- Altele
Ce întrebări să pui înainte de a externaliza contabilitatea
- 2024-10-23
Dacă ai ajuns aici, înseamnă că ai decis deja să externalizezi contabilitatea. Deci nu mai e nevoie să-ți demonstrăm avantajele...
Mai multCine poate să-ți explice cel mai bine cum să-ți crești afacerea, să-ți optimizezi cheltuielile și să eviți problemele cu fiscul? Exact! Un contabil. În varianta ideală, un contabil-șef. Așa că, venim cu o serie de interviuri în care îți facem cunoștință cu contabilii-șefi de la DAD Accountant. Află cum au ajuns în contabilitate, cu ce provocări se confruntă zi de zi și ce înseamnă pentru ei să activeze la DAD Accountant. Pe lângă astea, vor veni și cu niște recomandări sau chiar studii de caz, care, sperăm noi, să-ți fie utile în experiența ta de antreprenor. Astăzi, îți facem cunoștință cu Veronica, contabil-șef DAD Accountant. Cum se muncește la DAD Accountant, dar și ce presupune munca de contabil-șef, află din acest interviu.
Acum ești contabil-șef DAD, dar cum ai ajuns în contabilitate?
Încă din școală îmi plăceau cifrele. Când a venit timpul să hotărăsc la ce facultate să merg, am ales între medicină și economie. Pe de o parte, voiam să fiu medic. Pe de altă parte, eram atrasă și de economie. Tăticul meu, fiind medic, mi-a sugerat însă să aleg economia, pentru că îmi plăcea și pentru că mi-ar fi oferit un venit stabil. Apoi m-am sfătuit și cu fratele meu mai mare, care învățase la economie, și am optat pentru contabilitate.
Cum te simți în calitate de contabil-șef DAD și ce-ți place cel mai mult în contabilitate?
În contabilitate, eu mă simt ca peștele în apă. Simt că stau ferm pe picioare și știu că aceasta este vocația mea. Îmi plac provocările și când se închide o balanță foarte frumos și arată bine asta este o plăcere.
Ca oricare alt domeniu, contabilitatea are puncte forte și puncte slabe. Ce nu-ți place în contabilitate?
Nu-mi plac situațiile în care unii antreprenori nu știu să facă diferența între business și nevoile personale. Ei nu înțeleg că banii firmei nu sunt banii lor personali. Și aceste situații ne dau mari bătăi de cap nouă, contabililor.
De ce clienții noștri au nevoie de tine?
Noi, contabilii și contabilii-șefi, îi ghidăm pe antreprenori și îi ajutăm să-și gestioneze businessul corect din punct de vedere fiscal. Îi ajutăm să înțeleagă care cheltuieli sunt deductibile și care nu. Deși nu toți înțeleg asta din start, dacă se conlucrează eficient cu contabilitatea, dacă se face totul la timp – se aduc actele necesare, se discută, se întreabă pașii ce urmează, compania e asigurată de faliment, de penalități din partea Inspectoratului Fiscal de Stat și de multe, multe alte probleme.
Unii antreprenori consideră că se pot ocupa de contabilitate de sine stătător. De ce e important ca orice afacere să dispună de un contabil?
Am cunoscuți care, odată ce au înființat o afacere, au început să ducă ei singuri contabilitatea. Iar, la un moment dat, când compania a ajuns să se dezvolte, și-au dat seama că nu mai reușesc să facă tot ce trebuie.
Atunci au apelat la un contabil sau la o companie de contabilitate. Totul trebuie să fie pus la punct. Fără îndoială, orice antreprenor trebuie să aibă cunoștințe în contabilitate, ca să știe să-și citească cifrele. E nevoie să știe măcar minimum de 5% din ceea ce înseamnă contabilitate.
În ultima perioadă, tot mai multe servicii au trecut în regim outsourcing și, drept urmare, pot fi externalizate. Ce înseamnă să fii contabil-șef în regim outsourcing, și anume contabil-șef DAD?
Pentru mine, de exemplu, să fiu contabil-șef în regim outsourcing a fost și este o provocare. În experiența mea, am avut norocul să activez în calitate de contabil și în calitate de contabil-șef chiar în compania clientului. Când am ales contabilitatea în regim outsourcing, asta a fost o provocare, pentru că e cu totul altceva, e un drive aparte, lucrăm cu mai multe genuri de activitate, cu mai multe companii. Asta înseamnă că niciodată nu știi ce te așteaptă. Munca nu e niciodată monotonă sau plictisitoare. Vii la lucru și te așteaptă provocări noi.
Un alt aspect care diferă ține de relația cu clienții, de comunicarea cu ei. Când lucrezi pe loc, dacă șeful are o întrebare, vine la tine și o discutați. În cazul cu outsourcingul e un pic diferit. Trebuie să ne asigurăm că suntem înțeleși corect, că am transmis mesajul clar. Comunicarea e un pic mai dificilă, dar asta nu înseamnă că e mai puțin eficientă. Din contra, asta ne face să fim mai atenți, să ne asigurăm, să verificăm de câteva ori înainte de a lua o decizie.
Ceea ce aș vrea să evidențiez e că la DAD, în 3 luni, mi-am îmbogățit bagajul de cunoștințe cu vreo 30%. Și asta pentru că aici se pune accent pe o creștere continuă a fiecărui membru din echipă. Zilnic învățăm ceva nou. Și chiar dacă, atunci când am venit în companie, aveam deja o experiență în spate, nu m-am oprit, ci am continuat să învăț și să mă perfecționez.
