- Altele
Ce întrebări să pui înainte de a externaliza contabilitatea
- 2024-10-23
Dacă ai ajuns aici, înseamnă că ai decis deja să externalizezi contabilitatea. Deci nu mai e nevoie să-ți demonstrăm avantajele...
Mai multIndiferent de domeniul de activitate și de etapa de dezvoltare la care se află, orice afacere își dorește să crească. Bineînțeles că nu există o rețetă magică în acest sens. Succesul depinde de mai multe lucruri cum ar fi: produsul, concurența, poziționarea, resursele etc. Totuși, am identificat câteva acțiuni vitale pentru orice companie în creștere. Așadar, iată ce trebuie să facă orice afacere care își propune să se extindă.
O companie în creștere înseamnă o afacere care are drept scop o dezvoltare continuă. O afacere care își dorește să se extindă, să aibă un profit mai mare, să iasă pe piețe noi, să lanseze produse sau servicii noi etc.
Pentru asta, e nevoie să țină cont de principalii factori care determină succesul unei afaceri.
Digitalizarea afacerii înseamnă îmbunătățirea business proceselor cu ajutorul tehnologiilor digitale. Aici vorbim atât de diferite echipamente performante, cât și de utilizarea unor softuri specializate.
Tehnologiile te vor ajuta să fii în pas cu schimbările, să răspunzi prompt necesităților clienților și să ai o comunicare mai simplă cu ei. De exemplu, poți investi în crearea unui site sau în menținerea unor pagini pe Social Media. Astfel, clienții te vor găsi mult mai ușor și se vor putea informa despre produsele și serviciile tale.
De asemenea, e recomandat să fii prezent pe mai multe canale de comunicare. Vorbim despre aceleași rețele sociale, e-mail, dar și alte platforme comode pentru potențialul tău client.
Ca exemplu, poți folosi un soft care să te ajute să monitorizezi și să crești productivitatea angajaților. Acestea stabilește automat taskurile, urmărește timpul în care sunt realizate, erorile, impedimentele etc. Drept urmare, poți identifica soluții și îmbunătăți calitatea muncii.
Un alt exemplu ar fi să înlocuiești echipamentele vechi, pe altele noi, mai performante, care o să-ți ofere mai multe posibilități și o să economisească timp.
Ai POS terminal? Nu! De ce? Crezi că te costă prea mult? Comisioanele sunt prea mari? Faptul că nu-l ai s-ar putea să te coste mai mult. În 2024, 40% din populația RM alege să facă tranzacții digitale, în detrimentul plăților în numerar.
Încearcă să le oferi clienților posibilitatea de a achita prin diferite metode (card, numerar, transfer bancar etc.). Acest lucru te va transforma într-o companie de încredere și îți va aduce mai mulți clienți.
Studiu de caz:
Să zicem că ai o fabrică de confecții. Cu niște mașini de cusut vechi, realizezi x produse/lună și plătești salarii la 50 de angajați. Concurenții tăi însă realizează același număr de produse într-o singură săptămână, având doar 30 de angajați. Și tot datorită faptului că au investit în mașini de cusut performante care au ușurat procesul de muncă.
Nicio afacere nu poate să evolueze fără bani. De aceea, pe lângă banii companiei, e bine să încerci să cauți cât mai multe surse de finanțare. În prezent există o mulțime de oportunități pentru afacerile din Republica Moldova. Tot felul de proiecte, granturi și programe menite să ajute firmele locale să-și dezvolte diferite direcții.
De exemplu, există organizații care subvenționează anumite servicii B2B. Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare oferă bani companiilor pentru ca acestea să apeleze la diferiți consultanți business, inclusiv la servicii de Management financiar.
Vezi și: Cum poate ajuta managementul financiar afacerile. Studiu de caz. | DAD Expert
Nicio companie nu se poate dezvolta fără susținere din extern. Pentru a crește, ai nevoie de parteneri de încredere. Parteneri care să-ți pună la dispoziție materie primă de calitate. Ai nevoie de furnizori siguri, care să-și respecte obligațiunile. De aceea, unul dintre cele mai importante aspecte la care trebuie să fii atent ca administrator al unei companii în creștere ține de identificarea unor parteneri și furnizori de încredere. Ia în considerare inclusiv externalizarea unor servicii precum: IT, contabilitate, recrutare, HR etc.
Am discutat cu Ion Vacarciuc, manager marketing și vânzări la DAD, despre acest subiect și l-am rugat să ne spună cum DAD Accountant ajută companiile locale.
Ce facem noi, la DAD, în direcția asta? Cum ajutăm afacerile locale în creștere?
Suntem o echipă de contabili, specialiști pe administrarea actelor de resurse umane, recruiteri, analiști financiari. Zi de zi suntem implicați în a ajuta administratorii afacerilor locale din Republica Moldova să gestioneze transparent, să ia decizii în baza cifrelor și să-si creeze echipe potrivite.
Respectiv, clienții noștri beneficiază de expertiza colegilor noștri care au experiență în multe nișe de business, care cunosc specificul și subtilitățile fiecărui gen de activitate. Cel mai important este că suntem permanent într-o analiză a modificărilor legislative dacă vorbim de activitățile contabile. Ceea ce ne face să ne aliniem și să ne conformăm legislației rapid, plus să informăm și clienții noștri ca să poată, în timp util, să-și reorganizeze procesele lor operaționale.
Cât de importantă este contabilitatea pentru companiile în creștere? Ce are de câștigat compania dacă colaborează cu o firmă de contabilitate în regim outsourcing?
