Cum se formează o echipă de succes? - Servicii de recrutare

Cum se formează o echipă de succes?

19.05.2022

Ai vreun creion pe masă? Cu siguranță, ai unul pe undeva. Încearcă să-l rupi. Ok, un optimist ți-ar spune acum că ai două creioane. Dar nu e despre asta. Mai ia câteva creioane sau stilouri în mână și încearcă acum să le rupi. E mai greu, nu?

Tot așa e și cu munca în echipă. Poți fi un antreprenor inteligent și bine informat, să muncești zi și noapte, să cauți soluții și oportunități, dar să nu reușești mare lucru. De ce? Pentru că ești singur. Dacă însă cauți să ai în jurul tău oameni la fel de buni sau chiar mai buni decât tine, împreună veți fi de neînvins.

După cum spunea Steve Jobs: „În lumea afacerilor, lucrurile importante nu sunt făcute de o singură persoană. Sunt făcute de un grup de oameni.”

Și pentru că noi, DAD Human Capital, de 6 ani lucrăm cu și pentru oameni, știm cât de important e pentru un antreprenor să-și găsească angajați de încredere. Imaginează-ți cum ar fi dacă ai putea pleca liniștit în concediu, știind că oamenii tăi muncesc și că n-o să le scape nimic din vedere. Cum ar fi să știi că nimeni n-o să încerce să te mintă sau să chiulească, ci din contra, toți vor lucra de două ori mai mult pentru a reuși tot în termen. Ar fi bine, nu? Iată 4 ingrediente secrete pentru o echipă de succes:

Oamenii

Nu poți găti un șnițel vienez fără carne. Tot așa nu poți avea o echipă bună dacă iei la lucru oameni la nimereală. Angajează persoanele potrivite, care să-ți împărtășească valorile, care să vreie să muncească și să se dedice 100%. Nu mai ține cont numai de CV-uri, uită-te la oameni. Cercetează-le rețelele de socializare, urmărește-i în perioada de probă. Apropo de perioada de probă, iată care sunt cele 4 calități pe care să le cauți la un potențial angajat. Știm că e mult mai ușor să găsești un limbaj comun cu oameni care seamănă cu tine, care gândesc la fel. Dar ce vei câștiga din asta? Te ai pe tine. Fă-ți o echipă cu oameni profesioniști, care gândesc liber și diferit. Fiecare dintre ei va veni cu perspective și experiențe diferite, contribuind astfel la dezvoltarea companiei tale.

Un scop bine definit

Ai auzit de Jadav Payeng? Sigur că ai auzit, doar că nu știai cum îl cheamă. Dacă însă nu, află că el este un indian care în ultimii 40 de ani a plantat zilnic câte un copac. Și se pare că nu are de gând să se oprească aici. Omul și-a stabilit un scop și îl urmărește cu perseverență. Acum pădurea lui are 550 ha și este mai mare decât Central Park din New York.

Un scop măreț duce la rezultate mărețe. Dacă în cadrul companiei tale nu există obiective bine definite, iar oamenii muncesc care și ce apucă, nu te aștepta la succes. Poți avea la dispoziția ta cele mai iluminate minți, dacă nu le vei direcționa unde trebuie, nu obții nimic din asta. Un scop bine definit este un prim pas spre o organizare eficientă a procesului de lucru.

Citește și: 4 calități pentru a da undă verde angajării după perioada de probă

Instrumente

Productivitatea echipei tale nu depinde numai de capacitățile angajaților tăi, ci și de instrumentele de care aceștia dispun. Oamenii tind să persevereze și să dea tot ce au mai bun atunci când simt că munca lor e apreciată. Să luăm cel mai simplu exemplu. Ai un manager pe vânzări foarte talentat și rapid. În fiecare zi el trebuie să contacteze cât mai mulți potențiali clienți și să le povestească despre oferta companiei tale. Doar nu o să-i dai un telefon cu roată?

Sau să presupunem că ai în echipă un programator foarte bun. E la curent cu tot ce se întâmplă în domeniul lui și ar putea să elaboreze și să implementeze cele mai performante soluții IT pentru ca firma ta să prospere. Iar tu îl pui să lucreze la un calculator vechi, de genul Commodore 64. Practic, îi irosești talentul.

Dacă ai în echipa ta niște persoane harnice, talentate și creative, nu ezita să le pui la dispoziție toate resursele de care au nevoie pentru a-și realiza ideile. Arată-le angajaților tăi că-i apreciezi. Altfel, vor deveni frustrați, se vor plictisi și, în cel mai bun caz, vor pleca din companie.

Totodată, poți crește productivitatea echipei tale folosind softuri care să automatizeze anumite procese repetitive, iar angajații să aibă mai mult timp pentru alte lucruri importante. Prin implementarea unui ERP, de exemplu, compania ta poate să-și crească randamentul și să reducă rata activităților neplanificate cu până la 98%.

Puterea de decizie

Știm că-ți place ca lucrurile să meargă așa cum îți dorești tu. Ai o experiență de ani de zile și probabil, crezi că știi cel mai bine de ce are nevoie compania ta. Așa o fi, dar dacă nu vei delega anumite sarcini, vei ajunge să nu mai reușești nimic.

Totuși, nu delega numai sarcinile, ci și responsabilitatea. Oferă-le angajaților tăi libertatea de a hotărî. Da, prima dată e posibil să greșească. Poate și a doua, și a treia oară o vor da în bară. Dar numai cei care nu încearcă nimic nu fac greșeli. Pentru a avea o echipă de succes, permite-le oamenilor să acționeze, să ia inițiativa, să greșească și să-și repare greșelile. Numai așa vor evolua.

Încearcă să faci astfel, încât echipa ta să aibă o structură orizontală, și nu una piramidală. Această structură este cea care le va permite angajaților tăi să ia zilnic propriile decizii operaționale și doar în anumite situații să raporteze managerului sau să ceară un sfat direct de la tine.

Încetează să le spui oamenilor tăi ce și cum să facă. Da, le poți da unele sugestii. Dacă îți cer. Dar nu te transforma într-un șef autoritar, care nu acceptă părerile celorlalți. Crede-ne, vei avea de câștigat. Lucrează împreună cu angajații tăi, căutați împreună soluții pentru problemele companiei, elaborați proiecte. Oferă-le lucrătorilor tăi posibilitatea să se manifeste și vei fi uimit de rezultatele obținute!

Și pentru că azi e 19 mai, o să-ți spunem o glumă. Cică un om se plimba printr-un parc din Chișinău (să presupunem că la Valea Morilor). La un moment dat a văzut cum doi bărbați munceau. Unul săpa gropi, iar altul le astupa. Nedumerit, omul nostru îi întreabă ce fac. S-a dovedit că erau 3 în echipă. Doar că cel care trebuia să pună copacii, absenta. Iar cei prezenți nu au vrut să pară iresponsabili.

Ca angajații tăi să nu facă la fel, contactează-ne. Vei primi mai multe sfaturi practice despre cum să-ți creezi o echipă de succes și îți vom oferi un suport real în tot procesul de recrutare.

P.S. Să ne ierți dacă creionul tău a avut de suferit, dar acum chiar ai două creioane.

P.P.S. Te întrebi ce e cu 19 mai? Nimic, doar că Charlie Chaplin spunea că o zi în care n-ai zâmbit e o zi pierdută. Așa că de ce să nu facem glume?