Unde greșesc companiile care nu reușesc să găsească angajații potriviți

Unde greșesc companiile care nu reușesc să găsească angajații potriviți

27.04.2023

Ți s-a întâmplat vreodată să ai nevoie de un nou angajat și să nu-l găsești? Ai publicat o grămadă de anunțuri. Ai întrebat de toată lumea. Parcă vii cu o ofertă destul de atractivă. Dar oricum nu apare nicio candidatură potrivită. Ai pățit-o și tu? Atunci acest articol este pentru tine. Astăzi o să-ți spunem unde greșesc companiile care nu reușesc să găsească angajații potriviți și ce soluții există.

Nu o să-ți promitem marea și sarea, în schimb, o să-ți împărtășim câteva secrete pe care recruiterii noștri le-au descoperit în mai bine de 6 ani de experiență în domeniul HR.

Let’s go!

1.    Companiile nu reușesc să găsească angajații potriviți, pentru că nu au definit, din start, care vor fi responsabilitățile noului angajat

Știi proverbul acela „Cine caută, găsește”? E valabil numai dacă știi exact ce cauți. Sau în cazul nostru – pe cine cauți. Multe companii încep procesul de recrutare fără a stabili de la bun început care vor fi sarcinile și responsabilitățile noului angajat. Și drept urmare, fie nu reușesc să atragă oamenii potriviți. Pentru că niciun specialist bun nu va depune CV-ul pentru un job unde nu e specificat cu ce se va ocupa anume. Fie se pomenesc cu mai multe persoane și nu știu ce sarcini să le dea. Sau acele persoane nu sunt destul de pregătite pentru task-urile ce li se oferă.

Ce soluții există?

  • Creeză profilul candidatului ideal.
    Astfel vei stabili din start nu numai responsabilitățile noului angajat, ci și anumite caracteristici personale ale acestuia. Cu alte cuvinte, vei înțelege ce fel de persoană trebuie să cauți și cu ce se va ocupa ea în companie.
  • Dacă nu vrei să te complici cu profilul candidatului ideal, ai o altă variantă mai simplă. Întocmește o listă cu sarcinile pe care va trebui să le facă noul tău angajat. De ce servicii ai nevoie? Ce muncă rămâne nefăcută? Scrie o listă cu aceste task-uri și astfel, vei înțelege de ce fel de persoană ai nevoie.
  • Apelează la ajutorul unui recruiter. Un profesionist va afla de la tine ce așteptări ai de la angajații tăi și ce responsabilități îi vor reveni candidatului selectat.

2.    Companiile nu reușesc să găsească angajații potriviți, pentru că nu au un anunț de angajare bine formulat

Chiar dacă nu pare un lucru foarte important, anume anunțul de angajare este acea „undiță” care îți poate aduce fie un candidat perfect pentru compania ta, fie unul absolut nepotrivit. Un anunț de angajare bine structurat trebuie să includă câteva elemente esențiale:

1)    Denumirea postului vacant

Astfel, nenea Google o să îi ajute pe candidații care caută un job să ajungă mai repede la anunțul tău. E important să scrii o denumire clară și cunoscută. Nu opta pentru un termen oficial. Mai degrabă folosește denumiri arhicunoscute, care se folosesc des pe piață.

2)    O scurtă descriere a companiei

Spune-le candidaților cine ești. Așa îi vei convinge să aibă încredere în tine. Povestește despre succesele și reușitele companiei. Care sunt valorile companiei. Ce obiective se urmăresc etc.

3)    Responsabilitățile viitorului angajat

Poate cea mai importantă parte a anunțului e cea unde vorbești despre sarcinile pe care le va avea de făcut noul angajat. Descrie foarte clar în ce va consta munca lui în companie. Asta o să-i ajute pe oameni să înțeleagă dacă corespund sau nu necesităților tale.

4)    Cerințele tale față de viitorul angajat

Un alt lucru important e să scrii despre cerințele pe care le ai față de viitorul angajat. Ce ar trebui să cunoască? Ce nivel de studii ar trebui să aibă? E nevoie de experiență ori nu?

5)    Beneficiile pe care le oferi

Dacă vrei să atragi talente, nu uita să enumeri și beneficiile pe care le oferi. Spune ce salariu oferi. Nu e neapărat să scrii o cifră concretă. Poți menționa cam de la ce sumă pornește și care ar fi bugetul maxim. Nu te rezuma la beneficiile salariale. Dacă oferi un grafic flexibil, pranz gratuit, anumite bonusuri sau reduceri etc., spune și despre asta.

6)    Îndemnul la acțiune (să îți scrie un e-mail, să îți trimită un CV etc.)

