Managementul resurselor umane. Ce este și de ce e important - Servicii de recrutare
managementul resurselor umane cover

Managementul resurselor umane. Ce este și de ce e important

18.08.2022

Ai jucat vreodată șah? Oricum, ai văzut sau, cel puțin, ai auzit de acest joc. Ei bine, la începutul partidei, fiecare jucător are câte 16 piese. Ambii au câte un rege și o regină, câte două turnuri, doi nebuni și doi cai și câte 8 pioni. Nu, nu o să-ți explicăm aici regulile șahului. Unde am vrut să ajungem e că, în pofida faptului că se află în aceleași condiții, de cele mai multe ori, un jucător câștigă și altul pierde. De ce? Pentru că și-au folosit resursele în mod diferit. Tot așa e și în business. Managementul resurselor umane dintr-o companie seamănă foarte mult cu un joc de șah. Ai aceleași funcții-cheie ca și concurenții tăi. Și numai de tine depinde ce vei face cu acei oameni și cu talentele lor.

Ce înseamnă managementul resurselor umane

Pe scurt, managementul resurselor umane reprezintă toate activitățile ce țin de recrutarea, organizarea și gestionarea personalului unei companii. Dacă însă e să intrăm un pic în detalii, un manager de resurse umane are o mulțime de responsabilități: caută potențiali candidați, organizează interviuri, ajută angajații să se integreze în colectiv, le monitorizează performanțele și îi ajută să evolueze din punct de vedere personal. Pe lângă acestea, administrează toate actele de personal și se ocupă și de creșterea nivelului de coeziune a echipei. Sună complicat? Chiar e complicat.

Anume din acest motiv, companiile care se respectă, de cele mai multe ori, încredințează această muncă unui departament special, angajează un profesionist sau, mai nou, externalizează serviciile ce țin de managementul resurselor umane. Astfel, se asigură că munca va fi realizată eficient și la timp.

Cu ce se ocupă un specialist în managementul resurselor umane

Chiar dacă mai sus am menționat, în linii generale, care sunt atribuțiile unui specialist pe resurse umane, hai să vedem ce face el, de fapt.

  • Recrutează personalul (asta înseamnă că specialistul HR, având drept reper profilul angajatului perfect, formulează un anunț, îl plasează pe toate platformele de recrutare, primește CV-uri, le gestionează, răspunde la e-mailuri, planifică și organizează interviuri etc.)
  • Administrează documentația de personal (despre asta avem un articol aparte);
  • Asigură integrarea noilor angajați în colectiv;
  • Monitorizează dezvoltarea profesională și personală a angajaților;
  • Urmărește performanțele salariaților (dacă e cazul ca cineva să fie promovat sau invers, poate vreun angajat nu face față și i s-ar potrivi o funcție cu mai puține responsabilități etc.)
  • Gestionarea salarizării, a compensațiilor și a altor beneficii etc.

Cât de important este managementul resurselor umane

Oamenii sunt cea mai importantă resursă din cadrul oricărei companii. Da, e important să ai calculatoare moderne, internet de mare viteză, mașini bune și bani pentru investiții, dar există un DAR. Fără oameni, toate aceste lucruri nu prea te ajută.

Oamenii sunt acel motoraș care fac ca restul resurselor din compania ta să funcționeze eficient și să-ți aducă profit. Și tot oamenii sunt ceea cei care fac diferența dintre tine și concurenții tăi. De ce? Pentru că oricine poate cumpăra un laptop performant, un telefon bun, o mașină, să-și comande un site sau să facă rost de orice alt instrument care poate fi cumpărat. Oamenii însă sunt unici. Poți oricând să angajezi un nou director financiar, dar care e garanția că el va fi într-adevăr un specialist bun?

Iată de ce managementul resurselor umane este important. Asta, bineînțeles, dacă chiar vrei să-ți dezvolți afacerea și să te bucuri de succes.

Importanța managementului HR. Exercițiu practic

Dacă încă nu te-am convins, îți propunem un mic joc. Pentru o zi, schimbă-te cu locul cu specialistul pe IT sau cu persoana care face curățenie în firma ta.

Bine, bine, măcar imaginează-ți asta…

Suntem siguri că ai reuși să faci ordine. Totuși, vei pierde o grămadă de timp până vei alege soluțiile potrivite, până vei asambla teul și vei găsi cu ce să cureți oglinzile ca ele să strălucească. Astfel, vei irosi o zi de muncă cu sarcini pe care persoana respectivă le face într-o oră.

În locul specialistului în IT nu știm ce ai face. Cert e că, dacă nu ai cunoștințele și deprinderile necesare, realizarea unui task relativ simplu îți va lua mult mai mult timp. Totodată, sarcinile tale, ce țin de gestionarea companiei, semnarea contractelor, negocierile cu furnizorii etc., cui vor fi încredințate?

Concluzia e că pentru ca o companie să prospere, fiecare angajat trebuie să fie potrivit pentru munca pe care o are de făcut.

Anume asta presupune managementul resurselor umane – gestionarea angajaților în așa fel, încât fiecare să lucreze cât mai eficient.

Citește și: Administrarea documentației de personal

managementul resurselor umane angajați

Ce obții dacă alegi DAD Human Capital?

Elaborarea strategiei HR

Strategia de HR este planul companiei cu privire la modul în care își va gestiona resursele umane pentru a-și atinge obiectivele propuse. La DAD Human Capital, te ajutăm să elaborezi această strategie ținând cont de genul de activitate al companiei tale, de misiunea și scopurile pe care ți le-ai propus la început de cale, dar și de instrumentele disponibile.

