- Altele
Ce tipuri de servicii contabile pot fi externalizate
- 2024-10-01
Mulți antreprenori la început de cale aleg să se ocupe de toate procesele ce țin de afacerea lor. Inclusiv de...
Mai multNimeni nu-și deschide o firmă doar pentru a aduce folos societății. Scopul principal e să-și asigure o viață decentă și să obțină profit. Astăzi îți vom spune câteva metode de a scoate bani impozitați din firma ta, astfel încât totul să fie legal și convenabil, adică mai ieftin pentru tine (adică să nu pierzi sume colosale plătind impozite). Nu vom lungi mult vorba și vom trece direct la subiect. Iată câteva metode legale de a scoate bani din firmă:
Bineînțeles, există mai multe metode prin care poți retrage bani din afacerea ta fără a încălca în vreun fel legea. În acest articol, ne-am propus să-ți oferim câteva opțiuni. Mai exact, venim cu 8 metode legale de a scoate bani din firmă.
Cea mai cunoscută și cea mai simplă metodă de a scoate bani din firma ta e achitarea dividendelor. Ce sunt dividendele? Acestea reprezintă o parte din profitul companiei care revine fiecărui acționar în conformitate cu clasele și în funcție de numărul acțiunilor pe care le posedă.
Această metodă, presupune că trimestrial, semestrial sau o dată în an, contabilitatea va analiza ce profit are firma ta (dacă aduce profit) și dacă firma ta într-adevăr aduce profit, din acea sumă se vor calcula dividendele pentru fiecare acționar.
Atenție! Dacă încasezi dividendele trimestrial sau semestrial (în avans), iar la final de an se dovedește că firma ta nu a avut profit în toate lunile și că, de fapt, este în pierdere, vei fi nevoit să aduci înapoi dividendele pe care le-ai luat în primul trimestru/semestru. Cel mai sigur este să aștepți finalizarea anului calendaristic, întocmirea situațiilor financiare anuale ca să vezi dacă firma ta aduce profit și abia atunci să soliciți distribuirea de dividende.
O altă metodă de a retrage banii din firmă sunt salariile. Dacă ești unul dintre fondatori și mai ești și angajat în cadrul companiei, vei primi un salariu și prime. Totodată, ca orice angajat, poți beneficia de tot felul de bonusuri și tichete. Partea proastă însă e că va trebui să plătești contribuții la stat din aceste sume, respectiv, vei avea niște cheltuieli în plus.
Riscuri! Cu cât mai mari vor fi salariile acționarilor angajați, cu atât mai mari vor fi și impozitele și contribuțiile pe care va trebui să le achiți la stat (fondul social – 24%, asigurarea medicală – 9% și impozit pe venit – 12%).
Ca să fie mai clar, hai să luăm un exemplu. Să admitem că ești fondatorul unei firme și, totodată, deții funcția de director. Dacă îți stabilești un salariu net (salariul „curat” pe care îl primești după reținerea tuturor impozitelor) de 20 000 de lei, atunci salariul brut (salariul menționat în contractul individual de muncă) va constitui 24 975,02 de lei, iar salariul total (suma totală achitată de angajator pentru plata unui salariu net) va fi 30 969,02 de lei. Asta înseamnă că vei cheltui 10 969,02 de lei pe impozite și contribuții.
Cel mai probabil, când ai deschis firma, aceasta nu avea în cont mulți bani. Ca să funcționeze, a fost nevoie să aduci tu bani. Dacă atunci ai încheiat un contract între tine (ca asociat) și firma pe care ai împrumutat-o (firma ta), la momentul scadenței, vei putea cere să ți se întoarcă împrumuturile și astfel, să scoți bani din firmă cu titlul de restituire creditară a asociatului.
Atenție! Poți folosi această metodă de a retrage bani din companie numai dacă mai întâi ai adus acești bani în firmă cu titlu de împrumut. Asta înseamnă că nu poți să faci restituire de creditare, dacă inițial, nu ai făcut creditare.
Riscuri! Dacă în momentul înființării nu ai întocmit un contract sau nu au fost reflectate tranzacțiile ca și împrumut prin care mai târziu să poți demonstra că ți-ai împrumutat firma cu o anumită sumă de bani, nu vei putea solicita restituirea creditărilor către asociați.