La sfârșitul articolului, spune-le candidaților ce ar trebui să facă pentru a ajunge la tine. E neapărat să-ți trimită un CV clasic? Ori e suficient să completeze un formular la tine pe site? Poate ar fi cazul să te sune ca să precizeze niște detalii?

7)    Datele tale de contact (un e-mail, un număr de telefon, o adresă).

Nu uita să lași datele de contact. Astfel, candidații te vor putea găsi.

3.    Companiile nu reușesc să găsească angajații potriviți, pentru că nu știu să analizeze piața

O altă greșeală pe care o fac mulți angajatori atunci când recrutează e că nu cercetează piața. Să analizăm un exemplu:

Alex are nevoie de un programator. Fără să cerceteze piața, a publicat un anunț. El oferă un salariu de 15 000 MDL, grafic de la 8:00 la 17:00 și un bonus lunar în funcție de veniturile companiei. Alex nu a primit niciun CV.

Dacă ar fi cercetat piața, ar fi știut ce oferă concurenții (grafic flexibil, lucru remote, un salariu de 2 000 $ ) și și-ar fi adaptat oferta de angajare.

Ce soluții există?

Înainte de a începe procesul de recrutare, cercetează piața. Verifică ce oferte de angajare au concurenții tăi. Vezi care sunt tendințele. Uneori nu e suficient să cercetezi ofertele de angajare pentru o anumită funcție vacantă, de exemplu pentru funcția de recruiter. Mai trebuie să fii atent și la domeniul pe care se va axa. De exemplu, un recruiter obișnuit poate avea un salariu, iar un specialist care recrutează în domeniul IT – un cu totul alt salariu.

4.    Companiile nu reușesc să găsească angajații potriviți, pentru că nu oferă beneficii suficiente

Beneficiile sunt un subiect aparte. Din păcate, multe companii nu știu ce înseamnă beneficii și includ acolo tot ce vor. Ca să fie clar, asigurarea medicală nu e un beneficiu. Bine, dacă nu e una privată. Tot așa cum nu e un beneficiu achitarea salariului la timp sau oficiul confortabil. De fapt orice angajator e obligat să achite impozite, să ofere la timp salariul și să asigure condiții de muncă decente.

În schimb, beneficii ar fi un bonus, anumite prime, un grafic flexibil sau posibilitatea de a lucra remote în anumite zile. Niște cursuri de dezvoltare personală, o cameră de relaxare, tichete de masă sau sport, de asemenea, sunt niște beneficii pe care ai putea să le incluzi în oferta ta de angajare.

5.    Companiile nu reușesc să găsească angajații potriviți, pentru că nu folosesc canalele și instrumentele de recrutare relevante

O altă greșeală pe care o fac afacerile care nu reușesc să găsească angajații potriviți este că folosesc canale și instrumente de recrutare ineficiente.

Să analizăm un exemplu:

Alex caută un programator. A scris un anunț și l-a publicat în ziarul makler. Ghici câți programatori vor citi ziarul makler?

Care ar fi soluția?

Analizează care sunt cele mai eficient canale și instrumente de recrutare strict în cazul tău. Uneori te poți baza pe recomandările cunoștințelor și a partenerilor. Alteori, e mai eficient să apelezi la o companie de recrutare. De exemplu, la DAD Human Capital, prestăm inclusiv servicii de recrutare de personal. Dispunem de o bază de date amplă și actuală, folosim strategii testate și știm cum să atragem candidații potriviți într-un timp cât mai scurt.

6.    Companiile nu reușesc să găsească angajații potriviți, pentru că nu au o atitudine responsabilă în procesul de recrutare

Fie întind prea mult și contactează prea târziu candidații. Fie nu sunt suficient de deschiși ca să ofere toate informațiile ce țin de postul vacant (informații despre remunerare, concedii, beneficii etc.) Alteori, nu manifestă flexibilitate, nu sunt dispuși să reprogrameze un interviu sau să negocieze condițiile de muncă. Scenarii pot fi diferite. Ideea e că orice specialist care se respectă va evita colaborarea cu un angajator care nu are o atitudine responsabilă în procesul de recrutare.

Care ar fi soluția?

Dacă ți-am spune că soluția e să ai o atitudine responsabilă, ar fi prea simplu. Companiile care fac această greșeală nu o fac pentru că sunt iresponsabile. O comit din alte cauze. Fie nu au un departament HR sau un recruiter care să se ocupe de proces. Drept urmare, altcineva trebuie să îmbine munca lui cu recrutarea. Astfel, îi poate scăpa câte ceva. Alteori, persoana responsabilă nu are experiența sau cunoștințele necesare. Ori e implicată paralel în mai multe activități etc. Soluția ar fi ca procesul de recrutare să fie bine pus la punct. În varianta ideală, de asta ar trebui să se ocupe departamentul HR. