- articole
- management
Diferența dintre marja de profit și adaosul comercial
- 2024-10-08
Marja de profit și adaosul comercial sunt unii dintre cei mai importanți indicatori financiari pentru orice afacere. De ce? Pentru...
Mai multȘtii povestea despre frații Hector și Bill Mitchell? Ei voiau să devină antreprenori și să administreze fiecare câte o afacere. Hector știa despre pragul de rentabilitate. A făcut calcule, a analizat și a deschis o cafenea. Bill nu știa despre pragul de rentabilitate. A deschis și el o cafenea chiar vizavi de cafeneaua lui Hector. Doar că avea prețuri în jumătate și mai mereu oferea reduceri. La scurt timp, Bill a dat faliment. De ce? Pentru că nu a ținut cont de pragul de rentabilitate.
Pragul de rentabilitate reprezintă numărul vânzărilor pe care trebuie să le faci, astfel încât veniturile să-ți acopere cheltuielile.
Să zicem că lansezi un proiect X. Pragul de rentabilitate este acel punct de vânzare în care compania ta poate acoperi costul proiectului X din veniturile generate de acest proiect.
Atenție, pragul de rentabilitate este acel punct în care afacerea aduce zero profit. Nu intră nici pe minus, dar nici nu-ți aduce bani în plus. De aceea mai e numit și punct de echilibru.
Concluzie: Pragul de rentabilitate este poziția în care o companie își poate achita cheltuielile prin veniturile generate din vânzări.
Analiza pragului de rentabilitate te ajută să iei mai ușor anumite dezicii financiare. Sau poate nu mai ușor, dar în cunoștință de cauză.
Dacă va rezista sau nu în fața concurenței. Dacă vei reuși să-ți acoperi cheltuielile din vânzări etc.
Să presupunem că vrei să-ți deschizi o florărie. Ești sigur că vei avea destui clienți și vei face o avere. Analiza pragului de rentabilitate te ajută să înțelegi care vor fi costurile per vânzare, ce cheltuieli vei avea, ce prețuri să stabilești și cam câte vânzări să faci ca să nu ieși pe minus.
De exemplu, vrei să investești într-un start-up. Ai 3 opțiuni. Un start-up în domeniul eficienței energetice. Altul în IT și al treilea – în domeniul HoReCa. Unde investești?
Analiza pragului de rentabilitate a fiecărui proiect în parte te ajută să afli cât de sigure sunt. Ce șanse de succes au și dacă pot sau nu să aducă profit. Drept urmare, vei fi în stare să iei o decizie mai bună despre cum să-ți investești banii.
Să zicem că ai un restaurant. Iar de la o seamă de vreme, lucrurile merg prost. Ai acumulat o grămadă de datorii. Nu reușești să-ți achiți la timp furnizorii. Partenerii și clienții sunt nemulțumiți.
Analizând pragul de rentabilitate, poți descoperi că, din start, se lucra greșit. Că poate cheltuielile nu erau pe deplin acoperite. Poate prețurile stabilite de tine erau prea mici ca să acopere costurile legate de producție. Și acum ar fi cazul să revezi prețurile și alte aspecte ce țin de gestionarea bugetului.
Ești entuziasmat să vii pe piață cu un nou produs sau serviciu? Crezi că așa vei atrage toți clienții? Să știi că numai o analiză a pragului de rentabilitate te poate ajuta să afli dacă merită ori nu să investești banii într-un produs nou.
Odată ce am stabilit că analiza pragului de rentabilitate te ajută atât la lansarea unei afaceri, cât și la luarea unor decizii financiare importante, atunci când vrei să finanțezi un start-up, să vii cu un produs nou sau să-ți rezolvi problemele financiare din companie, ajungem la concluzia că ai nevoie să calculezi pragul de rentabilitate în următoarele situații:
Trebuie să urmezi câțiva pași:
Cheltuielile fixe sunt acele cheltuieli care nu depind de volumul vânzărilor pe care le faci. Aici se includ: costul chiriei, utilitățile, cheltuielile pentru salarii, serviciile de salubritate etc.
