Pe cine inviți la interviu? Analizează CV-urile în 2 minute
inviți la interviu cover

Pe cine inviți la interviu? Analizează CV-urile în 2 minute

28.02.2023

De cât timp ai nevoie ca să înțelegi, în baza CV-ului, pe cine inviți la interviu și pe cine nu? O oră, 30 de minute sau mai puțin? Dar ce-ai spune dacă ai afla că există câteva metode care te vor ajuta, în doar 2 minute, să-ți dai seama dacă un candidat e potrivit și trebuie să-l chemi la un interviu de angajare? 

Cum să știi pe cine să inviți la interviul de angajare

Cum poți să hotărăști pe cine să inviți la interviu și pe cine nu? În funcție de CV. Logic. Dar ce te faci dacă primești într-un timp scurt o groază de CV-uri? Și toate a câte 2 pagini (cel puțin). Trebuie să poți să le analizezi foarte rapid .Noi am testat mai multe metode și astăzi o să-ți povestim despre cele mai eficiente dintre ele.

Cum să selectezi CV-urile ca să știi pe cine inviți la interviu

Pe cine să inviți la interviu. Scanarea sau citirea „pe diagonală”

Este o metodă foarte cunoscută și destul de eficientă. Aceasta presupune să arunci o privire peste fiecare CV, uitându-te doar la cele mai relevante compartimente. Asta ar însemna să afli numele candidatului, ce studii are, în ce domenii a activat, câte joburi a schimbat și care e ultimul loc de muncă.

Aceste informații sunt suficiente pentru a vedea dacă un candidat e potrivit pentru postul vacant pe care îl ai și să decizi dacă vrei sau nu să-l inviți la un interviu

Compartimentele la care ar trebui să te uiți diferă de la caz la caz. Dacă ai nevoie de un traducător, vei verifica nivelul de cunoaștere a limbii X sau Y (depinde de ce limbă e nevoie). Când cauți un designer, o să te uiți la cum arată CV-ul per general. Dacă ai nevoie de un curier, o să verifici dacă deține un permis de conducere potrivit.

Chiar dacă poate părea o soluție perfectă, metoda scanării sau a citirii „pe diagonală” nu e cea mai recomandată, pentru că, pe lângă avantaje, are și unele dezavantaje.

Avantaje:

  • Reușești să analizezi un număr mare de CV-uri într-un timp foarte scurt;
  • Te ajută să selectezi candidații potriviți și să înțelegi pe cine să inviți la interviu;
  • Îți permite verificarea celor mai importante informații din CV;
  • Identifici cele mai bine structurate CV-uri.

Dezavantaje:

  • Poți trece cu vederea anumite lucruri importante;
  • Nu-ți permite să verifici cât de veridice sunt informațiile din CV;
  • La interviu poți întreba ceva despre care se pomenește în CV și să pari nepregătit;
  • Există riscul să refuzi un candidat bun, pentru că nu ai văzut tot CV-ul;
  • Nu vei observa dacă informațiile expuse în CV diferă de ce spune candidatul la interviu (pentru că nu l-ai studiat integral).

Formulare personalizate în loc de CV-uri clasice

Ca să nu irosească prea mult timp analizând informațiile din CV-urile primite, unele companii elaborează formulare personalizate. De fapt, aceste formulare tot sunt un fel de CV-uri, numai că includ strict informațiile de care are nevoie un angajator anume.

Asta înseamnă că se renunță la CV-urile clasice, iar în schimb, candidaților li se cere să completeze un formulat elaborat de companie. În formular se solicită doar informațiile relevante pentru postul vacant și nimic în plus.

Dacă nu te interesează hobby-urile potențialilor angajați, dacă au făcut sau nu voluntariat și în ce alte domenii au mai activat, nu incluzi asta în formular.

Astfel, primești de la candidați numai informațiile care te ajută să înțelegi pe cine ar trebui să inviți la interviul de angajare și pe cine nu.

Exemplu:

Să zicem că ai un atelier de croitorie și cauți un croitor sau o croitoreasă. Iată cum ar putea arăta un CV personalizat:

                      CV obișnuit Formular personalizat
Informații personale:
 
Nume/prenume:
Adresa:
Telefon fix:
Telefon mobil:
E-mail:
Naționalitate:
Data nașterii:
Sex:
Stare civilă:
 
Educație și formare:
 
Perioada:
Calificarea/diploma obținută/titlul obținut:
Disciplinele studiate:
Competențele profesionale dobândite:
Denumirea și tipul instituției de învățământ:
 
Limbi străine:
 
Experiență profesională:
 
Perioada:
Funcția ocupată:
Numele și adresa angajatorului:
Tipul activității sau sectorul activității:
 
Competențe și abilități sociale:
 
Competențe și aptitudini de cunoaștere a calculatorului:
Permis de conducere:
Referințe:
Alte aptitudini:
Hobby: 
VSInformații personale:
 
Nume/prenume:
Adresa:
Telefon fix:
Telefon mobil:
E-mail:
Naționalitate:
Data nașterii:
Sex:
Stare civilă:
 
Educație și formare:
 
Perioada:
Calificarea/diploma obținută/titlul obținut:
Disciplinele studiate:
Competențele profesionale dobândite:
Denumirea și tipul instituției de învățământ:
 
Limbi străine:
 
Experiență profesională:
 
Perioada:
Funcția ocupată:
Numele și adresa angajatorului:
Tipul activității sau sectorul activității:
 
Competențe și abilități sociale:
 
Competențe și aptitudini de cunoaștere a calculatorului:
Permis de conducere:
Referințe:
Alte aptitudini:
Hobby:

Avantaje:

  • Primești numai informații relevante;
  • Îți permite să analizezi mai multe CV-uri într-un timp mai scurt și să înțelegi mai ușor pe cine să inviți la interviu;
  • Formularele vor fi completate numai de candidații cu adevărat interesați (să trimiți CV-ul random e simplu. Când însă e vorba de completarea unui formular, candidații vor face asta numai dacă chiar sunt interesați de postul vacant pe care îl ai în companie);
  • În timp ce completează formularul, potențialii candidați pot înțelege dacă sunt sau nu potriviți pentru postul respectiv și, dacă nu sunt, să nu ți-l mai expedieze. Iar tu să nu-ți irosești timpul cu CV-uri nepotrivite.

Dezavantaje:

  • Poți omite informații importante;
  • Ai acces la mai puține informații (informațiile despre pasiunile și interesele candidaților îți pot fi utile ulterior, în procesul de motivare a angajaților);
  • Nu poți verifica cât de bine candidații pot structura informațiile despre ei (pentru că le oferi un șablon);
  • Îți va lua ceva timp ca să elaborezi un astfel de formular;
  • Dacă nu ai experiență, poți constata că ai uitat să incluzi anumite aspecte importante, care te-ar fi ajutat să hotărăști mai ușor pe cine să inviți la interviu.

Citește și: Cât de scump e să angajezi pe cineva în 2023

inviți la interviu fotografie simbol

Matricea de evaluare a CV-ului sau scorecard

O altă metodă care te va ajuta să evaluezi un număr mare de CV-uri rapid este să folosești un scorecard sau, cum o numim noi, matricea de evaluare a CV-urilor. Aceasta te va ajuta să „notezi” fiecare CV și așa să alegi cei mai buni candidați.

Ce este Matricea de evaluare a CV-urilor

Matricea de evaluare a CV-urilor este un instrument care te ajută să identifici mai ușor cele mai bune CV-uri. De facto, e vorba de o foaie/un tabel în care trebuie să notezi criteriile în baza cărora vei selecta candidatul și un anumit număr de puncte per fiecare criteriu.

Cum să stabilești criteriile de evaluare a unui CV

Criteriile se bazează pe cerințele postului. De exemplu, dacă vrei să angajezi un traducător care să traducă din chineză, un criteriu va fi să aibă un nivel bun de limbă chineză. Alte criterii ar putea fi experiența în traductologie și studiile.

Pentru funcția de șofer, în schimb, e important să dețină un permis de conducere potrivit, să aibă experiență, să aibă propriul automobil (dacă compania nu pune la dispoziție și un automobil).

Numărul de puncte pe care le vei acorda va varia în funcție de importanța fiecărui aspect. Dacă e esențial să aibă studii superioare, vei acorda un punctaj mai mare pentru asta. Dacă experiența valorează mai mult, vei acorda un punctaj mai mare candidaților cu experiență de muncă etc.

Exemplu:

Să presupunem că ai nevoie de un specialist IT, care să cunoască limbajul C++. Compania ta e una internațională, așa că ai nevoie de o persoană care știe limba engleză. În acest caz, matricea de evaluare a CV-urilor ar putea arăta în felul următor:

Criteriile evaluate/cerințele postului:Punctajul acordat:
Studii superioare în domeniul IT2 puncte (1 punct pentru studii medii sau cursuri)
Cunoașterea limbajului C++2 puncte
Cunoașterea limbii engleze (cel puțin B2)1 punct (2 puncte pentru un nivel mai avansat)
Experiență într-un post similar (cel puțin 2 ani)1 punct (2 punte pentru o experiență mai bogată)

Vezi care CV a obținut cel mai mare punctaj și vei ști pe cine să inviți la interviul de angajare.

Bonus! Aici găsești un model de matrice mai desfășurat.

Avantaje:

  • Îți permite să analizezi CV-urile repede;
  • Te ajută să fii obiectiv în procesul evaluare a CV-urilor;
  • Îți permite verificarea celor mai importante informații din CV;
  • Te ajută să-ți argumentezi deciziile.

Dezavantaje:

  • Vei avea nevoie de ceva timp pentru a elabora această matrice.

Concluzii: Pe cine să inviți la interviu.

  • Metodele enumerate mai sus merită să fie încercate numai dacă recrutezi des și primești sute sau zeci de CV-uri. Altfel, dacă primești câte 1-2 CV-uri, le poți citi liniștit cap-coadă.
  • Pentru a analiza un număr cât mai mare de CV-uri într-un timp cât mai scurt, poți alege una dintre metodele de mai sus sau le poți combina pe două sau chiar pe toate trei. De exemplu, poți elabora un formular personalizat și, totodată, să-ți pregătești și o matrice de evaluare.
  • Chiar dacă elaborarea unui CV personalizat sau a matricei de evaluare a CV-ului îți va lua ceva timp, crede-ne, mărită. Mai bine să elaborezi un formular și o matrice în 30 de minute, decât să pierzi ore în șir, analizând fiecare cuvânt din CV-urile primite și tot să nu știi pe cine să inviți la interviu.

Chiar dacă acest metode te ajută să-ți economisești timpul petrecut pentru analizarea CV-urilor, asta nu înseamnă că procesul de recrutare nu va dura la fel de mult. Procesarea CV-urilor e numai o mică parte. Îți mai rămâne să verifici informațiile din CV, să contactezi candidații, să-i inviți la interviul de angajare etc.

Pentru antreprenorii care vor să se concentreze pe munca lor de bază, există opțiunea de externalizare a serviciilor de recrutare. Asta înseamnă că de tot procesul se va ocupa o companie terță.

Avantajele unei astfel de colaborări nu se rezumă la economisirea timpului. Un recruiter profesionist își cunoaște domeniul și va aplica mai multe metode și strategii eficiente pentru a selecta candidatul potrivit pentru compania ta. Contactează-ne și află mai multe informații despre oferta de la DAD Human Capital!