- Evidența documentației HR
Achitarea diurnei în 2024 – important pentru angajatori
- 2024-03-19
În ultima vreme, primim tot mai multe întrebări legate de achitarea diurnei. Cum să achită, cui se achită și, în...
Mai multCele mai importante resurse ale unei companii sunt oamenii care muncesc acolo. Iată de ce ne-am gândit să-ți facem cunoștință cu managerul nostru în resurse umane, Corina Burlea. Ea e cea care știe totul despre administrarea actelor HR și despre procedurile de angajare sau concediere. Știe cum se calculează concediile, care sunt cele mai recente modificări din Codul Muncii și ce trebuie să facă un antreprenor pentru a evita problemele cu angajații și cu Inspectoratul Muncii. Ești curios să-ți împărtășească din experiența ei. Noi tot. Așa că poftă bună la lectură!
Acum ești manager în domeniul resurselor umane la DAD, dar cum ai ajuns să te ocupi de HR?
Când a trebuit să aleg facultatea, încă nu eram hotărâtă. Dar îmi plăcea să discut cu oamenii, să le ascult problemele, să vin cu soluții. Tot timpul eram săritoare la nevoie și asta m-a făcut să cred că mie mi-ar plăcea domeniul resurselor umane. Mi-am făcut studiile la ASEM, în Economia și managementul resurselor umane. După care mi-am început activitatea profesională.
Dacă la facultate am învățat mai multă teorie, angajându-mă în câmpul muncii, am început să aplic teoria și să învăț multe lucruri noi din practică. Am activat opt ani într-o companie mare. Ulterior am mai lucrat și în cadrul altor companii. Apoi, din cauza unor restructurări, dar și pentru că îmi doream mai multă implicare și un spectru mai larg de activități, am decis că DAD e compania unde chiar vreau să lucrez.
În ce constă munca ta la DAD Accountant?
Atribuțiile unui specialist în administrarea actelor HR sunt mult mai complexe decât pot părea la prima vedere. Fiind manager, am grijă să gestionez sarcinile și să monitorizez activitatea echipei mele. În ceea ce ține de colaborarea cu clienții, împreună cu echipa, ne ocupăm de administrarea actelor HR, avem grijă ca toată documentația de personal să fie întocmită în conformitate cu legislația în vigoare.
Elaborăm documentația necesară pentru buna desfășurare a activității companiei. E vorba de regulamente interne, statele de personal, contractele individuale de muncă, alte tipuri de contracte, tabelele de prezență lunară.
De asemenea, ne asigurăm că toate procedurile se realizează corect (angajările, inducția angajaților, demisiile, concedierile, transferurile, promovările, toate tipuri de concedii etc.) Pe lângă asta, răspundem tuturor solicitărilor venite din partea clienților, îi ținem la curent cu modificările legislative și îi informăm despre toate aspectele care îi vizează.
Ce înseamnă pentru tine munca ta și cum administrarea actelor HR îi ajută pe antreprenori?
Eu muncesc cu multă pasiune. Îmi place ceea ce fac și asta îmi aduce satisfacție. Satisfacția vine de la feedbackurile pozitive pe care le primim zi de zi de la clienții noștri. Aceste feedbackuri mă fac să înțeleg că munca mea e utilă. Administrarea actelor HR îi ajută pe antreprenori să evite anumite riscuri precum: amenzi sau penalități din partea instituțiilor de stat, anumite neînțelegeri sau conflicte cu angajații, cheltuieli imprevizibile. Drept urmare, munca noastră îi ajută pe antreprenori să activeze eficient, să-și gestioneze corect resursele umane și să crească. Și cel mai important, să fie informați.
De ce clienții noștri au nevoie de tine și de administrarea actelor HR?
Clienții noștri au nevoie, în general, de HR și de administrarea documentației de personal pentru a înțelege toate subtilitățile legilor și a activa în conformitate cu acestea.
Totodată, clienții au nevoie de noi, pentru a se informa dintr-o sursă sigură, pentru ca documentația de personal să fie întocmită corect și pentru a face față tuturor provocărilor din domeniul resurselor umane.
Spune-mi un lucru care îți place cel mai mult la munca ta!
Îmi place că este un lucru dinamic, care nu-ți dă voie să te plictisești sau să ajungi în burnout. Plus, faptul că am o echipă bună, am șefi buni, pe care îi văd ca pe niște modele demne de urmat. Și asta mă motivează să cresc, să aspir la ceva mai mult și îmi dă aripi.
Spune-mi un lucru care nu-ți place la munca ta!
Uneori, din neștiință, unii angajatori nu acordă suficientă atenție tuturor aspectelor despre care discutăm și atunci când apare o problemă sau o dificultate, e cam neplăcut. Dar prin comunicare se rezolvă și asta.
Ce înseamnă să fii manager în domeniul resurselor umane și să te ocupi de administrarea actelor HR în regim outsourcing?
Dacă sincer, îmi place provocarea dată. Noi le oferim clienților noștri servicii de calitate. Răspundem prompt la toate solicitările lor. Asta le oferă clienților mai multă siguranță. Informațiile pe care le primesc de la noi sunt de calitate, sunt verificate și vin repede. Din acest motiv, consider că nu ar trebui să existe ezitări din partea antreprenorilor atunci când se gândesc să apeleze la serviciile noastre. Chiar dacă lucrăm la distanță, toate procesele de muncă sunt foarte bine puse la punct. Răspundem prompt atât pe chat, cât și pe e-mailuri.