Plan de carieră

Orice om își dorește să avanseze în carieră. Cât de repede o va face depinde numai de ambițiile, caracterul și talentul fiecăruia. Ca angajații tăi să aibă o imagine foarte clară despre parcursul lor în compania ta, e bine să existe așa-numitul plan de carieră. Specialiștii noștri pe resurse umane te ghidează să elaborezi un astfel de plan pentru fiecare angajat în parte.

Să admitem că ai nevoie de un manager pe vânzări. Tot așa cum atunci când erai copil a trebuit să mergi întâi la grădiniță, apoi la școala primară, gimnaziu, liceu și abia după bac, la universitate, așa și la locul de muncă trebuie să existe un traseu foarte bine stabilit pentru fiecare funcție. Noii angajați trebuie să știe cât va dura perioada de probă, ce va urma după asta, ce statut va avea.

Dacă e angajat în funcție de asistent manager, ce trebuie să facă pentru a ajunge manager? Dacă e Junior Software Engineer, în cât timp va putea deveni Middle Software Engineer sau Senior Software Engineer? Înțelegând acest lucru, angajații tăi își pot crea o imagine clară despre parcursul lor în companie, despre posibilitățile de dezvoltare și creștere profesională.

Plan de instruire

Vrei ca afacerea ta să se dezvolte pe zi ce trece? Cine nu și-ar dori asta? Ei bine, pentru ca o companie să se dezvolte, e nevoie ca fiecare persoană din cadrul acesteia să evolueze și să tindă să devină din ce în ce mai bună. Anume acesta e motivul pentru care e bine ca în firma ta să existe planuri de instruire pentru fiecare funcție și chiar pentru fiecare angajat în parte. Astfel, toți angajații tăi vor înțelege foarte clar ce au de învățat pentru a ajunge la o altă etapă și totodată, vor vedea în actualul lor loc de muncă o oportunitate de dezvoltare.

Ghidul funcțiilor

Elaborarea ghidului funcțiilor ține de administrarea documentației de personal. Ghidul include informații despre responsabilitățile fiecărui angajat (adică ce are de făcut fiecare salariat), precum și niște instrucțiuni pentru realizarea sarcinilor (adică cum să fie realizate acele sarcini).

Principii și valori

Oamenii se înțeleg mai bine atunci când sunt pe aceeași undă, au aceleași interese și aceleași valori și principii. Ca să ai un colectiv unit, e bine să angajezi persoane ale căror valori să corespundă cu valorile companiei. Iar asta înseamnă că, înainte de a începe o afacere, trebuie să formulezi foarte clar care sunt valorile și principiile companiei tale. Dacă încă nu ai făcut asta, nu e nimic grav. Te ghidăm noi. Iar după ce le identificăm, te ajutăm să le promovezi și în rândul salariaților tăi. Cum facem asta? Prin organizarea diferitor evenimente și prin comunicarea cu angajații și cu potențialii candidați.

Scopul și responsabilitățile funcției

Te ajutăm să stabilești care este scopul și responsabilitățile pentru fiecare funcție din compania ta. Începând cu funcțiile-cheie și terminând cu angajații prin cumul. Acest lucru e important pentru ca fiecare persoană din firmă să înțeleagă ce are de făcut, de ce trebuie să se încadreze în anumite termene, cine este superiorul ei, dar și care sunt obiectivele pe care le urmărește compania.

Codul de conduită

Specialiștii noștri te ajută să elaborezi un cod de conduită al companiei. Astfel, în funcție de activitatea pe care o desfășori, vom întocmi un șir de reguli ce țin de comportamentul, limbajul și stilul vestimentar al oamenilor care lucrează în compania ta.

Cultura corporativă

Cultura corporativă sau cultura organizațională este acel element care îi menține pe angajații unei companii uniți, interesați, motivați și activi. Dacă încă nu ai o cultură corporativă bine definită, la DAD Human Capital găsești suportul necesar pentru a o crea.

Planul de evenimente

În funcție de domeniul în care activezi, vom selecta și vom organiza evenimente cu care tu și angajații tăi ar rezona și care ar fi interesante pentru personalul companiei tale. Acest lucru contribuie la degajarea atmosferei de muncă, la coeziunea grupului și la creșterea productivității salariaților tăi. Pe lângă asta, te vom ghida în planificarea anumitor evenimente specifice companiei tale. Aici vorbim de zilele de naștere, Revelionul, ziua fondării etc.

Inducția noilor angajați

Odată venit într-o companie, fiecare nou angajat are nevoie de o perioadă de adaptare, o perioadă în care să-și cunoască șefii și colegii, să afle ce responsabilități va avea, care sunt regulile casei etc. La DAD Human Capital avem grijă și de integrarea noilor angajați.  

Exit-ul angajaților

Nu e un secret că uneori angajații își mai dau demisia. Alteori se poate întâmpla ca tu să hotărăști să pui capăt unei colaborări și să concediezi o persoană. E un lucru firesc. Totuși, dacă vrei ca afacerea ta să se dezvolte și nivelul de fluctuație să rămână unul sigur, recomandarea noastră e ca toate demisiile și concedierile să fie monitorizate și gestionate corect.

Specialiștii noștri HR muncesc în domeniu de mai bine de 6 ani și te pot ajuta și din acest punct de vedere. De obicei, organizăm un interviu de exit, în cadrul căruia încercăm să aflăm cauzele plecării (în cazul demisiilor), punctele forte și punctele slabe ale companiei, opinia angajaților despre administrație, manageri, colegi, salariu și alte aspecte importante. În cazul concedierilor, se urmărește ca despărțirea să fie una amiabilă. Avem grijă ca atât persoana concediată, cât și angajatorul să-și onoreze toate obligațiile prevăzute de contractul individual de muncă.

Contactează-ne acum și află mai multe informații despre managementul resurselor umane!