Mai poți scoate niște bani și dacă transferi anumite cheltuieli pe firmă. Ce înseamnă asta? Poți cumpăra din contul firmei absolut orice lucru, atâta timp cât poți demonstra că acel lucru e necesar pentru activitatea pe care o desfășoară firma.
Astfel, poți cumpăra din contul firmei gadgeturi de ultimă generație (telefoane, tablete, laptopuri, televizoare, imprimante etc.), abonamente (internet, telefonie, platforme educative etc.) sau, de ce nu, un automobil de serviciu.
Riscuri! Dacă cumperi un lucru și nu poți demonstra că e necesar pentru buna funcționare a firmei, vei fi nevoit să achiți impozite pentru acea cumpărătură.
O altă metodă de a scoate bani din firmă legal este achitarea diurnelor și a altor cheltuieli legate de deplasările de serviciu. După cum știi, diurna reprezintă o indemnizație zilnică pe care angajatorul/compania o acordă angajaților sau acționarilor pentru a le acoperi cheltuielile suportate de către aceștia în cadrul unei deplasări de serviciu. Suma unei diurne și moneda în care va fi achitată diferă în funcție de destinație. Astfel, să presupunem că trebuie să pleci într-o călătorie în interes de serviciu în România. În acest caz, diurnele se achită în euro și vor constitui 30-40 de euro. Totodată, firma îți va plăti transportul și hotelul. Apropo, pentru cazare tot există anumite plafoane.
Pe de altă parte, dacă pleci într-o deplasare pe teritoriul Republicii Moldova, sumele acordate vor fi cu mult mai mici, variind între 100-130 de lei. Ai observat, da? De data asta, diurnele se achită în lei.
Atenție! Există situații când, pentru deplasările pe teritoriul Republicii Moldova, diurnele nici nu se achită. Găsește multe informații despre diurne, cum se calculează și când trebuie să le achiți în articolul nostru.
Achitarea locațiunilor sunt o altă metodă bună de a scoate bani din firma ta. Cum? Simplu. Firma ta are nevoie de un sediu? Sigur că are nevoie. Și taman tu ai în proprietate un imobil potrivit? Ce coincidență! Uite că ai putea să închei un contract prin care tu (ca acționar) să dai în chirie firmei tale imobilul respectiv. Iar ca să nu plătești impozite în plus (12% din valoarea lunară a contractului de chirie), poți stipula în contract ca impozitele (acele 12%) să fie achitate tot de firmă.
Totodată, poți da în chirie firmei tale și automobile, diverse echipamente sau imobile (depozit, arhivă etc.)
Riscuri! Știi că lăcomia strică omenia. Atunci când stabilești mărimea locațiunilor, e important să nu exagerezi ca să nu iasă că ai cerut un suprapreț. Dacă se descoperă că ai cerut un suprapreț, acest fapt poate fi considerat drept tentativă de evaziune fiscală.
Tu, ca asociat, poți vinde firmei: mașini, aparate electronice, imobile sau orice alte bunuri și astfel să retragi bani din aceasta.
Riscuri! Pot fi cazuri când vei avea nevoie și de un expert care să evalueze valoarea bunului pe care vrei să-l vinzi. Ai grijă să antrenezi un expert imparțial, altfel riști să pui un suprapreț și să fii acuzat de evaziune, iar drept urmare, să fii impus să achiți impozitele și/sau o amendă.
Ca asociat, poți retrage bani din firmă și sub forma unor împrumuturi. Altfel spus, firma îți poate acorda un împrumut cu o anumită dobândă (mărimea dobânzii depinde de rata de bază stabilită de BNM).
Partea proastă e că pe perioada acordării împrumutului, firma trebuie să declare pierderi în mărimea dobânzii, plus la asta să mai achite și un impozit pe venit din mărimea acestei dobânzi.
După cum vezi, există mai multe metode legale prin care poți retrage bani din firmă. Unele presupun să achiți impozite mai mari, altele te ajută să economisești la acest capitul. Totuși, doar tu știi cel mai bine care metodă ți se potrivește.
Ca să afli mai multe informații despre acest subiect sau dacă ai nevoie de suport contabil, contactează-ne!