- management
5+ metode pentru a micșora cheltuielile companiei tale
- 2024-01-23
Statisticile arată că 9 din 10 afaceri nou apărute dau faliment în primii 3-5 ani de activitate. Principala cauză este...
Mai multMarja de profit și adaosul comercial sunt unii dintre cei mai importanți indicatori financiari pentru orice afacere. De ce? Pentru că ne ajută să determinăm cât de profitabilă este aceasta. În pofida acestui fapt, multă lume încă confundă conceptele de marjă comercială și adaos comercial. Iată de ce ne-am gândit să venim cu un articol în care să clarificăm ce reprezintă acești indicatori și care e diferența dintre marja comercială și adaosul comercial.
Adaosul comercial reprezintă diferența dintre prețul de comercializare și prețul de achiziție/livrare a unui produs sau serviciu. Cu alte cuvinte, adaosul comercial este suma de bani pe care o adăugăm la costul de achiziție al unui produs/serviciu pentru a determina prețul final cu care vom vinde acest produs/serviciu către clienți.
Drept urmare, adaosul comercial joacă un rol important atunci când stabilim politica de prețuri, concentrându-se, de asemenea, pe aspectul de marketing al afacerii.
Marja de profit reprezintă diferența dintre prețul de vânzare și costul direct al produselor/serviciilor comercializate și reflectă eficiența operațională a afacerii și capacitatea acesteia de a genera profituri. Totodată, marja comercială ne arată dacă putem acorda un discount și care ar fi mărimea acestuia.
Adaosul comercial se calculează în funcție de prețul de achiziție. Iar formula ar arăta în felul următor:
Adaosul comercial = (prețul de vânzare – prețul de achiziție) ÷ preț de achiziție
Spre deosebire de adaosul comercial care se raportează la prețul de achiziție, marja de profit se calculează în funcție de prețul de vânzare. Drept urmare, marja de profit = (prețul de vânzare – prețul de achiziție) ÷ prețul de vânzare.
După cum se vede, formulele seamănă. Nu degeaba multă lume confundă aceste concepte.
Ca să fie mai clar cum se calculează și care este diferența dintre marja comercială și adaosul comercial, hai să analizăm un exemplu concret. Să luăm un magazin de birotică. Avem un carnet a cărui preț de achiziție este de 120 de lei. Prețul de vânzare este de 150 de lei. Hai să vedem care este adaosul comercial și care e marja de profit.
Adaosul comercial = (150 de lei – 120 de lei) ÷ 120 de lei × 100 = 25%
Marja de profit = (150 de lei – 120 de lei) ÷ 150 de lei × 100 = 20%
Concluzie: Pentru acest carnet, magazinul de birotică aplică un adaos comercial de 25%, iar marja de profit constituie 20%.
Marja de profit și adaosul comercial pot fi influențați de diferiți factori. Depinde de industria despre care vorbim și despre specificul activității. Astfel, în IT, de exemplu, avem o marjă comercială mai mare. Când vorbim de comerț, marja de profit depinde și de tipul bunurilor comercializate. În cazul produselor alimentare, marja este mai mică din cauza termenului de expirare mic.
Adaosul comercial, de asemenea, depinde de mai mulți factori. Pentru produsele social importante, adaosul comercial este plafonat. În cazul altor tipuri de produse, adaosul comercial depinde de concurență, cererea pe piață, calitatea, brandul etc.
După cum vezi, atât marja comercială, cât și adaosul comercial depind de mai mulți factori. Totuși, iată câțiva factori comuni care influențează acești indicatori financiari:
Aici vorbim de prețul materiei prime, costurile forței de muncă și ale altor resurse necesare pentru producerea unui produs sau pentru prestarea unui serviciu influențează direct atât marja comercială, cât și adaosul comercial. La creșterea acestor costuri, e nevoie de ajustat prețurile de vânzare. Altfel, se va reduce marja comercială.
Adaosul comercial și marja de profit mai sunt influențate și de strategia de stabilire a prețurilor.
Prețurile mai mari pot duce la o marjă și un adaos comercial mai mari. Totuși, e important să se țină cont de concurență și de cererea de pe piață.
Nivelul de concurență dintr-o industrie poate influența capacitatea unei companii de a stabili prețuri mai mari. În piețele foarte competitive, companiile pot fi nevoite să reducă adaosul comercial pentru a-și putea vinde produsele sau serviciile. Acolo însă unde concurența este mică, atât marja comercială, cât și adaosul comercial pot fi destul de mari.
