- Recrutare
Ce beneficii extrasalariale ieftine le poți oferi angajaților
- 2024-05-21
În prezent este destul de greu să găsești un angajat bun. De aceea tot mai mulți angajatori includ în ofertele...
Mai multCe mașină ai? Punem pariu că înainte s-o iei, te-ai gândit mult ce marcă și model să alegi. Te-ai gândit ce buget ai. Ai căutat informații, te-ai uitat la caracteristici, ai verificat cât consumă, ce sistem de siguranță are și cât te-ar costa întreținerea. Nu-i așa? Ei bine, exact asta trebuie să faci și atunci când cauți un nou angajat, adică, din start, să stabilești care e profilul candidatului ideal pentru funcția vacantă pe care o ai.
Ca antreprenor, cu siguranță, ai avut de a face cu profilul clientului ideal. Uite că profilul candidatului ideal e exact același lucru, doar că imaginează-ți că produsul sau serviciul pe care-l vinzi este funcția vacantă pe care o ai în companie, iar clienții sunt candidații, adică oamenii care vor să se angajeze la tine.
Altfel spus, tu vinzi un loc de muncă (cu un salariu lunar, un birou, anumite beneficii sociale și un șir de responsabilități), iar persoanele care caută un job sunt potențialii tăi clienți.
Acum hai să ne gândim câte persoane caută de lucru. Dacă arunci un ochi pe platformele de recrutare, o să vezi că sunt mulți oameni dornici de a se angaja. Dar oare toți sunt potriviți pentru compania ta și mai ales pentru funcția vacantă pe care o ai? NU! Iată de ce e important să creezi un profil al candidatului ideal prin care să stabilești foarte clar de ce specialist ai nevoie, câți ani de experiență și ce calificare vrei să aibă, câte limbi să cunoască etc. Astfel, vei ști pe cine anume să cauți și îți va fi mult mai ușor să găsești angajatul potrivit.
Acum că am clarificat ce este și de ce e important să ai un profil al candidatului ideal, hai să vedem cum anume se creează acesta.
Dacă vei răscoli un pic internetul, nenea Google o să-ți scoată la iveală tot felul de „rețete” care îți vor spune ce trebuie să faci. Într-adevăr, există mai multe metode de elaborare a profilului candidatului ideal.
Noi însă îți propunem să urmezi 3 pași simpli și îți garantăm că, la final, vei obține un profil ideal al candidatului ideal (iertată să ne fie repetiția și lipsa de modestie).
Imaginează-ți o persoană potrivită pentru funcția vacantă pe care o ai. E bărbat sau femeie? Să nu ne înțelegeți greșit, nu facem nicio discriminare în funcție de gen, pur și simplu, sunt anumite munci pentru care chiar ai nevoie de un specialist-bărbat (de exemplu hamal) și sunt cazuri când ai nevoie de un specialist-femeie (de exemplu educatoare). Pune-i un nume. Așa o să-ți fie mai ușor. Gândește-te ce calități ar trebui să aibă, ce studii, are nevoie de experiență sau ești dispus să-i acorzi timp ca să învețe în companie. Ce personalitate ai vrea să aibă etc. Cu alte cuvinte, imaginează-ți că ai găsit angajatul potrivit și descrie-l din toate punctele de vedere.
Sfat: Fii concret! |
Atenție! Când te gândești la calitățile și competențele candidatului ideal, fii foarte concret. Astfel, dacă e vorba de abilitățile de comunicare, va trebui să intri în detalii și să spui exact de ce ai nevoie. Îți trebuie un om sociabil, care stabilește ușor contacte cu alte persoane sau de cineva care are talentul de a negocia și a convinge? Ori poate cauți un angajat care să poată ține discursuri în public? Când te referi la capacitate de a lucra în echipă, de asemenea, e bine să concretizezi dacă, pur și simplu, vrei ca un angajat să relaționeze bine cu restul colegilor sau poate va avea de colaborat nemijlocit în realizarea unor task-uri. Și așa cu fiecare calitate și competență pe care vrei să o aibă candidatul tău ideal.
Citește și: Termenul în care poți solicita concediu paternal – extins de la 56 de zile la 12 luni
Identifică 3 calități prioritare. Dacă ai făcut ceea ce ți-am spus mai sus, probabil că te-ai trezit cu o listă interminabilă de calități. E și firesc. Toți de dorim angajați buni, responsabili, harnici, inteligenți, competenți, activi, sociabili, respectuoși, dispuși să învețe, care să se adapteze ușor șiiii lista poate continua la nesfârșit. Dar, noi căutăm totuși oameni reali, așa că după ce ai înșirat tot ce ți-a trecut prin minte, identifică 3 calități sau competențe prioritare.
De exemplu, cauți un contabil. E important ca acesta să știe să-și facă munca (să aibă calificarea necesară), să aibă competențe de comunicare (să știe să-ți explice anumite lucruri, să te informeze corect), să fie responsabil (atent la detalii, bine informat despre cele mai recente modificări legislative din domeniu.) Cauți un manager pe vânzare? Atunci ai nevoie de o persoană răbdătoare, care are talentul de a negocia și a convinge și este mereu dispusă să învețe din experiență. Ai prins ideea? Din toate calitățile și competențele, găsește-le pe cele mai importante.
Sfat: Gândește-te cum NU vrei să fie viitorul tău angajat! |
Asta o să te ajute să selectezi persoanele care corespund cel mai mult profilului candidatului ideal și să le excluzi pe cele nepotrivite.
Înainte de a trece la pasul 3, imaginează-ți că tocmai ai primit în cont o sumă mare de bani. Cam ce sumă ar fi pentru tine mare? Pentru cineva, 100 000 de lei, pentru altcineva, 1000 000 de euro. De ce îți spunem asta? Pentru a ajunge la pasul 3, și anume: Ai grijă ca fiecare competență să poată fi măsurată. Cum anume? Uite, nu spui doar „caut un asistent personal care să cunoască limba germană”, spui și nivelul la care ai nevoie să o cunoască. În acest mod, vei avea o imagine mai clară despre cum trebuie să fie persoana potrivită pentru funcția vacantă pe care o ai în companie.
Vezi și: Recrutarea outsourcing: beneficiile pe care le aleg afacerile locale | DAD Expert
Vrei să afli mai multe informații despre elaborarea profilului candidatului ideal? Contactează-ne acum și beneficiază de consultanța specialiștilor noștri în resurse umane.