De ce companiile găsesc cu greu angajații potriviți
angajații potriviți cover

De ce companiile găsesc cu greu angajații potriviți

18.04.2023

În ultima perioadă, tot mai mulți antreprenori se confruntă cu aceeași problemă – le este greu să găsească angajații potriviți pentru afacerea lor. Și acest lucru le afectează foarte mult businessul. Îi face să amâne sau să stopeze anumite procese de lucru. Iar uneori, îi poate împiedica să-și extindă afacerea.

Angajații potriviți determină succesul companiei

Îți pare că exagerăm? Hai că-ți explicăm. Lipsa unui angajat sau a mai multor angajați presupune o presiune mai mare asupra celorlalți oameni din compania ta. Dacă există mult de lucru, dar nu ai suficienți oameni, va trebuie să distribui munca astfel, încât să reușești să-ți atingi scopurile propuse. Drept rezultat, angajații tăi vor fi supraîncărcați. În plus, există sarcini pe care le poate face doar un specialist anume. Cum ar fi, munca de contabil. Dacă nu ai un contabil, nu-i poți încredința asta unui vânzător sau unuia dintre managerii tăi. Respectiv, munca lui va rămâne nefăcută. Ca să fim mai convingători, hai să analizăm o situație concretă:

Exemplu:

Ion are o rețea de restaurante. Acum vrea să-și extindă afacerea și să mai deschidă un restaurant. E un moment oportun, pentru că tocmai a găsit o locație perfectă pentru el. Dă banii, investește în amenajarea spațiului și, paralel, caută oameni (chelneri, un administrator, un bucătar-șef etc.) Tot e gata, doar că are o problemă cu angajații. Așa și nu a reușit să găsească un bucătar-șef.

Ce urmează?

Ion nu are cum să-și deschidă noul restaurant fără a avea un bucătar-șef. Ar putea să angajeze orice bucătar-șef. Dar nu se știe cât de bine va găti și s-ar putea să-i strice reputația și să-l lipsească de clienți. Ar putea să aducă mâncare dintr-un alt restaurant al său. Bucătarul de acolo să gătească și apoi mâncarea să fie livrată. Doar că acel bucătar va fi supraîncărcat. Iar în timpul livrării, calitatea mâncării ar putea fi afectată. În plus, Ion nu va putea face un meniu foarte variat. Sunt feluri de mâncare ce nu pot fi livrate. Procesele ar dura prea mult și clienții nu vor fi mulțumiți.

Concluzia: Fără un nou bucătar bun, Ion nu-și poate extinde afacerea.

Acum sper că înțelegi cât de gravă e problema cu deficitul de angajați. Hai să vedem de ce, în ultima perioadă, situația s-a agravat atât de tare și companiile tot mai greu reușesc să găsească angajații potriviți.

De ce firmele găsesc cu greu angajații potriviți

1. E greu să găsești angajații potriviți din cauza emigrărilor masive

Potrivit ANOFM, în ultimul an, Republica Moldova a rămas fără 37 000 de angajați. Îți imaginezi ce înseamnă asta? Înseamnă că 37 000 de specialiști din diferite domenii au plecat să muncească peste hotare. Odată ce oamenii pleacă, e firesc că ție, ca angajator, îți vine mai greu să găsești angajații potriviți. Ei, pur și simplu, nu sunt în țară.

2. E greu să găsești angajații potriviți din cauza concurenței mari

Economia se dezvoltă. În ultimii ani au apărut tot mai multe companii. E mai puțină birocrație și oamenii își deschid afaceri. Partea rea e că toți au nevoie de angajați. Și nu de orice fel de angajați, ci de cei mai buni din domeniu. Iar oamenii vor alege să muncească pentru cei care le oferă mai multe beneficii: un salariu mai mare, condiții mai bune etc.

Ca să reușești să-i atragi pe cei mai buni, e important să cunoști tendințele pieței, să știi cum să creezi o ofertă de muncă, cum să ajungi la candidații potriviți pentru tine, să știi ce-i motivează pe angajați, ce își doresc de la un job, cum să te prezinți la un interviu etc.

3. Din cauza schimbărilor de pe piața muncii

Au apărut profesii noi

Un alt motiv pentru care companiile găsesc cu greu angajații potriviți ține de schimbările tendințelor de pe piața muncii. În ultimii ani au apărut un șir de profesii noi, precum: developeri, SMM, copywriteri, designeri, content manageri etc. Și dacă, pentru profesiile clasice, există universități care pregătesc specialiști, în cazul profesiile noi, este un deficit de specialiști destul de mare. Da, se deschid tot felul de școli, se fac cursuri. Însă va lua ceva timp până când vor exista destui specialiști.

O soluție ar fi companiile de recrutare, care s-au adaptat relativ repede schimbărilor. Dispun de diferite strategii și instrumente de recrutare și știu cum să atragă candidații potriviți.

O altă generație de angajați

Probabil ai auzit de așa-numitele generații de angajați – X, Y, Z. Nu o să intrăm în detalii. Ceea ce trebuie să știi e că în funcție de condițiile și circumstanțele în care s-au născut și au fost educate, diferite generații își doresc diferite lucruri de la un job.

Dacă generația X (1965-1980) este motivată, în special, de beneficiile salariale și își dorește stabilitate, generațiile Y (1981-1996) și Z (1997-2012) sunt diferite. Reprezentanții acestor generații vor mai multă libertate la locul de muncă. Ei sunt motivați de un grafic flexibil, multă comunicare, deschidere, beneficii extrasalariale, atmosferă prietenoasă etc. În plus, vor să obțină totul cât mai repede și au tendința de a se plictisi destul de repede, așa că au nevoie de schimbări la locul de muncă.

