- Servicii Financiare
Contabilitate pentru companiile de creditare și asigurări
- 2024-04-23
În 2021, în Moldova activau în jur de 800 de companii din sectorul activități financiare și de asigurări. Aici vorbim...
Mai multÎn ultimii ani, Republica Moldova devine o destinație din ce în ce mai atractivă pentru antreprenorii străini. În special, pentru cei din domeniul IT. Asta datorită faptului că firmele IT din Moldova se pot înregistra în IT Park. Iar rezidenții IT Park, după cum bine știm, se bucură de un regim fiscal preferențial și de un șir de alte avantaje. În ce constă acest regim preferențial? Simplu! Rezidenții IT Park nu mai sunt obligați să plătească taxele generale. Unicul impozit pe care îl achită este un impozit în mărime de 7% din vânzări. Sună tentant? Iată de asta antreprenorii străini sunt tot mai atrași de ideea de a înființa o firmă IT în Republica Moldova. Cei mai mulți venind din SUA, România, Italia etc.
Pentru că în ultima vreme tot mai multe persoane ne întreabă despre cum să înființeze o firmă de IT în Republica Moldova, ne-am gândit să venim aici cu un răspuns. De fapt, cu un fel de ghid, în care îți descriem ce pași trebuie să urmezi pentru a înființa o firmă în IT în Republica Moldova.
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să alegi forma organizatorico-juridică a viitoarei tale afaceri. Cea mai potrivită formă juridică pentru desfășurarea activității în domeniul IT este SRL-ul (societatea cu răspundere limitată).
După ce ai ales forma juridică potrivită, trebuie să mergi la Agenția Servicii Publice (ASP) din Republica Moldova. Pentru asta, ai nevoie de o programare la ASP (Agenția Servicii Publice). Din fericire, programarea se face online. Ține și linkul ca să nu pierzi timpul cu căutările.
Cu denumirea nu te complica foarte mult. Aici nu e vorba de brand sau ceva de genul. Pur și simplu, ai nevoie de o denumire pentru înființarea firmei. Cât despre activitățile economice pe care le va desfășura firma ta, acestea pot fi găsite în Clasificatorul Activităților din Economia Moldovei.
Dar, odată ce e vorba de înființarea unei firme în IT, vei opta pentru diviziunea 62 – Activități de servicii în tehnologia informației. Ca exemplu, iată câteva coduri CAEM pe care le-ai putea include:
6201 – Activități de realizare a softului la comandă;
6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației;
6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe;
5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator;
5829 – Activități de editare a altor produse software;
6203 – Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul;
6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației;
6312 – Activități ale portalurilor web;
6399 – Alte activități de servicii informaționale.
Oricum, cel mai bine e să consulți Clasificatorul Activităților din Economia Moldovei și să alegi exact ceea ce ți se potrivește.
Administratorul firmei este persoana care va reprezenta și va administra firma. Acesta poate fi cetățean al Republicii Moldova sau cetățean străin, fără antecedente penale. Apropo, administrator poți fi chiar tu. Ori, dacă vrei, poți angaja o altă persoană.
Un alt lucru important pe care trebuie să-l faci este să stabilești adresa juridică a firmei. Aceasta va fi inclusă în documentele de constituire ale firmei și la această adresă vei primi poșta și notificările juridice. Dacă deții un imobil, drept adresă juridică poate fi folosită adresa acestui imobil. De asemenea, de multe ori, drept adresă juridică se indică adresa domiciliului unuia dintre fondatori. O altă opțiune este să apelezi la o companie specializată care o să-ți oferă adresa juridică și căsuță poștală contra plată.
Capitalul social al unui SRL este format din aporturile asociaților și reprezintă valoarea minimă a activelor pe care trebuie să le dețină SRL-ul.
Pentru înregistrarea unei firme IT în Republica Moldova, trebuie să prezinți următoarele acte:
Dacă fondatorul nu este o persoană fizică, ci o companie nerezidentă, la cererea de înregistrare, vei mai anexa și:
Și tadam, în câteva ore firma e înregistrată (asta dacă ai optat pentru o înregistrare urgentă). Dacă nu, totul va dura aproximativ 3 zile lucrătoare. Dar asta încă nu e tot.
Citește și: Ce impozite achită rezidenții IT Park
Ca firma ta să poată activa, are nevoie de conturi bancare. Așa că, după ce primești actele de la ASP, urmează să deschizi conturile bancare ale firmei. Această procedură nu e deloc complicată și durează, de obicei, 3 zile lucrătoare.
Odată ce ai înregistrat firma, poți începe procedura de aderare la IT Park. Asta pentru a beneficia de regimul fiscal privilegiat și de alte avantaje. Apropo, dacă ești curios să afli din ce țări vin cele mai multe solicitări de a adera la Moldova IT Park, află că în top cinci țări din care provine capitalul străin al companiilor rezidente IT Park sunt incluse: SUA, România, Italia, Marea Britanie și Germania. Așa că, merită să depui și tu o cerere de aderare.
Pentru a adera la Moldova IT Park, trebuie să completezi un formular și să prezinți actele de fondare a firmei, o descriere complexă a firmei, o descriere a produsului și un plan de dezvoltare.
Iar în decurs de 7 zile lucrătoare, vei primi un răspuns cu privire la decizia administrației Parcului. Dacă dosarul va fi acceptat, va trebui să semnezi contractul în termen de 30 de zile calendaristice. Altfel, va fi nevoie să o iei de la început.
Apropo, pe lângă regimul fiscal preferențial, rezidenții IT Park se mai bucură și de alte beneficii. Unul dintre acestea este programul „IT Visa”. Acesta presupune simplificarea procesului de perfectare a actelor de imigrare a specialiștilor IT străini. Iar asta înseamnă că vei putea angaja cetățeni străini legal și fără mari bătăi de cap.
Permisele de ședere pentru specialiștii IT sunt oferite pentru o perioadă de 2 ani. În cazul managerilor, permisele de ședere se acordă pentru 4 ani, cu posibilitatea de extindere.
Un alt aspect important atunci când înființezi o firmă IT în Republica Moldova este contabilitatea. SRL-urile au obligativitatea de a duce evidența contabilă în partidă dublă și față de această formă organizatorico-juridică sunt cerințe sporite de raportare către diferite agenții. De aceea e foarte important să ai un contabil responsabil. Contabilitatea va avea grijă să activezi legal, să achiți taxele și impozitele și să prezinți situațiile financiare la timp.
O opțiune bună, în acest caz, ar fi companiile care prestează servicii de contabilitate în regim outsourcing. De exemplu, DAD Accountant. Avantajele sunt următoarele – în primul rând, astfel de companii au experiență cu diferite genuri de activitate (respectiv și cu domeniul IT) și, în al doilea rând, sunt concepute pentru a presta servicii de contabilitate la distanță. Drept urmare, dispun de toate instrumentele necesare pentru a-ți furniza informațiile și pentru a comunica eficient la distanță.
Pentru mai multe informații despre cum să înființezi o firmă IT în Republica Moldova, contactează-ne!