Costurile variabile sunt acelea care sunt influențate de volumul producției. Drept exemple: costul mărfurilor, costurile cu transportul, cu ambalarea, cu depozitarea etc.
Acesta trebuie să fie cel puțin egal cu cheltuielile de producție (cheltuielile fixe).
Pentru asta, e nevoie să știi care este costul de achiziție al produsului tău și care este prețul lui setat de vânzare.
Marja comercială = (prețul de vânzare – cheltuielile variabile) / 100%
Costul de achiziție include toate cheltuielile generate de cumpărarea produsului până în momentul în care acesta este vândut unui client.
Astfel, pot fi cheltuieli legate de: costul de achiziție de la furnizor, cheltuieli legate de transport, ambalare, tot aici putem include impozitele și taxele per vânzare etc. Marja de contribuție a unității sau adaosul comercial reprezintă diferența dintre prețul de vânzare al produsului și cheltuielile făcute cu vânzarea lui.
Pragul de rentabilitate = cheltuieli fixe ÷ marja comercială
Citește și: Cum se impozitează dividendele
Serviciul prestat – comercializarea cărților
Cheltuieli fixe lunare:
Cheltuieli de locațiune – 10 000 de lei;
Utilități – 5000 de lei;
Salariul librarului – 10 000 de lei (cu taxele incluse);
Telefon – 100 de lei;
Servicii de salubritate – 100 de lei;
Sistemul de alarmă – 250 de lei;
Alte cheltuieli – 100 de lei.
Total cheltuieli fixe: 25 550 de lei.
Cheltuielile de achiziție a cărților, calculat per carte este constituit din: preț mediu de achiziție de la depozit – 148 de lei, cost cu transportul – 1 leu per carte și prețul pentru ambalare – 1 leu per carte. Total cost de intrare este de 150 lei per carte.
Prețul mediu de vânzare este de 200 de lei per carte.
Adaosul comercial (marginalitatea) este de 50 de lei per carte (200 – 150 = 50), ceea ce reprezintă 25%.
Acum hai să calculăm pragul de rentabilitate sau câte cărți trebuie să vinzi ca să-ți acoperi cheltuielile și librăria să funcționeze pe zero.
Pragul de rentabilitate în lei ca cifră de vânzări = 25 550 ÷ 25% = 102 200 lei.
Pragul de rentabilitate în unități de carte vândute = 102 200 ÷ 200 = 511 cărți vândute.
Rezultat: Pentru ca librăria să lucreze pe 0, trebuie să vândă 511 cărți în valoare de 102 200 de lei. Dacă raportăm la o lună de zile, trebuie să vândă aproximativ 20 de cărți pe zi.
Acum, sperăm noi, îți este mult mai clar care e treaba cu pragul de rentabilitate și de ce e atât de important să-l calculezi. Dacă însă mai ai anumite neclarități, aici găsești un curs de management financiar absolut gratuit, care e util pentru orice antreprenor.
Pe lângă curs, oricând poți apela la noi. Suntem deschiși să te ajutăm cu tot ce înseamnă contabilitate și management financiar. Contactează-ne și hai să stabilim o întâlnire!
1. Pragul de rentabilitate este punctul în care veniturile unei companii sunt egale cu cheltuielile acesteia.
2. Pragul de rentabilitate se calculează astfel:
3. Dacă veniturile > cheltuieli variabile + cheltuieli fixe – atunci avem profit.
4. Dacă veniturile = cheltuielile variabile + cheltuielile fixe, atunci vorbim de prag de rentabilitate.
5. Dacă venituri < cheltuieli variabile + cheltuieli fixe, atunci vorbim de pierderi.
6. Aici accesezi cursul gratuit de Management financiar (40 de minute).
7. Pentru mai multe informații despre gestionarea resurselor financiare ale companiei, dar și pentru suport în tot ce ține de contabilitate și management financiar, contactează-ne!