De ce ai ales sa lucrezi la DAD, la prestare de servicii contabile, și nu contabil la o singura companie?
Până la DAD, am mai activat și în alte companii. Am avut chiar și experiența de a lucra în regim outsourcing timp de un an. Dar, pentru că am vrut să mă dezvolt și să-mi depășesc limitele, când a apărut oportunitatea, am depus CV-ul la DAD Accountant și am fost angajată.
Care ar fi diferența daca ai fi angajată direct în cadrul companiei clientului, și nu la DAD Accountant?
În outsourcing, este un drive aparte. Mie îmi place mișcarea, mie îmi place să fie tot dinamic. Eu primesc plăcere din asta. Când totul devine monoton, nici viața nu mai are culoare.
Cred că dacă nu ar fi posibil să lucrez în regim outsourcing, aș opta pentru o companie mare, să lucrez cu multe informații, multe date.
În societate există așa o prejudecată precum că profesia de contabil e una plictisitoare. Ce le-ai spune oamenilor care cred asta?
Contabilitatea nu este deloc plictisitoare. Dacă înțelegi contabilitatea și îți place domeniul dat, nu te plictisești niciodată. Dar dacă faci asta din silă sau numai ca să-ți aducă bani, atunci nu este bine și, la sigur, ajungi să nu-ți mai fie interesant.
Acum mulți aleg contabilitatea, pentru că cred că în acest domeniu se fac mulți bani. Oricum, toate companiile au nevoie de un contabil, drept urmare, locuri de muncă sunt. Într-adevăr, e o muncă remunerată, numai că acești bani nu se fac atât de ușor. E nevoie de multă implicare, să fii mereu concentrat, să fii la curent cu toate modificările legislative, să înveți, să știi să comunici cu clienții, să explici și tot așa mai departe.
Care sunt principalele provocări pentru un contabil?
Provocări sunt multe, dar principala provocare ține de legislația Republicii Moldova, care se modifică uneori neargumentat. Sau întâi se aprobă și apoi se implementează.
Cum a fost, de exemplu, cu aparatele de casă. În 2021, s-au schimbat foarte multe aparate de casă. Au fost eliminate din registru și câteva impozite. Din cauza pandemiei, aceste aparate de casă nu erau pe piață și timp de 2-3 luni oamenii, pur și simplu, stăteau în aer, pentru că nu aveau aparate de casă și nu puteau lucra. Ar fi de dorit ca atunci când se planifică o schimbare, să se verifice dacă dispunem de toate resursele necesare.
Citește și: Cunoaște contabilii DAD Accountant! Elena, team leader
O altă provocare e comunicarea cu unii antreprenori. Comunicarea dintre antreprenor și contabilitate e esențială. E mai bine să fim întrebați despre orice neclaritate, cât de nesemnificativă ar părea, decât să se comită greșeli. Dacă știm, răspundem, dacă nu, ne sfătuim cu colegii, ne informăm și oricum venim cu un răspuns, ca totul să fie făcut corect.
Ce recomandări ai avea pentru administratorii de afaceri ca sa evite problemele fiscale (amenzi, controale etc.)?
În primul rând, să respecte legislația. Legea e pentru toți. În al doilea rând, să colaboreze cu contabilitatea. Când contabilul solicită ceva, un act sau anumite informații ori când îi atenționează cu privire la anumite riscuri, ar trebui să fie cât mai receptivi.
Cât de mare e responsabilitatea de pe umerii unui contabil-șef DAD?
Responsabilitatea este foarte mare. Chiar dacă nu mai lucrezi cu o companie, oricum ești responsabil pentru fiecare cifră pe care ai scris-o, pentru fiecare raport, pentru fiecare mențiune. Și ești responsabil nu numai față de angajator sau față de colegul care primește compania, dar și față de Inspectoratul Fiscal.
Oricând poți fi tras la răspundere pentru ceea ce ai făcut. Mai ales în calitate de contabil-șef, ai foarte multe responsabilități.
Povestește-ne o situație dificilă din experiența cu vreun client și cum ai soluționat problema lui
Țin minte, în cadrul unui control fiscal, am avut o situație când cheltuielile de reprezentanță erau făcute corect. Era contract, era prezentarea unui produs la noi, în Moldova, cu delegarea de peste hotare, erau toate, iar Inspectoratul Fiscal nu voia să recunoască aceste cheltuieli drept cheltuieli deductibile și ne impuneau să facem recalcul la impozite.
Însă am contestat această decizie și am primit câștig de cauză din motiv că totul era corect și erau puse la punct toate actele.
Clientul a fost mulțumit că s-a făcut totul în favoarea lui. Întotdeauna, dacă tu ești acolo și dacă îți place ceea ce faci și îți dai interesul ca totul să fie corect, atunci poți obține și câștig de cauză, din motiv că nu toți inspectorii au cunoștințele necesare.
Îți mulțumim, Veronica! Și îți dorim spor la muncă în continuare!
Citește și: Contabilitate pentru companiile de creditare și asigurări
Ai vreo neclaritate sau vreo întrebare ce ține de contabilitatea afacerii tale? Contactează-ne! Iar specialiștii noștri vor veni cu o soluție.
Urmărește-ne și pe TELEGRAM. Acolo, avem grijă să te ținem la curent cu cele mai importante știri și evenimente din lumea businessului, abordăm subiecte actuale și utile.