Ce trebuie să faci, ca angajator, când concediezi un angajat
concediezi un angajat cover

Ce trebuie să faci, ca angajator, când concediezi un angajat

29.09.2022

Nu știi ce să faci atunci când un angajat își dă demisia sau când trebuie să concediezi o persoană? Nu ești unicul. În ultima perioadă, tot mai mulți manageri se confruntă cu această problemă, iar unii o dau în bară grav.

Anul trecut, de exemplu, directorul unei companii de servicii financiare și-a demis 900 de angajați pe ZOOM. Îți imaginezi cum s-au simțit acei oameni? Și ce crezi că a urmat? Chiar și azi, netul e plin cu articole despre acest caz. Acum amintește-ți când ultima dată ai concediat pe cineva. Cum ai făcut-o?

Urmează să concediezi un angajat? Ce trebuie să faci ca angajator

Demisia sau concedierea unui angajat poate fi o lovitură dură atât pentru tine, ca angajator, cât și pentru compania ta. De ce? În primul rând, pentru că rămâi fără un lucrător, deci un șir de sarcini sau chiar proiecte întregi sunt oprite sau redistribuite altor angajați care și așa au un program încărcat. Asta înseamnă amânare, clienți nemulțumiți, plăți întârziate, angajați supraîncărcați etc.

În al doilea rând, așa gen de evenimente pot lovi în reputația companiei. Ceilalți angajați se pot întreba de ce colegul lor a plecat sau a fost concediat. Concurenții îți pot ademeni foștii lucrători ca să-ți afle anumite secrete. Iar specialiștii din domeniu se pot îndoi dacă se merită ori nu să vină în echipa ta.

Partea bună e că aceste consecințe neplăcute pot fi evitate foarte simplu. Cum? Urmând recomandările noastre.

Cum concediezi un angajat legal

Avem o experiență de 6 ani în domeniul resurselor umane, așa că poți fi sigur că pe parcursul activității noastre ne-am confruntat cu tot felul de obstacole. Obstacole care ne-au făcut să muncim mai mult, să devenim mai buni și să găsim soluții.

În continuare, îți prezentăm două scenarii (ca să fie mai interesant). Ție îți rămâne doar să alegi ceea ce ți se potrivește și să aplici asta în procesul tău de muncă.

Scenariul #1. Ce trebuie să faci atunci când concediezi un angajat?

Plan de acțiuni:

1. Când concediezi un angajat, îi comunici decizia tête-à-tête

Indiferent că e vorba de o hotărâre premeditată sau de una impulsivă, e bine să dai dovadă de maturitate și să discuți cu angajatul pe care vrei să-l concediezi tête-à-tête.

Motivele pentru care ai decis să-l concediezi trebuie spuse, de asemenea, între patru ochi. Nu de alta, dar chiar nu-i privește pe alții de ce concediezi un lucrător. În caz contrar, acel om s-ar putea simți umilit.

Apropo de motive, te sfătuim să le formulezi cât mai detaliat și într-un limbaj simplu, accesibil. Statisticele arată că atunci când oamenii înțeleg de ce anume sunt eliberați din funcție, acceptă mai ușor acest lucru.

2. Când concediezi un angajat, asigură-te că el e ok cu decizia ta

Hai să clarificăm ce înseamnă să fie ok cu plecarea. Bine, niciun om care tocmai a aflat că și-a pierdut locul de muncă nu poate fi fericit (cu mici excepții). În acest caz, trebuie să te asiguri că persoana respectivă a înțeles motivele pentru care e dată afară și le-a acceptat.

Încearcă să ajungi la un consens cu acea persoană. Să admitem că la tine lucrează 2 curieri. În ultima perioadă, numărul comenzilor a scăzut foarte mult și nu mai ai nevoie de 2 lucrători pentru această funcție. Îi explici că nu mai e același volum de muncă, că vei respecta prevederile Codului Muncii și îi vei acorda timp ca să-și găsească un alt job și că îi vei achita banii care i se cuvin.

În plus, îi spui de ce ai decis să plece anume el. Un argument ar putea fi că rezultatele lui sunt mai slabe decât ale colegului.

Dacă nu e de acord cu decizia ta, încearcă să-i mai explici o dată, vino cu argumente și dovezi.

Poate te întrebi de ce ar trebui să faci asta când tu ești șeful și tu hotărăști? Da, așa e. Doar că foștii angajații îți pot face rău. Mai ales dacă sunt nemulțumiți. Pot merge să lucreze la concurenți și să le divulge anumite secrete sau strategii de muncă. Îți pot influența angajații actuali să plece. Te pot vorbi de rău. Toate astea îți vor afecta reputația. Iar reputația companiei, după cum știm, este foarte importantă dacă vrei să ai succes.

Dacă însă reușești să te desparți într-o manieră amiabilă de fiecare angajat concediat, vei evita aceste neplăceri.

3. Asigură-te că ceilalți angajați sunt ok cu plecarea persoanei concediate

Dacă crezi că nu-i privește, greșești. De obicei, oamenii dintr-un colectiv devin prieteni. Iar plecarea unui om poate afecta toată echipa. În primul rând, munca persoanei concediate va reveni pe umerii colegilor ei. Deci va trebui să le explici de ce de azi înainte vor avea mai multe sarcini. În al doilea rând, pentru a păstra în companie o atmosferă de lucru caldă și prietenoasă, e bine ca oamenii tăi să fie la curent cu tot ce se întâmplă.

