- Altele

Ce întrebări să pui înainte de a externaliza contabilitatea
-
2024-10-23
Dacă ai ajuns aici, înseamnă că ai decis deja să externalizezi contabilitatea. Deci nu mai e nevoie să-ți demonstrăm avantajele...
Mai multÎn ultimii ani, sectorul IT din Moldova se dezvoltă cu o viteză tot mai mare. Ca să fie clar, în prezent, cca. 20 000 de persoane activează într-o companie care face parte din IT Park. Această dezvoltare se datorează, în mare parte, regimului fiscal preferențial de care beneficiază rezidenții parcului IT. Pentru a susține și mai mult afacerile care au tangență cu IT, autoritățile au venit cu câteva modificări legislative. Iar astăzi vorbim anume despre acest subiect – call centrele și recrutarea de personal în IT Park.
Principalele modificări țin de următoarele două aspecte – genurile de activitate care pot fi desfășurate în parcul pentru tehnologia informației și termenul de funcționare a parcului IT. Aceste schimbări sunt importante pentru că, pe de o parte, permit mai multor companii să activeze în cadrul parcului IT și să se bucure de toate beneficiile unui rezident (regim fiscal preferențial, posibilitatea de a achita salarii mai mari și de a atrage mai ușor angajații, IT Visa etc.)
Pe de altă parte, extinderea termenului de funcționare a parcului IT oferă mai multă siguranță partenerilor străini și atrag noi investiții.
Una dintre modificările la legea „Cu privire la Parcurile pentru Tehnologia Informației” presupune includerea unor noi genuri de activitate în Parc IT. Astfel, lista genurilor de activitate eligibile pentru a activa în cadrul parcului IT a fost completată cu încă două activități, și anume activități ale centrelor de intermediere telefonică (call center) și alte servicii de furnizare a forței de muncă (servicii de recrutare), în ambele cazuri serviciile trebuie să fie la export. Adică, aceste servicii să fie prestate unor clienți din afara RM.
Inițial (în 2017), termenul de funcționare a parcului IT era de 10 ani. Respectiv, acesta urma să expire în 2027. Totuși, conform celor mai recente modificări legislative, acest termen a fost extins de la 10 la 20 de ani, adică până în 2037.
La început, proiectul de lege elaborat de Guvern includea și creșterea limitei de jos a taxei unice de 7% din venitul obținut din vânzări, care este plătită de rezidenții parcului IT, de la 30% la 35% din salariul mediu pe economie. Totodată, se propunea ca din această taxă unică să fie excluse: taxele locale, taxele pe proprietate și taxele rutiere. Iar aceste taxe să fie plătite separat. Totuși aceste propuneri nu au ajuns în varianta finală a legii. Drept urmare, rezidenții parcului IT, în continuare, vor achita lunar un impozit unic de 7% din venitul obținut din vânzări.
Important! Suma minimă a impozitului unic perceput de la rezidenții parcurilor se va stabili lunar per angajat și va constitui 30% din salariul mediu lunar pe economie (pentru anul 2025, salariul mediu prognozat este de 16 100 de lei).
În noua lege există așa un alineat despre posibilitatea ca în viitor cota sau componența acestui impozit unic pe care îl plătesc rezidenții parcului IT să fie modificată/e. Totuși, chiar dacă acest lucru se va întâmpla și vor fi adoptate acte normative noi care modifică cota și/sau componența impozitului unic, rezidenții parcului au dreptul, până în anul 2035 inclusiv, să activeze conform legilor în vigoare până la data intrării în vigoare a noilor acte normative.
Pe de altă parte, dacă se va decide înlocuirea anumitor taxe incluse în impozitul unic cu alte taxe, componența impozitului unic se va ajusta corespunzător, fără modificarea cotei acestuia.
Am discutat despre asta cu Elena Condrea, team leader la DAD Accountant, și am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări pe care le primim în legătură cu cele mai recente modificări la legea „Cu privire la Parcurile pentru Tehnologia Informației”.
Astfel, am discutat despre necesitatea acestor modificări și despre beneficiile pe care le pot avea afacerile de call center și recrutare (servicii orientate spre export) dacă se înregistrează în parcul IT. Totodată, am vorbit și despre modul în care noi, DAD Accountant, putem ajuta aceste afaceri să crească.
Termenul de funcționare a parcului IT a fost extins până în 2037. Totodată, lista activităților permise de a fi desfășurate în parcul IT a fost completată cu activități ale centrelor de intermediere telefonică (call center) și cu alte servicii de furnizare a forței de muncă, în ambele cazuri serviciile trebuie să fie la export.
Cred că la etapa actuală, regimul de impozitare aplicabil rezidenților parcului IT este cel mai avantajos din RM. Prin urmare, majorarea termenului de funcționare a parcului IT până în 2037 și, în special, extinderea garanției de stat până în 2035, sunt măsuri care pot bucura beneficiarii acestui regim de impozitare.