Brandurile de lux își vând produsele/serviciile la un preț ridicat, respectiv au un adaos comercial destul de mare și o marjă de profit, de asemenea, ridicată. Asta pentru că au investit în marketing și oamenii vor să cumpere produsele sau serviciile lor unice indiferent de preț sau calitate.
Situația economică, de asemenea, influențează marja de profit și adaosul comercial. De exemplu inflația sau recesiunea pot afecta costurile de producere, costurile legate de forța de muncă și cererea, influențând astfel marja de profit și adaosul comercial.
Marja de profit și adaosul comercial sunt niște indicatori financiari importanți pentru dezvoltarea unei afaceri. Asta pentru că oferă perspective esențiale asupra situației financiare a companiei și a eficienței ei operaționale.
Să le luăm pe rând.
Marja de profit:
Concluzie: Marja comercială arată cât de eficient compania își gestionează cheltuielile în raport cu veniturile generate. Astfel, avem o imagine clară asupra profitabilității acesteia. Rata marjei de profit îți poate spune dacă ai suficiente resurse pentru a le reinvesti în dezvoltare, pentru a te extinde. O marjă mare îți permite, de asemenea, să oferi reduceri și astfel, să devii mai competitiv pe piață.
Adaosul comercial:
Concluzie: Adaosul comercial reflectă capacitatea companiei de a stabili prețuri care, pe de o parte, să acopere costurile de achiziție și, pe de altă parte, să genereze profit. Un adaos comercial bine gestionat te ajută să rămâi competitiv și să stabilești o strategie de prețuri atractivă pentru clienți.
Am discutat despre acest subiect cu Natalia Zabolotnîi, manageră în domeniul financiar la DAD Management. Am rugat-o să ne spună care e diferența dintre marja comercială și adaosul comercial, în ce mod acești indicatori financiari pot influența strategia de preț și ce rol joacă în dezvoltarea unei afaceri.
Care este diferența dintre marja de profit și adaosul comercial?
Marja de profit este un indicator financiar ce arată procentul din veniturile totale care rămâne ca profit după deducerea cheltuielilor.
Adaosul comercial reprezintă diferența dintre costul de achiziție și prețul de vânzare.
Diferența constă în modul de calcul. Dacă marja se raportează întotdeauna la prețul de vânzare, adaosul se raportează la prețul de achiziție.
În ce mod marja comercială și adaosul comercial pot influența strategia de stabilire a prețurilor?
Sunt puncte-cheie în planificarea prețurilor și în dezvoltarea strategii de stabilire a prețurilor. Este important de găsit un echilibru între prețurile competitive și menținerea profitabilității.
Adaosul comercial este esențial în determinarea prețului de vânzare. Stabilirea unui adaos comercial adecvat ajută la acoperirea costurilor de achiziție și la generarea profitului.
O marjă comercială dorită determină prețurile pentru a acoperi toate costurile inclusiv cheltuielile fixe și variabile.
Cum pot companiile să-și optimizeze marja comercială fără a afecta negativ adaosul comercial?
Prin abordarea anumitor strategii, companiile pot optimiza marja comercială fără a afecta negativ adaosul comercial.
Iată câteva metode eficiente:
Ce rol joacă marja de profit și adaosul comercial în dezvoltarea unei afaceri? Cum asta ne ajută în business?
Marja de profit și adaosul comercial sunt fundamentale pentru succesul unei afaceri și importante pentru analiza financiară. Marja comercială este un indicator mai holistic, oferă o imagine de ansamblu asupra profitabilității generale a unei afaceri.
Valoarea ridicată sugerează o gestionare eficientă a costurilor și permite alocarea resurselor pentru reinvestire.
Un adaos comercial corect stabilit asigură acoperirea costurilor de producție și generarea profitului necesar pentru prosperitatea afacerii. Adaosul comercial este mai specific pentru analiza prețurilor și profitabilității produselor, dar nu reflectă toate cheltuielile asociate cu desfășurarea unei afaceri.
Îți mulțumim, Natalia!
Dacă vrei să afli mai multe informații utile despre optimizarea afacerii tale, contactează-ne! Hai să stabilim o întâlnire unde îți vom oferi toate informațiile pentru ca tu să decizi dacă serviciile noastre sunt sau nu potrivite pentru businessul tău.
Autori:
Natalia Zabolotnîi, expert
Cristina Malache, copywriter