Afacerea ta poate ajunge în incapacitate de plată dacă… - DAD Management

Afacerea ta poate ajunge în incapacitate de plată dacă…

03.01.2024

Cel mai rău lucru care se poate întâmpla cu o afacere este să ajungă în incapacitate de plată și să dea faliment. Din fericire, în business nimic nu are loc întâmplător. Sau mai bine zis toate procesele pot fi planificate. Bineînțeles, dacă antreprenorul își dorește și își asumă. Iar asta înseamnă că orice antreprenor poate să evite situația de a ajunge în incapacitate de plată, gestionându-și corect resursele. În articolul de astăzi vorbim anume despre asta, despre când afacerea ta riscă să dea faliment și despre cum să eviți acest lucru.

Ce înseamnă să ajungi în incapacitate de plată

După cum îți dai bine seama, a ajunge în incapacitate de plată înseamnă să fii în situația de a nu putea plăti pentru serviciile și/sau bunurile de care ai nevoie. O companie ajunge în incapacitate de plată atunci când nu are destui bani în cont pentru a-și acoperi cheltuielile (chiria, salariile, furnizorii, creditele etc.)

Apropo, mulți cred că numai companiile care nu au vânzări și nu au nici un profit o perioadă îndelungată pot să ajungă într-o astfel de situație și să dea faliment. Realitatea însă arată că poți ajunge în incapacitate de plată chiar dacă firma ta aduce profit și are multe vânzări.

Deși s-ar părea că un număr mare de vânzări e un indiciu clar că afacerea merge bine, lucrurile nu stau chiar așa. O companie poate să ajungă în incapacitate de plată chiar dacă înregistrează profit și face multe vânzări.

Iată în ce situații, afacerea ta riscă să ajungă în incapacitate de plată:

Afacerea ta poate ajunge în incapacitate de plată dacă:

Nu ai un calendar de plăți

Calendarul de plăți este un instrument care te ajută să gestionezi eficient resursele financiare a companiei. Cum? Monitorizând toate veniturile și cheltuielile. Cu ajutorul calendarului, poți ști exact în ce zile vei primi bani (plăți, datorii, avansuri etc.) și în ce zile urmează să dai bani (să plătești salariile, să achiți furnizorilor etc.) Acest lucru îți permite să-ți planifici activitatea în așa mod, încât să nu rămâi fără bani pentru salarii exact înainte de data la care trebuie să le plătești angajaților. Ori să nu rămâi fără bani pentru marfă și să nu acumulezi datorii.

Nu faci diferența dintre banii proprii și banii companiei

Una dintre cele mai grave greșeli pe care le poate comite un antreprenor este să NU facă diferența dintre banii proprii și resursele companiei. Uneori e greu. Pentru că ai investit mult, mai ales la început. Ai investit și bani, și timp, și efort. De aceea nu-ți percepi compania ca pe ceva străin, ci ca pe tine însuți. Totuși, compania e o entitate aparte și nu ar trebui să folosești banii afacerii pentru a-ți soluționa problemele personale.

În varianta ideală, ar trebui să ai un salariu stabil pe care să-l primești lunar, în rând cu toți angajații, pentru responsabilitățile pe care ți le asumi.

Retragi dividendele la timpul nepotrivit

Pe lângă salariul lunar, ție, ca fondator, ți se cuvin și dividende. Doar că și aici unii antreprenori o dau în bară. Cum? Ei cred că pot să retragă dividendele oricând își doresc și cât au nevoie. Pentru ca o afacere să prospere, e important ca dividendele să fie scoase doar atunci când firma este profitabilă.

Cel mai bine e să aștepți finalizarea anului calendaristic, să vezi ce profit aduce firma ta și abia atunci să soliciți distribuirea dividendelor.

Bineînțeles că există și situații imprevizibile, când se întâmplă să ai nevoie de bani urgent. Și pentru că ești fondatorul afacerii tale, ai putea fi tentat să soliciți distribuirea dividendelor și mai devreme de încheierea anului calendaristic. Înainte de a retrage banii însă, trebuie să te asiguri că firma ta e într-adevăr profitabilă. În caz contrar, vei fi nevoit să întorci banii.

Dacă scoți dividendele trimestrial sau semestrial, adică în avans, iar în lunile următoare firma înregistrează pierderi, va trebui să întorci acei bani care, de fapt, nici nu ți se cuveneau.

Nu monitorizezi fluxul de numerar

Dacă nu ai grijă să urmărești și să planifici cheltuielile și veniturile companiei, riști să ajungi în incapacitate de plată. Iar asta înseamnă că vei întârzia cu achitarea salariilor, vei acumula datorii și te vei alege cu cheltuieli suplimentare (penalități, amenzi etc.)

Nu știi exact care e profitul și rentabilitatea afacerii tale

După cum am menționat mai sus, faptul că faci multe vânzări încă nu înseamnă că afacerea ta prosperă. De fapt, e posibil să ai un număr destul mare de vânzări și, în același timp, să intri în incapacitate de plată. De ce? Pentru că acele vânzări multe s-ar putea să genereze și mai multe cheltuieli. Poate depozitarea mărfurilor te costă prea mult. Ori transportul e prea scump. Sau poate nu ai stabilit corect prețul și ieși în pierdere.

Din acest motiv e esențial să calculezi profitul net al companiei și să înțelegi cât de rentabil sau nerentabil e businessul tău.

