numai de câștigat.
Să zicem că ai un cabinet de masaj. Ai călătorit prin lume și ai învățat de la băștinașii dintr-un sătuc din China să faci un masaj super deosebit. Ai combinat cu ceea ce știai și tu, ai mai adăugat niște elemente și a ieșit un produs nou – masajul terapeutic Chángshòu.
Ai tot mai mulți clienți care vor acest masaj. Tu nu reușești așa că ai nevoie de angajați. Dar pentru că produsul e unul unic, nimeni nu știe să facă acest tip de masaj. Ce să faci? Să investești în instruirea angajaților tăi.
Uneori, produsul sau serviciul nu e unic, dar e nou pe piață. Și pentru a-l putea vinde/presta, trebuie să-ți instruiești angajații. Să luăm un exemplu. Ai auzit de bubble tea? E un fel de ceai cu perle de tapioca (un fel de bile gelatinoase).
Vrei să introduci asta în meniul cafenelei tale, dar nimeni nu știe să-l prepare. Dacă vei investi în instruirea angajaților tăi, vei putea veni cu un produs nou pe piață și, drept urmare, te vei diferenția de concurenți și vei avea de câștigat.
Uneori e destul de greu să găsești un specialist bun, pentru că există mai multe companii concurente cu aceleași funcții vacante și aproximativ cu aceeași ofertă. Ca să te diferențiezi de concurenți, poți include în oferta ta de muncă și instruirea angajaților. Atunci asta va fi o investiție pentru că îi va determina pe candidați să aleagă compania ta.
Ca să nu duci lipsă de personal, poți accepta la muncă și candidați care nu neapărat au o pregătire în domeniu și să te ocupi tu de instruirea lor. Bineînțeles că această variantă nu e potrivită pentru orice domeniu. Totuși, dacă ai nevoie de un secretar, un croitor, un vânzător sau un bucătar, poți găsi o persoană fără studii, care vrea să muncească și e dispusă să învețe o profesie. O instruiești și tadam, ai un specialist. În așa situație, instruirea angajaților e o investiție bună.
Dacă vrei să știi mai multe despre avantajele și dezavantajele instruirii angajaților, contactează-ne. Totodată, te putem ajuta și cu servicii de recrutare și gestionare a resurselor umane și servicii de administrare a documentației de personal.
Pentru mai multe informații, contactează-ne!