Cum să eviți să devii plătitor de TVA fără să încalci legea
cum să eviți să devii plătitor TVA cover

Cum să eviți să devii plătitor de TVA fără să încalci legea

01.11.2022

Cu toții știm că impozitele sunt necesare. Și că dacă vrem să trăim într-o țară prosperă, trebuie să le achităm. Acest gând însă nu ne prea încălzește atunci când trebuie să scoatem banii din buzunar. Dar îi scoatem și achităm taxele, pentru că așa e legea și pentru că nu prea avem opțiuni. Când ajunge vorba de TVA însă, ești liber să alegi dacă vrei sau nu să devii plătitor de TVA. Sfat! Dacă te grăbești, poți trece direct la alineatul Cum să eviți să devii plătitor de TVA legal. Totuși, ca să-ți fie mai clară informația, e de dorit să citești articolul nostru integral.

Află cum să eviți să devii plătitor de TVA (taxa pe valoare adăugată)

Ce este TVA și cum să eviți să devii plătitor de TVA

Ce este TVA și cine achită această taxă

Acronimul TVA vine de la Taxa pe Valoare Adăugată și este un impozit pe consum, pe care îl suportă consumatorul final al unui produs sau serviciu. Altfel spus, dacă ești plătitor de TVA, clienții tăi vor achita această taxă de fiecare dată când vor cumpăra produsele sau serviciile tale.

Bine, dar dacă achită clienții, atunci ce treabă ai tu cu TVA-ul și de ce ar trebui să fugi de el? Da, achită clienții, dar există un DAR. Această taxă trebuie achitată în avans. Drept urmare, iese că, pentru început TVA va fi achitat de către tine. Și abia după ce vei face vânzarea (la un preț în care vei include TVA-ul), banii se vor întoarce la tine.

Ca să fie mai clar, hai să-ți propunem un exemplu. Să presupunem că ai un magazin de electrocasnice. Nu le faci, le imporți și le vinzi. Apoi, uite, dacă iei un telefon cu 1 000 de euro, vei mai achita 20% din preț drept TVA.

În acest mod, statul vrea să se asigure că tu într-adevăr vei vinde telefonul. La rândul tău, tu vei include TVA-ul în prețul final al telefonului. Iar asta va însemna că în momentul în care un client va cumpăra acel telefon, banii vor reveni la tine.

De ce unii antreprenori nu doresc să devină plătitori de TVA

Din cauza regimurilor de impozitare. Când ești contribuabil al TVA, achiți 12% din profit. Când NU ești plătitor de TVA, plătești 4% din venit. Pentru unii e mai convenabil să achite 12% din profit. Asta dacă afacerile înregistrează multe cheltuieli. Când acest regim de impozitare nu e convenabil, oamenii încearcă să evite să devină plătitori de TVA.

Când ești OBLIGAT să te înregistrezi ca plătitor de TVA

Mai ții minte că ți-am spus că ești liber să alegi dacă să devii sau nu plătitor de TVA? Ei bine, ești liber numai până într-un anumit punct. Să zicem că tocmai ți-ai deschis o firmă și tare vrei să fii contribuabil al TVA. Atunci depui o cerere la fisc și te înregistrezi. Dar asta nu e obligatoriu. Adică poți la fel de bine să nu te înregistrezi și nimeni n-o să-ți zică nimic.

În schimb, când o să ajungi la un anumit volum de vânzări, vei fi OBLIGAT să devii plătitor de TVA. Despre ce vânzări e vorba? Uite, dacă pe parcursul a 12 luni consecutive, înregistrezi livrări de mărfuri/servicii în sumă ce depășește 1,2 milioane de lei, ești obligat să te înregistrezi ca plătitor de TVA.

Dacă nu te înregistrezi sau te înregistrezi mai târziu, riști să fii amendat.

Citește și: MAIB recomandă serviciile de contabilitate de la DAD Accountant

Cum-să-eviți-să-devii-plătitor-TVA_DAD-Accountant-2

Când NU e convenabil să devii plătitor de TVA

Când devii plătitor de TVA, trebuie să achiți drept impozit 12% din profit (venituri minus cheltuieli permise în scopuri fiscale). Acest regim de impozitare este convenabil doar atunci când ai multe vânzări și multe cheltuieli. Pentru că iese că 12% din profit nu e o sumă atât de mare.

În cazul când ai multe vânzări, dar cheltuieli puține, e mai convenabil să achiți drept impozit 4% din venit. Adică, să nu devii plătitor de TVA. Într-o astfel de situație sunt, de exemplu, companiile care prestează servicii de consultanță (agențiile de marketing, birourile de avocați, companiile de contabilitate etc.) Pentru că au vânzări multe și cheltuieli puține, pentru aceste genuri de afaceri e mai convenabil să nu devină contribuabili ai TVA.

cum să eviți să devii plătitor TVA intern

Cum să eviți să devii plătitor de TVA legal

Simplu – să ai grijă ca să nu înregistrezi vânzări mai mari de 1,2 milioane de lei în 12 luni consecutive. Dar ce să faci dacă afacerea chiar merge bine și ai multe vânzări? Îți spunem noi.

Nu-ți face griji, nu te îndemnăm să te eschivezi de la impozite. Și nici nu-ți spunem să faci vânzări fără a le trece prin casa de marcat. În nici un caz!

Ca să nu fii nevoit să te înregistrezi ca plătitor de TVA, poți să înființezi câte o entitate juridică pentru fiecare oficiu separat ori pentru fiecare produs și/sau serviciu separat. Astfel, vei putea controla volumul vânzărilor pentru ca acestea să nu depășească suma de 1,2 milioane de lei/12 luni consecutive.

Exemplu #1

Ai o agenție de marketing și prestezi mai multe servicii: elaborarea textelor publicitare, crearea designului, imprimarea materialilor publicitare etc. Ai putea înființa câte o firmă pentru fiecare dintre aceste produse. Astfel, vânzările vor fi făcute de pe firme diferite. Drept urmare, nu vei ajunge să înregistrezi încasări de peste 1,2 milioane de lei în 12 luni consecutive și nu va trebui să te înregistrezi ca plătitor de TVA.

Exemplu #2

Să spunem că ai un birou de avocați. De data asta, ai un singur produs, dar mai multe sedii. Ai putea înființa câte o companie pentru fiecare sediu. Și în acest caz vânzările se vor face separat de pe numele fiecărei companii. Asta înseamnă că nu vei ajunge să înregistrezi încasări de peste 1,2 milioane de lei în 12 luni consecutive și nu vei fi obligat să devii contribuabil al TVA.

Pe lângă asta, ca să nu te pomenești cu vreo amendă, e important să-ți monitorizezi foarte atent veniturile și cheltuielile. Da, e complicat. Mai ales când ai multe pe cap (trebuie să găsești noi furnizori, să semnezi contracte, să cauți clienți, să negociezi prețuri, să gestionezi echipa etc.)

Dar nu există probleme fără soluții. Poți apela la serviciile DAD Accountant. Suntem o echipă de contabili și specialiști în domeniul financiar. Așa că ne vom ocupa de toate – de la managementul financiar al companiei tale până la ținerea evidenței contabile.

Vom monitoriza plafonul vânzărilor. Îți vom spune când/dacă e mai bine să te înregistrezi ca plătitor de TVA. Iar tu vei putea să te concentrezi pe responsabilitățile tale de administrator.

Pentru mai multe informații, contactează-ne! Vezi AICI cât de costă contabilitatea pentru afacerea ta.