Cum să retragi bani din firmă și să nu dai faliment
retragi bani faliment cover

Cum să retragi bani din firmă și să nu dai faliment

20.09.2022

Fiecare antreprenor își dorește o afacere de succes, care să-i aducă bani și să-i asigure o viață decentă. Teoretic, dacă firma ta are profit, n-ar trebui să te confrunți cu probleme la acest capitol. Practica însă arată că uneori, chiar dacă firma ta aduce profit și are multe vânzări, poate să ajungă în incapacitate de plată. Adică, să rămână fără bani în cont, iar tu să nu mai ai din ce achita salariile și facturile. De ce se întâmplă acest lucru și cum să retragi bani din firmă și să nu dai faliment îți spunem chiar aici (pe scurt și fără termeni sofisticați de la care să te doară capul).

Cum să retragi bani din afacere fără să dai faliment

Ce înseamnă să ajungi în incapacitate de plată?

O firmă ajunge în incapacitate de plată atunci când nu are suficienți bani cash pentru a-și plăti la timp datoriile. Aici ne referim la salarii, plățile către furnizori, creditele etc.) Incapacitatea de plată este un prim pas spre faliment.

Totuși, asta poate fi o problemă temporară, care să se rezolve imediat ce primești niște plăți de la clienții tăi. Sau odată cu implementarea unei strategii corecte de gestionare a banilor din companie.

Cum să retragi bani din companie și să nu ajungi să dai faliment

Dacă ești proprietarul unei afaceri și deții, totodată, și funcția de director (sau altă funcție), ai dreptul la dividende și la un salariu. Pentru că impozitul din dividende constituie doar 6%, majoritatea antreprenorilor sunt tentați să scoată banii din firmă anume așa. Adică, luându-și dividendele.

Poți să retragi bani sub formă de dividende ca să nu dai faliment

#1. Dividendele

Dividendele sunt o parte din profitul companiei care revine fiecărui acționar în conformitate cu clasele și în funcție de numărul acțiunilor pe care le posedă. Totuși, nu poți încasa dividende oricând și oricât. Adică cum? Teoretic, poți, dar dacă faci asta, e mai mult ca probabil că îți vei condamna afacerea la faliment. De aceea, înainte de a retrage dividendele, trebuie să fii atent la următoarele aspecte:

Când poți retrage dividendele fără a dăuna firmei?

Dacă vrei ca afacerea ta să se dezvolte, e important să scoți dividende doar atunci când ești sigur că firma ta este profitabilă.

Știm că există și situații imprevizibile, când ai nevoie de bani aici și acum. Și odată ce ești fondatorul afacerii tale, de ce să nu beneficiezi de dividende atunci când chiar ai nevoie de bani? Într-adevăr, poți solicita distribuirea dividendelor și mai devreme de încheierea anului calendaristic. Totuși, înainte de a retrage banii, asigură-te că firma ta e într-adevăr profitabilă.

Dacă scoți dividendele trimestrial sau semestrial, adică în avans, iar în lunile următoare firma înregistrează pierderi, te poți pomeni că va trebui să întorci acei bani care, de fapt, nici nu ți se cuveneau.

Cel mai bine e să aștepți finalizarea anului calendaristic, să vezi ce profit aduce firma ta și abia atunci să soliciți distribuirea de dividende.

Atenție! E esențial să calculezi profitul net corect. Banii pe care i-ai primit de la clienți drept avans încă nu sunt banii tăi. Aceștia pot fi considerați ai tăi abia după ce-ți onorezi obligațiunile, semnezi actele și închei afacerea.