Atenție! E esențial să calculezi profitul net corect. Cam așa: Profit net = venituri – cheltuieli – dobânzi la împrumuturi – amortizare – impozite

Consideri că avansurile primite de la clienți sunt banii companiei

Afacerea ta poate să ajungă în incapacitate de plată dacă vei socoti că avansurile pe care le încasezi de la clienți sunt deja banii companiei. Banii pe care i-ai primit de la clienți drept avans încă nu sunt banii firmei. Aceștia pot fi considerați ai firmei abia după ce-ți onorezi obligațiunile, semnezi actele și închei afacerea.

Investești toți banii în aceeași direcție

Dacă nu vrei să ajungi în incapacitate de plată, ar fi bine să nu investești toți banii și toate rezervele în aceeași direcție. Probabil ai auzit de multe ori că e riscant să-ți păstrezi toate rezervele în același loc. Uite că aici e același lucru. Banii trebuie investiți în diferite direcții, care să-ți aducă și mai mulți bani. Asta înseamnă să gândești noi proiecte, să mai deschizi un departament, să cauți noi parteneriate, noi furnizori etc. businessul trebuie să fie într-o continuă dezvoltare. Lumea vânzărilor nu stă pe loc nicio zi. Iar tu trebuie să ții pasul.

Nu-ți pui „la lucru” banii

Mai sunt și antreprenori care cred că e mai sigur dacă nu vor investi nicăieri și pur și simplu păstrează banii pentru zile negre. Da, e bine să ai rezerve. E bine să ai mai multe rezerve pentru diferite scenarii negative. Totuși, nu e cazul să-ți păstrezi toți banii în așa-numitele rezerve. O companie poate să crească numai prin investiții. Banii atrag bani, dacă sunt puși în circulație.

Nu duci evidența contabilă și nu ai un management financiar pus la punct

Contabilitatea monitorizează și sistematizează toate informațiile ce țin de veniturile și cheltuielile companiei. Asta înseamnă că informațiile furnizate de contabilitate te pot ajuta să măsori corect rezultatele, să-ți planifici procesele de muncă, să-ți gestionezi eficient resursele și astfel să-ți atingi scopurile financiare. Totodată, numai cu o evidență contabilă bine pusă la punct vei putea active legal și transparent.

Nu există o rețetă general valabilă care să-ți garanteze succesul în afaceri. În schimb, se știe că dacă nu vei duce evidența contabilă, la sigur vei da faliment (mai devreme sau mai târziu). Ca să poți vedea obiectiv în ce stare se află afacerea ta, trebuie să monitorizezi și să analizezi raportul de profit și pierdere, bilanțul contabil, raportul fluxului de numerar etc. Aceste documente reflectă situația reală a companiei și te ajută să vezi lucrurile așa cum sunt.

Citește și: Cunoaște specialiștii DAD! @Alina, analist financiar: „Dacă făceau o analiză financiară lunară, multe afaceri erau să treacă mai ușor peste dificultățile provocate de pandemie.”

7 recomandări pentru ca afacerea ta să nu ajungă în incapacitate de plată

Principalul scop al oricărei afaceri este să aducă profit. Dacă nu aduce profit, tot efortul antreprenorilor, toată munca angajaților și toți banii investiți în business sunt în zadar. Iată de ce, astăzi venim și cu câteva sfaturi care te vor ajuta ca afacerea ta să nu ajungă în incapacitate de plată.

  1. Lucrează cu un calendar de plăți. Fie că îl elaborezi de sine stătător, fie că folosești unul dintre instrumentele disponibile pe piață, acest calendar îți va simplifica mult munca și te va ajuta să planifici eficient și rezonabil veniturile și cheltuielile companiei.
  2. TREBUIE să faci diferența dintre banii companiei și banii tăi personali. Știm că ții la afacerea ta ca la un copil al tău. Tu ai venit cu ideea, ai crescut-o și ai transformat-o în realitate. Cum să nu te implici cu bani atunci când compania are nevoie? Și invers, de ce atunci când tu ai nevoie de o anumită sumă să nu o iei de la firma ta, doar e a ta? NU! Banii tăi sunt banii tăi. Banii firmei sunt banii firmei.
  3. Înainte de a distribui dividende, asigură-te că afacerea ta e profitabilă.
  4. Monitorizează fluxul de numerar.
  5. Calculează corect profitul net. Venit net = venituri – cheltuieli – dobânzi la împrumuturi – amortizare – impozite.
  6. Investește banii în diferite proiecte, caută noi furnizori și noi parteneriate. Caută finanțări, fă-ți rezerve pentru situații imprevizibile.
  7. Ai grijă la evidența contabilă și la managementul financiar.

Ai nevoie de servicii de contabilitate?

Când vine vorba de contabilitate, companiile au mai multe opțiuni. Pot angaja un contabil in house. Pot colabora cu o firmă de contabilitate. De exemplu, la DAD Accountant beneficiezi de o echipă de specialiști care se ocupă de evidența contabilă a firmei tale și îți livrează în timp util toate informațiile de care ai nevoie pentru a-ți crește businessul.

O a treia opțiune e să combini colaborarea cu o firmă de contabilitatea cu munca unui specialist in house. Această opțiune e potrivită mai ales pentru companiile foarte mari, care realizează zilnic un număr mare de tranzacții.

Dacă ai nevoie de servicii de contabilitate, contactează-ne și solicită mai multe informații despre oferta noastră!