- HR Advisory
Concediile în 2024. Ce trebuie să știe fiecare angajator
- 2024-04-16
În 2024, au intrat în vigoare mai multe modificări făcute la Codul Muncii. Și pentru că legislația muncii îi privește...
Mai multConform Raportului Avocatului Poporului, dreptul la muncă și ocrotirea acestuia se află în TOP-ul drepturilor pe care cetățenii Republicii Moldova le consideră cele mai importante. Astfel, în calitate de angajator este primordial să te asiguri că entitatea ta își desfășoară activitatea în strictă conformitate cu toate prevederile legislației în vigoare. În acest sens, principalele aspecte și rapoarte juridice dintre angajat și angajator sunt stipulate în Codul Muncii. Acesta este un act normativ complex care cuprinde toate aspectele care pot interveni în relația angajat-angajator. În acest articol ne-am propus să descriem câteva aspecte legale mai puțin cunoscute și aplicate în rândul angajatorilor. Astfel, în continuare găsești câteva puncte din Codul Muncii importante pentru angajatori.
Pentru a evita orice probleme cu instituțiile statului, angajatorii trebuie să respecte legea. Să angajeze legal, să-și îndeplinească la timp obligațiunile față de angajați și să le respecte drepturile acestora. Toate aceste aspecte sunt stipulate În codul Muncii.
Angajatorii locali, deseori, sunt predispuși să solicite de la angajați muncă peste program. Totodată, deseori acest lucru nu este organizat conform procedurii legale. Iată care sunt principalele aspecte pe care ar trebui să le ai în vedere atunci când implici un angajat în activități care presupun lucru peste program:
Totodată, există situații specifice, în care angajatorul poate atrage angajatul la muncă suplimentară fără acordul acestuia. Asemenea situații sunt stipulate în Articolul 124 (2) din Codul Muncii care prevede că angajatorul poate atrage angajatul la muncă suplimentară fără acordul acestuia în următoarele cazuri:
Perioada de probă reprezintă un instrument aplicat foarte des de angajatori deoarece îi ajută să testeze capacitățile unui candidat în condiții reale de muncă. Totodată, acest aspect, la fel, are anumite prevederi legale care, deseori, nu sunt respectate de angajatorii locali. În primul rând, există o stipulare clară referitor la durata perioadei de probă:
Pentru ca angajatorul să se convingă de competența angajatului îi poate stabili o perioadă de probă de cel mult 3 luni şi, respectiv, de cel mult 6 luni – în cazul conducătorului unităţii, adjuncţilor lui, contabilului-şef şi altor persoane cu funcţie de răspundere. Pentru muncitorii necalificaţi, perioada de probă nu poate depăşi 30 zile calendaristice.
În cazul angajării în baza contractului individual de muncă pe durată determinată, perioada de probă nu va depăși:
Totodată, este important să cunoști că perioada de probă cuprinde doar timpul efectiv lucrat. Astfel, dacă pe durata perioadei de probă angajatul a absentat de la lucru din motive întemeiate, durata absenței nu se va include în durata perioadei de probă.
Pe lângă durata perioadei de probă ce poate fi aplicată, Codul Muncii mai stipulează și anumite categorii de angajați, către care nu poate fi aplicată perioada de probă. Iată care sunt acești angajați:
Citește și: Ce beneficii extrasalariale ieftine le poți oferi angajaților
În circumstanțele pandemice, munca la distanță a devenit o opțiune populară în rândul angajatorilor. Totodată, acest tip de muncă este stipulat și din punct de vedere legal. Astfel, conform legislației în vigoare, angajatul care va presta muncă la distanță va semna contract de muncă în care, pe lângă clauzele de bază, vor fi menționate și clauzele care stipulează munca la distanță. Iată care sunt aceste prevederi:
Astfel, modul și condițiile de desfășurare a muncii la distanță trebuie incluse și stipulate în contractul individual de muncă. În așa mod, atât angajatorul, cât și angajatul, vor fi asigurați că raportul juridic dintre aceștia se exercită într-un mod transparent și corect din punct de vedere legal.
Acestea sunt câteva aspecte importante din Codul Muncii importante pentru angajatori în 2021. Luând în considerație aceste prevederi legale vei putea asigura o activitate transparentă din punct de vedere legal a companiei tale.
Dacă ai nevoie de suport referitor la careva din aceste aspecte sau alte oricare aspecte ce țin de Legislația Muncii, nu ezita să contactezi echipa de experți DAD Human Capital. Grație experienței vaste, vom reuși să găsim soluții personalizate anume pentru tine! Contactează-ne acum!