Venit net = venituri – cheltuieli – dobânzi la împrumuturi – amortizare – impozite

Citește și: Business case: Cum se întâmplă că firma mea este profitabilă, dar nu am toți

retragi bani faliment intern

Ce sume poți retrage sub formă de dividende ca să nu dai faliment

Suma pe care o poți retrage sub formă de dividende depinde de numărul cotelor-părți care îți aparțin. Totodată, această sumă depinde și de profitul înregistrat de companie. Dacă afacerea merge ca pe roate și firma aduce un profit considerabil, poți fie să scoți 100% dividende, fie să retragi un procent oarecare (de exemplu 25%), iar restul banilor să-i investești în dezvoltarea companiei.

Monitorizarea fluxului de numerar și a calendarului de plăți

Alte lucruri la care trebuie să fii atent atunci când vrei să retragi bani din companie sunt fluxul de numerar și calendarul de plăți. Fluxul de numerar și calendarul de plăți vor arăta dacă retragerea unei anumite sume de bani la un moment dat nu vor dăuna companiei. Tot așa, vei ști exact când urmează să încasezi niște bani. Vei ști când trebuie să faci niște plăți și când dispui de ceva bani „liberi”, pe care a-i putea să-i investești în alte direcții.

Poți să retragi bani sub formă de salariu ca să nu dai faliment

#2. Salariul

O altă metodă de a scoate banii din firmă este salariul. Despre aceasta am vorbit și în articolul nostru despre metodele legale de a scoate bani din firmă. Pe scurt, dacă, pe lângă statutul de fondator, mai ești și angajat în cadrul firmei tale, poți beneficia de un salariu. Greșeala pe care o comit mulți antreprenori e că își stabilesc un salariu foarte, foarte mare. Pentru că de ce nu?

De ce spunem că e o greșeală? Deoarece, cu cât mai mare e un salariu, cu atât mai mari vor fi impozitele pe care va trebui să le achite firma. Anume din această cauză, e important să analizezi piață și să nu-ți stabilești o remunerare exagerat de mare. Asta, bineînțeles, dacă nu-ți dorești ca firma ta să dea faliment. Corect ar fi să vezi cam ce salarii au persoanele care au aceeași funcție în alte companii din domeniul tău și în baza asta să-ți stabilești și tu salariul.

3 sfaturi despre cum să retragi bani din firmă și să nu dai faliment

Știi de ce o firmă profitabilă poate să ajungă în incapacitate de plată? Din cauza că banii ei nu sunt gestionați corect.

#1. Banii firmei ≠ banii mei

Dacă gestionezi resursele financiare ale afacerii tale după principiul banii firmei ≠ banii mei, ești salvat. Compania ta este un organism aparte (chiar dacă e a ta). De aceea este important să stabilești foarte clar niște limite. Astfel, ca fondator, tu ai dreptul la dividende (dacă firma e profitabilă) și la salariu (dacă ești și angajat al firmei tale).

#2. Ia în considerare situațiile imprevizibile

Un client s-a răzgândit și solicită să-i întorci avansul. Doi angajați cu funcții-cheie și-au dat demisia pe neprins de veste și ești nevoie să găsești alte persoane cu orice preț (la propriu). Un echipament important în procesul de producție s-a defectat și trebuie să fie reparat sau înlocuit etc. Toate aceste situații generează cheltuieli în plus. Iar dacă ai scos prea mulți bani și nu ai economii, poți ajunge în incapacitate de plată. Iată de ce e bine să te asiguri că ai calculat corect profitul, că nu dăunezi firmei când retragi o anumită sumă de bani sub formă de dividende și să-ți faci economii pentru perioadele în care compania ta va trece prin dificultăți.

#3. Planifică bugetul companiei pentru cel puțin un an înainte (în varianta ideală, pentru 3 ani)

Dacă nu ai experiența necesară, contactează-ne acum. La DAD Accountant, beneficiezi de servicii de contabilitate, audit intern, raportare financiară și managerială, planificare financiară și analiză. Totodată, ai ocazia să urmezi GRATUIT cursul nostru de Management financiar. Așa poți să înveți, în doar 40 de minute, tot ce trebuie să știe un antreprenor despre gestionarea banilor afacerii sale.