5+ metode pentru a micșora cheltuielile companiei - DAD Management

5+ metode pentru a micșora cheltuielile companiei

23.01.2024

Statisticile arată că 9 din 10 afaceri nou apărute dau faliment în primii 3-5 ani de activitate. Principala cauză este o gestiune neeficientă a resurselor financiare. Asta înseamnă prea multe cheltuieli nefondate. Iată de ce astăzi ți-am pregătit un articol despre principalele metode prin care poți micșora cheltuielile companiei tale.

5+ metode pentru a micșora cheltuielile companiei. Ce intră în cheltuielile companiei

Cheltuielile unei afaceri reprezintă costurile (sumele de bani) pe care această afacere le suportă pentru a presta un serviciu sau pentru a produce un produs. Cheltuielile pot fi fixe și variabile.

Cheltuielile fixe sunt acelea care nu depind de procesul de producere ori de vânzări. De exemplu: chiria, salariile angajaților, abonamentele la internet, telefonie mobilă etc. Cheltuielile variabile sunt acele costuri care se schimbă în funcție de procesul de producere sau de vânzări (costuri ce țin de achiziționarea sau depozitarea materiei prime, transportul, comisioanele legate de vânzări etc.

Metode pentru a micșora cheltuielile

Optimizează cheltuielile legate de salariile angajaților

Salariile angajaților reprezintă una dintre principalele cheltuieli pe care le poate avea o companie. În special, atunci când vorbim de o afacere din domeniul serviciilor. În acest caz, antreprenorii de succes încearcă să optimizeze costurile legate de salariile angajaților lor. Cum anume? Există mai multe opțiuni. Unii revăd sistemele de KPI. Alții aleg să delege anumite responsabilități unor specialiști externi – unor freelanceri sau apelează la companii care lucrează în outsourcing.

Găsește direcțiile care îți aduc cele mai multe cheltuieli nefondate și renunță să mai investești acolo

O altă metodă pentru a-ți micșora cheltuielile companiei este să identifici pe ce pierzi banii. Să identifici care cheltuieli sunt nefondate. Poate ai un produs sau un serviciu care te costă mult și nu se răscumpără? Sau poate întreții un departament care nu funcționează sau nu-ți aduce acea valoare la care te așteptai? Soluția e să renunți să mai cheltuie pe ceva ce nu aduce valoare afacerii tale.

Deciziile antreprenoriale se bazează pe cifre

Antreprenorii cu experiență întotdeauna iau decizii bazându-se pe cifre. Asta înseamnă să-ți planifici bugetul ținând cont de informațiile prestate de contabilitate și de specialiștii financiari. Să ții cont de informațiile din rapoartele financiare.

Încă un instrument pe care îl folosesc antreprenorii de succes este calendarul de plăți. Acesta îți permite să-ți planifici eficient procesele de muncă, să știi exact în ce zile urmează să primești bani și în ce zile vei avea cheltuieli. Astfel, îți poți gestiona resursele financiare mult mai ușor.

Optimizează cheltuielile legate de marketing

Marketingul este o direcție care îți poate aduce mai mulți bani. Te poate ajuta să devii vizibil, să te promovezi, să cauți clienți, furnizori, parteneri etc. Cu alte cuvinte, să vinzi produsele sau serviciile tale cât mai avantajos. Dar tot marketingul poate să-ți aducă și cheltuieli suplimentare. Mai ales atunci când nu-și realizează scopurile. De aceea, e important să vezi ce funcționează cu adevărat pentru afacerea ta. Iar apoi să direcționezi banii acolo. Dacă potențialii tăi clienți nu privesc televizorul, nu merită să plătești un post TV ca să-ți difuzeze un spot publicitar.

Optimizează impozitele

Încă o sursă importantă de cheltuieli o constituie impozitele. E imposibil (și ilegal) să nu achiți impozite. Dar e posibil să le optimizezi. Optimizarea impozitelor nu înseamnă că vei achita mai puține impozite decât trebuie. Ci că vei achita exact cât e nevoie. Cum ai putea să optimizezi impozitele? De exemplu, poți verifica dacă activitatea pe care o desfășori e eligibilă pentru a te înregistra în Park IT. Rezidenții IT Park plătesc lunar o taxă unică, în mărime de 7% din venitul obținut din vânzări. Însă acest impozit nu trebuie să fie mai mic decât o sumă minimă lunară per angajat. Suma minimă constituind 30% din salariul mediu pe economie (salariul mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2024, va constitui 13 700 de lei).

