- articole
- management
Diferența dintre marja de profit și adaosul comercial
- 2024-10-08
Marja de profit și adaosul comercial sunt unii dintre cei mai importanți indicatori financiari pentru orice afacere. De ce? Pentru...
Mai multDacă înainte serviciul de livrare era ceva suplimentar, ceva cu care te diferențiai de concurenți și cu care puteai să-ți surprinzi plăcut clienții, astăzi, acest serviciu a devenit practic obligatoriu. Și asta indiferent de produsele pe care le comercializezi. Fie că vinzi mobilă, electrocasnice, haine sau chiar mâncare, trebuie să ai și livrare. Altfel, clienții pot alege să cumpere de la altcineva.
Serviciul de livrare îi asigură cumpărătorului un anumit confort. Nu mai trebuie să iasă din casă să-și facă cumpărăturile, să mănânce sau să-și aleagă un frigider. O poate face din confortul locuinței sale.
Acum, pe piață există numeroase opțiuni. Poți alege fie să angajezi pe cineva in house, fie să apelezi la o firmă care prestează servicii de curierat fix atunci când apare necesitatea de a livra. De asemenea, mai există varianta de a externaliza acest serviciu sau de a combina câteva dintre opțiunile de mai sus.
Asta presupune să angajezi unul sau mai mulți curieri care să se ocupe de livrarea produselor tale. Numărul curierilor angajați depinde de volumul vânzărilor și timpul în care le promiți clienților că vor primi produsul.
Avantajul acestei metode e că există o persoană sau mai multe persoane responsabile strict de livrare. Acestea stau la dispoziția ta, așa că poți organiza procesul astfel, încât să reușească să livreze toate produsele.
Punctele slabe ale acestei metode țin de cheltuieli. În primul rând, va trebui să achiți salariile și toate impozitele necesare. Și aceste cheltuieli vor fi în fiecare lună, indiferent de volumul vânzărilor. Ca să înțelegi, fie că ai vândut 10 produse, fie că ai vântul 100, curierul va încasa același salariu. Deci, dacă nu prea ai vânzări sau dacă acestea nu sunt constante pe parcursul unui an, acest tip de livrare nu e tocmai potrivit.
Ca să economisești, poți opta pentru un număr mai mic de curieri. Asta, bineînțeles, în funcție de volumul de vânzări/livrări. Dacă vinzi foarte puțin, în genere, poți angaja o singură persoană pentru o jumătate de normă.
În ultima perioadă antreprenorii din Moldova au devenit tot mai deschiși să încerce serviciile în regim outsourcing. Adică, atunci când nu au nevoie de un serviciu 24/24, aleg să-l externalizeze. Asta presupune căutarea unei firme de curierat. Încheierea unui contract de colaborare și stabilirea plății lunare.
În ce constă serviciul de curierat în regim outsourcing? Simplu, când un client comandă de la tine, firma de curierat îți pune la dispoziție un curier care va livra produsul de la tine până la ușa cumpărătorului tău. Sună bine, nu? Nu mai trebuie să-ți faci griji că achiți un salariu mare, chiar dacă nu prea ai livrări. Într-adevăr, această metodă are mai multe avantaje: economisești pe salarii (asigurare, impozite, indemnizații etc.); nu e nevoie să întreții un automobil sau un alt mijloc de transport pentru livrarea produselor și nici nu trebuie să te ocupi de gestionarea acestui serviciu.
Totuși, și această metodă are și punte slabe. Mai puține, ce-i drept, dar le are.
Notează fricile pe care le ai în legătură cu serviciile în regim outsourcing și discută-le cu firma cu care alegi să colaborezi.
Neapărat semnați un contract. Include în clauzele contractului aspectele care te interesează cel mai mult.
Poate dacă produsul se deteriorează în timpul transportării, prețul să fie achitat integral de firma de curierat. Sau dacă clientul vine cu o plângere în legătură cu comportamentul curierului, acesta să fie cumva penalizat.
Solicită recenzii de la clienții tăi. Verifică dacă produsele au ajuns la destinație și în ce stare au ajuns. Vezi dacă clienții tăi sunt mulțumiți. Dacă nu, ce i-a nemulțumit?
Citește și: Bugetul afacerii. De ce e important să-l planifici pentru un an înainte
Acesta îmbină avantajele serviciului de livrare cu ajutorul propriilor curieri cu cele ale serviciului de livrare în regim outsourcing. De obicei, acest tip de livrare e ales de companiile care livrează atât în raza orașului în care își desfășoară activitatea, cât și în afara lui.
Ca să economisească pe transport, antreprenorii angajează curieri pentru livrările prin oraș. Iar pentru livrările în afara orașului, colaborează cu o firmă care prestează servicii de curierat în regim outsourcing.
Sau poți avea un curier angajat pentru perioadele nesolicitate. Iar pentru perioadele când faci multe vânzări, să apelezi la serviciul de livrare în regim outsourcing.
Dacă ai un pic de experiență în domeniul în care activezi, cu siguranță știi când produsele tale sunt cel mai solicitate. De exemplu, dacă livrezi prânzuri, cel mai probabil clienții tăi sunt companiile sau angajații de prin apropiere. Iar cele mai multe comenzi vor fi făcute între ora 11:00 și ora 14:00, pentru că atunci e ora de masă.
Dacă livrezi cărți sau haine, de asemenea, poți observa când clienții tăi obișnuiesc să cumpere mai mult.
O opțiune ar fi să le spui tu când să cumpere. Cum? Ei bine, scrie undeva pe site că livrarea produselor are loc între orele 11:00 – 17:00. Asta ca exemplu. Poți indica și un interval de timp mai mic. De asemenea, poți menționa că toate comenzile plasate pe site după o anumită oră, vor fi livrate a doua zi. Aceste lucruri te vor ajuta să-și gestionezi mai bine sarcinile și să nu cheltui prea mult pe serviciul de livrare.
Pentru mai multe informații, contactează-ne! Suntem deschiși să-ți împărtășim din experiența noastă, astfel încât tu să poți lua cea mai bună decizie și să alegi serviciul de livrare potrivit pentru produsul tău.