De ce ai ales să lucrezi la DAD la prestare de servicii HR, și nu specialist HR la o singura companie?
Am ales să lucrez la DAD, pentru că mi-am dorit mai multă implicare, mi-am dorit să pot să vin cu propuneri și să pot lua anumite decizii de sine stătător. La DAD colaborăm cu mai multe companii cu diferite genuri de activitate. Drept urmare, avem un spectru mai larg de activități. Iar asta mă ajută să mă dezvolt multilateral. Să acumulez mai multă experiență și să fiu la curent cu cele mai recente modificări legislative din domeniu.
Crezi că ar fi diferit dacă nu ai lucra la DAD, ci ai fi angajată în cadrul companiei clientului? Dacă da, care ar fi diferențele?
Cred că m-aș plictisi. M-aș plictisi, pentru că volumul de informații și necesitățile unui singur client sunt mult mai mici decât provocările din diverse domenii. În funcție de specificul activității, documentația diferă și, dacă eu aș lucra doar într-o singură companie, o companie a clientului, atunci nu aș fi acumulat o experiență atât de vastă. Provocările te fac mai puternic, cu mai multe cunoștințe, te fac să studiezi literatura de specialitate, să mai consulți și alți specialiști din domeniu și astfel, să devii mai bun.
Dacă e să vorbim de domeniul HR care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii și, drept urmare, se confruntă cu probleme cu angajații sau cu Inspectoratul Muncii?
Cele mai frecvente greșeli sunt comise începând cu procedura de angajare, când nu sunt respectate toate procedurile, conform legislației, continuând cu eschivarea de la plata oficială a salariilor, regimurile de lucru care nu corespund cu munca de facto făcută de angajat și încheind cu procedura de concediere, când nu se achită la timp salariul sau indemnizațiile pentru concediul nefolosit.
Ce recomandare ai avea pentru administratorii de afaceri ca să evite problemele cu Inspectoratul Muncii?
Poate o să mă repet, dar e important ca angajatorii să se asigure că documentația de personal este întocmită conform legislației în vigoare. Că există contracte individuale de muncă semnate, că acestea conțin toate mențiunile necesare. Să noteze orice absență a angajaților. Să aibă grijă ca angajații să aibă un program de muncă corect. De asemenea, să achite salariile la timp și oficial.
Citește și: Cunoaște contabilii DAD Accountant! @Elena
Ce recomandare ai avea pentru administratorii de afaceri ca să evite eventualele probleme cu angajații?
Prima problemă pe care o văd e legată de faptul că atribuțiile angajaților din companie nu sunt bine stabilite. Mulți angajatori cred că nu e nevoie să stabilească atribuțiile fiecărui angajat. Se gândesc că oricum fiecare persoană știe ce are de făcut. Totuși, pentru a evita anumite conflicte între administrație și angajați sau între grupuri de angajați, e bine să fie documentat cine și ce are de făcut.
Alteori, problemele apar din cauza unei administrări defectuoase. Unii angajați pot fi favorizați fără motiv, iar ceilalți își pierd încrederea în șefi. Asta poate duce la apariția unor grupuri de presiune. Angajații pot depune plângeri la Inspectoratul Muncii. Aici, recomandarea e ca angajatorii să fie întotdeauna obiectivi și corecți în raport cu angajații lor. De asemenea, să monitorizeze ca fiecare angajat să-și onoreze obligațiile și să nu-și depășească atribuțiile.
Majoritatea problemelor cu angajații apar din lipsa comunicării. Oamenii nu au o claritate cu privire la un anumit aspect ce ține de activitatea lor. Soluția ar fi o comunicare cât mai clară, deschisă și cât mai eficientă.
Cât de mare e responsabilitatea de pe umerii unui manager în resursele umane?
Responsabilitatea este una mare. Dar atunci când oferi o informație corectă, veridică, de calitate, nu e atât de greu.
*Întreb pentru un prieten
Unul dintre angajații mei nu se prezintă la locul de muncă de 5 zile. El nu răspunde la telefon și nici la e-mailuri. Din anumite surse, am înțeles că a plecat peste hotare. Doar că nu am nicio dovadă. Aș vrea să-l concediez. Pot să-l concediez? Dacă da, care ar fi procedura legală?
Răspuns:
Dacă regimul de muncă al angajatului este de 8 ore, atunci în cazul în care acesta lipsește de la serviciu 4 ore, poate fi concediat în temeiul articolului 86, h) din CM.
Ce prevede codul muncii?
Articolul 86. Concedierea
(1) Concedierea – desfacerea din iniţiativa angajatorului a contractului individual de muncă pe durată nedeterminată, precum şi a celui pe durată determinată – se admite pentru următoarele motive:
h) absenţa fără motive întemeiate de la lucru timp de 4 ore consecutive (fără a ține cont de pauza de masă) în timpul zilei de muncă;
Totuși, lucrurile nu sunt atât de simple. Înainte de a-l concedia pe angajatul care absentează, angajatorul trebuie să facă următoarele lucruri:
Îți mulțumim, Corina! Spor la muncă în continuare!
Ai vreo întrebare pentru managerul nostru în resurse umane? Contactează-ne! Promitem să ne gândim la cea mai bună soluție pentru tine.