O să spui că ne contrazicem. Că mai sus te-am sfătuit să ai o discuție tête-à-tête cu angajatul care urmează să fie concediat. Dar nu, nu ne contrazicem. Nu e nevoie să le spui tuturor toate detaliile. Dar e important ca lucrătorii tăi să simtă că părerea lor contează, că te sfătuiești cu ei. Astfel, nu te vei pomeni cu demisii în masă. Că uite ai concediat un angajat, iar ceilalți îl urmează. În plus, dacă oamenii vor înțelege de ce acum trebuie să lucreze mai mult, vor avea mai puține nemulțumiri.

4. Asigură-te că angajatului concediat i s-au respectat drepturile

O persoană care pleacă din compania ta nemulțumită îți poate afecta grav afacerea. Îți trebuie vorbe precum că nu achiți salariile sau indemnizațiile? Sau ai prea mult timp liber și vrei o vizită de la Protecția Muncii? Credem că NU! Iată de ce e important sau, de fapt, e FOARTE important să te asiguri că angajatului concediat i s-au respectat toate drepturile (preaviz, timp ca să-și caute un job, salarii, indemnizații etc.) Pentru asta, poți consulta Codul Muncii.

5. Discută elementele logistice imediat

Stabilește când va fi ultima zi de muncă, ce trebuie să facă etc. Dacă lucrează direct cu clienții, ar fi bine să li se explice și lor de ce, de azi înainte, altcineva va ține legătura cu ei.

Și iarăși, dacă ai reușit să explici și să-ți argumentezi decizia, persoana concediată nu va avea niciun motiv să-ți păteze cumva reputația în fața clienților.

6. Apelezi la DAD Human Capital

Ne suni sau ne scrii (cum ți-e mai comod), stabilim o întâlnire și începem recrutarea unui nou angajat pentru funcțiile vacante din compania ta.

7. Păstrează legătura

Uneori se întâmplă să fii nevoit să concediezi anumiți angajați din motive ce nu au nicio legătură cu calitatea muncii lor. Pandemia ne-a demonstrat asta încă o dată. Poți fi constrâns de circumstanțe să faci asta (au scăzut vânzările, ai pierdut niște clienți, ai anumite probleme financiare etc.). În astfel de situații, îți recomandăm să păstrezi legătura cu persoanele concediate. Nici nu știi, în scurt timp, s-ar putea ca situația să se îmbunătățească și e posibil să ai nevoie de noi angajați. Iar acești oameni (testați) ar putea să-ți fie de folos.

Citește și: Servicii de recrutare cu GARANȚIE – siguranța angajatorilor în perioada de adaptare a noilor lucrători

concediezi un angajat fotografie simbol

Scenariul #2. Ce trebuie să faci atunci când o persoană își dă demisia

Plan de acțiuni:

1. Discuție tête-à-tête

Ca să evitați fenomenul telefonului stricat, e bine să vorbești cu persoana care a decis să plece între patru ochi. Neapărat să afli motivele. E important dacă pleacă pentru că emigrează, că a primit o ofertă mai bună sau pentru că e nemulțumită de condițiile de muncă din compania ta. După ce vei afla motivele plecării, vei ști cum să reacționezi și ce să faci în continuare.

2. Trebuie ori nu să încerci să-l convingi pe angajat să rămână?

Al doilea pas depinde de motivul pentru care pleacă. Dacă asistentul tău a depus cererea de demisie pentru că e nemulțumit de salariu, ai putea să-i propui o mărire de salariu (dacă îți permiți și dacă merită). Totodată, îi poți oferi și alte beneficii (o nouă funcție, dacă se simte plafonat; un birou; un echipament nou etc.).

Când pleacă din cauza unui conflict cu cineva dintre colegi, de asemenea, poți încerca să soluționezi această problemă și să-l oprești. Dacă pleacă în altă companie, află ce i se oferă acolo vino cu o contraofertă (dacă e vorba de un angajat valoros).

În schimb, dacă omul își dă demisia pentru că a hotărât să emigreze, nu are niciun sens să încerci să-l convingi să rămână.

3. Asigură-te că ceilalți angajați sunt ok cu plecarea lui

E important ca toți angajații să fie informați când cineva pleacă. Mai ales dacă asta înseamnă o redistribuire a sarcinilor.

Ca să nu ne înțelegi greșit, dacă ai o librărie cu 5 filiale în tot orașul și un librar din filiala de la Ciocana și-a dat demisia, nu e neapărat să-i informezi pe cei de la Buiucani. Important e ca ceilalți colegi din filiala unde lucra să știe ca să poată să-și asume niște responsabilități în plus.

Dacă demisia e legată de vreun conflict, e bine să discuți cu tot colectivul, să vezi opiniile oamenilor și să te asiguri că nu te vei trezi peste noapte cu alte demisii generate de vreun conflict similar.

4. Asigură-te că i se respectă drepturile

Ca și în cazul concedierii, e important să ai grijă să achiți toate salariile restante (dacă sunt) și indemnizațiile.

5. Discută elementele logistice imediat

Stabiliți din start care e ultima zi, cui revin proiectele etc. Acest aspect e esențial, mai ales dacă angajatul solicită să plece cât mai devreme posibil.

6. Apelezi la DAD Human Capital

Contactează-ne și hai să stabilim o întâlnire!