Acum, anume reprezentanții acestor două generații au ajuns la maturitate. Anume ei sunt cei care sunt sau urmează să fie încadrați în câmpul muncii. Iar companiilor le vine greu să găsească angajații potriviți, pentru că nu întotdeauna știu cum să-și adapteze oferta de muncă pentru noua generație de angajați. Cu asta cel mai bine ar putea să te ajute o companie de recrutare. Recruiterii sunt la curent cu ultimele tendințe de pe piață. Știu să construiască profilul candidatului ideal și, cu ajutorul acestui instrument, să creeze o ofertă de muncă atractivă.

Bineînțeles, ai putea să înveți să faci asta de unul singur. Doar că ți-ar lua timp și ar fi nevoie de ceva investiții.

Citește și: Cum să colaborezi cu recruiterii din outsourcing

angajații potriviți ghid anunț

Acum că ne-am clarificat din ce cauză companiile găsesc cu greu angajații potriviți, hai să vedem care ar fi soluțiile.

Ce să faci ca să găsești angajați potriviți mai ușor

1.    Angajează și persoane fără experiență

Dacă pe piață nu există specialiștii de care ai nevoie, creează-i. Organizează internshipuri, workshopuri și traininguri. Atrage tinerii. Nu neglija studenții. Chiar dacă nu au experiență de muncă, aceștia pot deveni, în scurt timp, niște angajați extrem de valoroși. În plus, nu îți vor cere o remunerare foarte mare.

2.    Îmbunătățește condițiile de muncă

Lumea se schimbă foarte repede. Dacă vrei să atragi talente, trebuie să fii în pas cu aceste schimbări. Creează beneficii pentru angajații tăi și spune-le despre ele. Începe cu salariul. Cercetează piața și stabilește un salariu cu adevărat motivant. Dacă îți permite bugetul, oferă prime și bonusuri de performanță. Nu te zgârci la acest capitol. Crede-ne, în termen lung, vei avea numai de câștigat.

Creează și un mediu plăcut de muncă. Asigură-ți angajații cu gadgeturi sau echipamente de lucru performante. Gândește-te cum să repartizezi sarcinile cât mai eficient.

3.    Fă un plan de carieră pentru fiecare dintre angajații tăi

După cum ți-am spus, piața muncii este într-o continuă schimbare. Oamenilor le place să aibă o claritate în legătură cu cariera lor. De asta, pentru a atrage și a menține angajații de care ai nevoie, e important să gândești un plan de carieră pentru fiecare. Există o perioadă de probă? Cât durează? Ce urmează? De ce depinde salarizarea? Cum își poate dezvolta abilitățile profesionale un vânzător sau un manager? Când ar putea obține o promovare etc? Apropo, aici poți să afli cum să gândești parcursul profesional pentru fiecare dintre angajații tăi.

4.    Construiește-ți o reputație bună

Investește în promovarea brandului tău. Uneori, oamenii sunt dispuși să lucreze pentru o remunerare foarte modestă numai pentru că vor să aibă experiența de a lucra la o companie de renume. Într-adevăr, această soluție nu funcționează pe termen lung. Dar te poate ajuta la etapa de selecție a celor mai buni din cei mai buni.

O reputație bună nu înseamnă doar publicitate. Implică un șir de schimbări la toate nivelurile de organizare a companiei. Dar mai ales în ceea ce ține de managementul resurselor umane. O opțiune ar fi să-ți creezi un departament HR care să se ocupe de asta. Doar că ar implica anumite investiții. Investiții destul de mari (salarii, impozite, birou, gadgeturi, cursuri, abonamente, instrumente de lucru etc.)

O altă variantă ar fi serviciile în regim outsourcing. Apropo, la DAD Human Capital, găsești o gamă largă de servicii care ar putea să-ți fie de folos. Te putem ajuta cu administrarea documentației de personal, cu recrutarea noilor angajați și cu managementul resurselor umane. Ne găsești aici.

5.    Investește în marketing și comunicare

Ca să atragi mai ușor angajații potriviți, trebuie să fii mereu vizibil. Cum? Să comunici cât mai mult despre companie, despre succese, despre angajați. Vorbește despre procesele de muncă, despre modernizare și despre beneficiile de care se bucură angajații tăi. Dar nu numai atunci când ai nevoie de un nou angajat, ci mereu. Asta te va ajuta să fii în vizorul potențialilor candidați. Și, de ce nu, să te găsească ei pe tine.

Concluzii:

În ultimii ani, să găsești angajații potriviți devine tot mai greu. Asta se întâmplă din cauza problemelor demografie, dar și pentru că tendințele pieței s-au schimbat foarte mult. Au apărut profesii noi, servicii noi. Angajații au început să aibă alte cerințe. Nu mai sunt motivați doar de salariu. Își doresc, în schimb, o creștere profesională, condiții bune, grafic flexibil, bonusuri, un șef prietenos etc.

Ca să găsești mai ușor angajații potriviți, trebuie să investești în promovarea brandului tău. Să comunici mult despre companie și despre beneficiile pe care le oferi. Să fii deschis pentru lucruri noi. Să fii la curent cu tendințele piețeii. Să aplici strategii moderne de recrutare.

Pentru că un manager de companie nu le poate face pe toate, poți investi în creare unui departament HR. Doar că asta implică niște cheltuieli suplimentare (impozite, salarii, birou, gadgeturi etc.) O altă opțiune, mai convenabilă, zicem noi, sunt serviciile în regim outsourcing. Avantajul lor e că apelezi doar când apare necesitate și plătești strict pentru rezultat.

Pentru mai multe informații, contactează-ne!