Modificările operate în legea cu privire la parcurile pentru tehnologia informației sunt benefice pentru dezvoltarea industriei IT și pentru creșterea economiei. Aceste modificări pot atrage mai mulți antreprenori și investitori în parcul IT. Fapt ce poate duce la crearea de noi locuri de muncă și la stimularea inovației în domeniul tehnologic. Prin oferirea de facilități și avantaje fiscale, aceste modificări încurajează dezvoltarea afacerilor din industria IT și contribuie la creșterea competitivității Moldovei în domeniul dat.
Citește și: Cum să înființezi o firmă IT în Republica Moldova
Parcul IT contribuie la creșterea veniturilor și dezvoltarea economică a Republicii Moldova, prin atragerea de investiții, crearea de locuri de muncă și stimularea inovației în domeniul tehnologic. Prin atragerea investițiilor străine în industria IT din Moldova, parcul IT ajută la creșterea exporturilor de servicii IT și dezvoltarea parteneriatelor internaționale.
Parcul IT oferă beneficii care pot contribui la creșterea și dezvoltarea afacerii rezidenților parcului IT, oferindu-le un mediu favorabil pentru inovare și succes în industria IT. Statutul de rezident al parcului IT conferă o anumită credibilitate și recunoaștere în industria IT. Acest lucru poate fi valoros în relația cu clienții, partenerii de afaceri și investitorii.
Parcul IT, pe lângă crearea unui număr mare de locuri de muncă, pune la dispoziția potențialilor angajați oferte salariale competitive. Angajații rezidenților MITP pot beneficia de pachete salariale atractive, care pot include bonusuri, beneficii suplimentare, cum ar fi asigurare medicală benevolă, abonamente la săli de sport, tichete de masă sau alte avantaje care să sprijine bunăstarea și satisfacția angajaților.
Toate beneficiile menționate îmi permit să deduc că la etapa actuală e nevoie de prelungirea termenului de funcționare a parcului IT și completarea activităților eligibile în parc cu activități ale centrelor de intermediere telefonică (call center) și cu alte servicii de furnizare a forței de muncă.
Dacă antreprenorii care dezvoltă o companie orientată spre activități ale centrelor de intermediere telefonică (call center) sau o companie care prestează servicii de furnizare a forței de muncă (în ambele cazuri la export), aderă la parcul IT, aceștia pot beneficia de următoarele avantaje:
Ca rezidenți ai parcului IT, acești antreprenori pot beneficia de un regim fiscal special, care include impozit redus pe venit (7% în loc de 12%), dar nu mai puțin de 30% din produsul salariului mediu pe economie și numărul de angajați.
Rezidenții parcului IT achită un impozit unic. În acest impozit unic se includ:
Parcul IT oferă un mediu de lucru stimulant și dinamic, care poate fi atractiv pentru profesioniști în domeniu. Parcul IT creează un mediu în care există concurență sănătoasă și angajații sunt mereu în dezvoltare.
Fiind parte a comunității parcului IT, antreprenorii pot avea oportunitatea de a interacționa și colabora cu alți profesioniști și companii cu genuri de activitate similare. Aceasta poate duce la schimb de idei, parteneriate și sinergii care să sprijine dezvoltarea afacerii.
Statutul de rezident al parcului IT conferă o anumită credibilitate și recunoaștere în industria IT. Acest lucru poate fi valoros în relația cu clienții, partenerii de afaceri și investitorii.
Devenind rezidenți ai parcului IT, antreprenorii pot beneficia de un mediu favorabil pentru creșterea și dezvoltarea afacerii lor.
La DAD Accountant, antreprenorii pot beneficia de o gamă largă de servicii menite să le simplifice activitatea, și anume:
Aceste servicii oferite de DAD Accountant pot ajuta antreprenorii să se concentreze pe administrarea și dezvoltarea afacerii lor, fiind siguri că aspectele fiscale și contabile sunt gestionate în mod eficient și în conformitate cu reglementările specifice.
Îți mulțumim, Elena!
Citește și: De ce serviciile de contabilitate sunt mai scumpe dacă firma ta interacționează cu TVA
Dacă ai nevoie de servicii de contabilitate în regim outsourcing, contactează-ne și hai să stabilim o întâlnire. Îți oferim toate informațiile de care ai nevoie pentru a înțelege dacă serviciile DAD Accountant sunt potrivite pentru afacerea ta.
Urmărește-ne și pe rețelele sociale! Acolo, te ținem la curent cu cele mai importante știri și evenimente din lumea businessului, abordăm subiecte actuale și utile.
Elena Condrea, expert
Cristina Malache, copywriter