Când ne referim la firme în creștere vedem o afacere care încearcă să-și stabilească produsul, vedem antreprenori implicați în toate procesele sau în toate departamentele firmei. Asta înseamnă că, de cele mai multe ori, nu reușește nici financiar, nici pe partea de coordonare să mențină un contabil sau un departament contabil intern.
Aici soluția este contabilitatea outsource ceea ce facem și noi, prin care clientul nostru beneficiază de un sistem clar de proceduri contabile, o echipă dedicată cu sarcini clare și cu experiență care să facă față solicitărilor care apar și care ajută antreprenorul prin ai economisi timp și prin ai garanta că tot ce ține de legislația fiscală este sub control. Excludem erori de procesare, erori de conformare fiscală și reducem riscul de amenzi și declarații eronate.
Noi, la DAD, suntem siguri că odată ce afacerea clientului crește, noi vom reuși să putem colabora în continuare pentru că anume prin faptul că delegăm o întreagă echipă cu experiență și cu sarcini clare, vom putea fi de ajutor ca să-și poate dezvolta în continuare afacerea.
Indiferent de etapa de dezvoltare la care se află afacerea ta, piața de desfacere este importantă și influențează în mod direct vânzările. Pentru a avea vânzări, e nevoie, în primul rând, să vii cu un produs sau un serviciu de calitate. Dar nu e suficient. Mai e nevoie de cerere. Consumatorul trebuie să te cunoască, să-ți cunoască produsele și să conștientizeze că are nevoie de produsele sau serviciile tale.
Bineînțeles, există și opțiunea de a-ți educa piața. Numai că trebuie să iei în considerare că e mult mai greu să educi piața de la zero decât să vinzi unui consumator care deja a conștientizat că are nevoie de produsul sau serviciul tău.
O companie în creștere întotdeauna va avea drept obiectiv creșterea numărului de vânzări. Întrebarea e cum să faci mai multe vânzări. O variantă e să cauți clienți noi. Cât mai mulți. Doar că asta nu se poate face la infinit.
Să zicem că ai un magazin de produse cosmetice. O soluție pentru a mări numărul vânzărilor e să-ți loializezi clienții actuali. Cu alte cuvinte, să-i faci să cumpere numai de la tine. Astfel, de fiecare dată când vor avea nevoie de un produs, vor veni în magazinul tău. De asemenea, dacă vor fi întrebați despre vreun produs, vor recomanda magazinul tău.
Aici putem vorbi și de așa-numitul LTV – Lifetime Value, valoarea pe care ți-o poate aduce un client atâta timp cât cumpără de la tine. Calculând acest indicator, vei ști când și cât să investești în menținerea clienților.
Cum poți loializa clienții?
Esențial însă rămâne, bineînțeles, calitatea produselor și customer service.
Când vorbim de resurse, ne referim la toate tipurile de resurse pe care le are o companie.
Modul în care o afacere își gestionează resursele va determina succesul sau insuccesul ei. Din fericire, în prezent există o mulțime de instrumente menite să ajute companiile să-și gestioneze resursele cât mai eficient.
Resursele financiare pot fi gestionate corect cu ajutorul informațiilor prezentate de managementul financiar. Gestionarea resurselor umane se face mai ușor dacă utilizezi un soft care să măsoare performanța și productivitatea angajaților.
Un alt aspect important de care ar trebui să țină cont companiile în creștere este managementul riscurilor. Capacitatea de a identifica și gestiona riscurile reprezintă un factor vital al succesului. Astfel, companiile în creștere nu trebuie să evite orice risc. Din contra. Unele riscuri trebuie asumate. Doar că e nevoie să se calculeze din start ce riscăm, care sunt beneficiile asociate acestui risc și dacă merită.
Cu acest aspect te poate ajuta managementul financiar. Analizând informațiile financiare furnizate de specialiștii DAD, îți vei putea planifica bugetul, vei ști când și unde să investești, dacă merită sau nu să lansezi un produs, cum să-ți crești vânzările etc.
Ion, care ar fi top 3 cele mai frecvente greșeli pe care le fac companiile în creștere?
Prima ceea ce mulți antreprenori nu fac este că, indiferent la ce etapă se află afacerea nu-și fac un audit al taxelor. Nu-și fac un plan de buget pe termen lung și nu estimează necesarul de personal pentru procesele care se întâmplă în afacere.
Al doilea aspect este atunci când antreprenorul chiar nu cunoaște ce anume trebuie să facă, dar nici nu solicită suportul unei echipe la momentul potrivit, și anume:
Al treilea aspect este legat de faptul că nu deleagă sarcini către echipă. Sau nu-și creează echipa care să-i acopere partea asta operațională și el să se gândească strategic cum să îmbunătățească produsul/serviciile sale, cum să facă mai multe vânzări, cum să loializeze clienții. Respectiv rămâne implicat în operațional și nu reușește în timp util să se adapteze la solicitările pieței.
Îți mulțumim, Ion!
Citește și: Optimizarea fiscală în 2024 – ce soluții ai?
Dacă ai nevoie de un partener de încredere pentru afacerea ta, contactează-ne! La DAD, găsești servicii de contabilitate, servicii de recrutare și servicii de management financiar. Beneficiază de o consultație gratuită și află dacă serviciile noastre sunt potrivite pentru compania ta.
Autori:
Ion Vacarciuc, expert
Cristina Malache, copywriter