Ce spun experții DAD cu privire la metodele prin care antreprenorii pot micșora cheltuielile companiei

Am discutat despre asta cu Alina Rotari, analist financiar la DAD, și am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări:

Care este părerea ta, ca specialist în domeniu, e posibil de micșorat cheltuielile unei companii? Și cum anume?

Sunt sigură că acest lucru e posibil. De fapt, unul dintre obiectivele fiecărui antreprenor ar trebui să fie acesta – să găsească soluții pentru a optimiza cheltuielile companiei sale. Există mai multe metode. Iată câteva dintre acestea:

Eficiență energetică și gestionarea corectă a resurselor

Investește în tehnologii sau practici care să reducă consumul de energie și resurse. Aceasta poate include folosirea echipamentelor mai eficiente din punct de vedere energetic sau implementarea unor practici de gestionare a deșeurilor.

Automatizare

Acolo unde este posibil, implementează soluții de automatizare. Aceasta poate duce la reducerea costurilor de muncă și la creșterea eficienței operaționale.

Negocierea cu furnizorii

Stabilește relații solide cu furnizorii și negociază prețuri mai bune pentru materii prime utilizate sau  pentru servicii. Poți încerca, de asemenea, să găsești furnizori alternativi care oferă condiții mai avantajoase.

Remote work

Dacă este posibil pentru afacerea ta, le poți permite angajaților să lucreze de la distanță. Acest lucru poate reduce costurile legate de închirierea unui birou și achitarea serviciilor comunale.

Gestionarea stocurilor

Optimizarea nivelelor de stoc contribuie la reducerea costurilor de depozitare și la evitarea pierderilor din deprecierea stocurilor.

Training și dezvoltare

Investește în formarea angajaților pentru a-i face mai eficienți. Acest fapt va duce la reducerea erorilor și la creșterea calității muncii.

Citește și: De ce serviciile de contabilitate sunt mai scumpe dacă firma ta interacționează cu TVA

Cât de important e ca o companie să-și reducă cheltuielile? Ce are de câștigat din asta compania/antreprenorul?

E important, chiar foarte important. Orice antreprenor de succes are grijă să urmărească cheltuielile afacerii sale și implementează diverse strategii pentru a le optimiza. Asta pentru că aceste cheltuieli influențează profitul. Imaginează-ți ce se poate întâmpla cu o companie care are mai multe cheltuieli decât îi permite bugetul? Poate foarte ușor să dea faliment.

Ce facem noi, la DAD, în direcția asta? Cum ajutăm antreprenorii care apelează la serviciile noastre să reducă cheltuielile companiei?

Noi îi ajutăm pe antreprenorii care apelează la serviciile noastre să vadă cum stau lucrurile în realitate în compania lor. Sunt antreprenori care cred că le merge bine. Au de toate, au companie, au ștampilă, au semnătură, au contabili. Aparent, totul este perfect. Noi, prin munca noastră, le arătam adevărata față a lucrurilor. Le arătăm care sunt veniturile și care sunt cheltuielile companiei. Le arătăm unde sunt cheltuieli lunare inevitabile și unde sunt cheltuieli nefondate. Cheltuieli care nu erau necesare să fie făcute chiar în așa sumă sau în acea lună. E important de ținut cont că la diferite companii, profitul diferă de la o lună la alta. Cheltuielile trebuie să fie gestionate în conformitate cu bugetul format de echipa de analiști financiari.

Cu alte cuvinte, noi ajutăm antreprenorii să înțeleagă ce numerar au acum și ce cheltuieli ar putea să-și permită săptămâna aceasta sau luna aceasta. Ne ocupăm de elaborarea rapoartelor, cum ar fi Raportul de profit și pierderi și Raportul privind fluxul mijloacelor bănești. Toate aceste informații le permit antreprenorilor să poată lua niște decizii de business bazate pe cifre concrete. Anume în funcție de aceste informații, companiile pot alege cele mai potrivite metode prin care să-și reducă cheltuielile.

Îți mulțumesc, Alina!

Vezi și: Când pe antreprenori îi ajută managementul financiar | DAD Expert

Dacă ai nevoie de servicii de director financiar sau dacă vrei să afli mai multe informații despre oferta DAD Management, contactează-ne!

Urmărește-ne și pe rețelele noastre de socializare. Acolo găsești informații utile și interesante din lumea businessului.

Autori:

Alina Rotari, expert
Cristina Malache, copywriter