- Categorie
Cornel Morcov – recrutarea la FAN Courier | DAD Expert
- 2024-04-25
În episodul de astăzi de DAD Expert invitatul nostru a fost Cornel Morcov, Director Comercial la FAN Courier Moldova. Luând...
Mai multAngajarea cetățenilor străini pe teritoriul Republicii Moldova se poate face în baza dreptului de aflare sau a dreptului de ședere provizorie în scop de muncă și a permisului de ședere provizorie în scop de muncă, eliberat de Biroul Migrație și Azil, la cererea beneficiarului solicitant.
Conform Legii nr. 200 privind regimul străinilor în Republica Moldova, beneficiarul solicitant, adică angajatorul, poate cere acordarea dreptului de ședere provizorie în scop de muncă prin asumarea angajamentelor și declarând pe propria răspundere că:
În baza deciziei de acordare a dreptului de ședere, străinului i se perfectează permisul de ședere provizorie ce este un act de identitate pentru străinii stabiliți cu reședința în Republica Moldova.
Permisul de ședere provizorie în scop de muncă se perfectează de către Agenția Servicii Publice.
Pentru obținerea dreptului de ședere, străinii sunt obligați să se prezinte personal la Ghișeul unic de documentare a străinilor (or. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare 124) sau la unul din serviciile regionale de documentare a străinilor (or. Bălţi, str. Dostoevschii 12; or. Comrat str. Comsomolului 22) cu cererea de solicitare a dreptului de ședere completată și semnată, împreună cu setul corespunzător de acte justificative (în original și copie), cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea termenului de aflare legală în Republica Moldova.
Termenul de examinare a cererii depuse pentru acordarea/prelungirea dreptului de şedere provizorie este de 30 zile. Acest termen poate fi redus până la 10 zile, la solicitarea străinului cu achitarea taxelor stabilite pentru urgentarea examinării cererii în acest sens.
În baza deciziei de acordare a dreptului de şedere, străinului i se perfectează permisul de şedere provizorie ce este un act de identitate pentru străinii stabiliţi cu reşedinţa în Republica Moldova.
IMPORTANT!!! 1. Actele se prezintă în original şi copii. 2. Actele se depun cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului legal de aflare a străinului în Republica Moldova. 3. Nerespectarea termenului de depunere a cererii se sancţionează. |
IT-Visa este un program creat exclusiv pentru companiile rezidente ale IT Park Moldova. Scopul lui este de a simplifica procedura de obținere a unui permis de ședere provizoriu pe teritoriul Republicii Moldova a cetățenilor străini angajați în cadrul companiilor rezidente. Programul permite obținerea unui astfel de permis pentru specialiștii IT pe o perioadă de 2 ani și manageri pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de extindere ulterioară.
Primul pas al angajatorului este să remită un set de documente în adresa Ministerului Economiei:
Dosarul trebuie transmis în format electronic la adresa secretarului Comisiei Ministerului Economiei și Structurii.
După avizul Comisiei, angajatorul depune dosarul de aplicare la Biroul Migrație și Azil, pentru a obține permisul de ședere:
IMPORTANT!!! 1. Actele se prezintă în original şi copii. 2. Actele se depun cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului legal de aflare a străinului în Republica Moldova. 3. Nerespectarea termenului de depunere a cererii se sancţionează. |
Citește și: Cum administrezi CV-urile în 2022?
Conform Dispoziției nr. 4 din 01.03.2022 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, cetățenii din Ucraina au dreptul de a munci în Republica Moldova pe o durată determinată pe perioada stării de urgență, fără obținerea dreptului de ședere provizorie în scop de muncă.
Angajarea se va face în baza contractului individual de muncă, iar angajatorul are obligația de a notifica, în termen de 5 zile de la data încheierii contractului, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) despre faptul angajării cetățeanului ucrainean, cu prezentarea în format electronic sau pe hârtie a copiilor documentelor:
Documentele sus enumerate urmează a fi expediate la adresa electronică: angajare_ua@anofm.md.
Pentru mai multe informații angajatorii se pot adresa la subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă (datele de contact: https://anofm.md/ro/subdiviziuni) sau apelând Centrul de apel al ANOFM: 0 8000 1000 (apel gratuit din RM).
Persoanele refugiate din Ucraina, care se vor afla pe teritoriul Republicii Moldova o perioadă mai îndelungată de timp, vor putea beneficia de servicii publice de încadrare în câmpul muncii în baza numărului de identificare de stat (IDNP), atribuit la traversarea frontierei Republicii Moldova, ce poate fi descărcat cu ajutorul unei aplicații digitale. Informația privind numărul de identificare al persoanei fizice (IDNP) poate fi obținută online, pe platforma dopomoga.gov.md, la compartimentul „Obține IDNP”, introducând datele personale din actul de identitate deținut de cetățeanul refugiat din Ucraina (pașaport de călătorie în străinătate, act de identitate intern sau certificat de naștere), comunică Casa Națională de Asigurări Sociale şi a Agenției de Guvernare Electronică.
În situația când IDNP nu poate fi obținut prin intermediul portalului dopomoga.md, cetățenii străini aflați temporar pe teritoriul Republicii Moldova urmează să se adreseze la unul dintre centrele multifuncționale ale Agenției Servicii Publice sau la Biroul Migrație și Azil.
Totodată, entitățile publice la care se adresează refugiații, vor recunoaște aceste extrase și vor putea verifica autenticitatea acestora scanând codul QR.
IMPORTANT!!! Refugiații din Ucraina pot beneficia de codul IDNP care serveşte ca criteriu de bază pentru atribuirea codului CPAS. |
Ministerul Educației din Republica Moldova și Ucraina în 18.11.2021 au început procesul de examinare și pregătire a unui acord privind recunoașterea reciprocă a actelor de studii și titlurilor științifice.
Potrivit proiectului, urgența semnării Acordului rezidă din faptul că vechiul acord între Ucraina și RM, semnat în 2001 la Kiev, a expirat.
Actele de studii pentru recunoaștere, echivalare și autentificare (cu excepția recunoașterii și echivalării perioadelor de studii pentru continuarea studiilor în învățământul național) se depun la Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație (CTICE) al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
Adresa CTICE: str. Alecu Russo 1, et. 7, of. 77B
IMPORTANT!!! Depunerea actelor de studii pentru procedurile de autentificare / recunoaștere / echivalare se face doar în baza programării prealabile. |
Dacă ai nevoie de mai multe informații, contactează-ne!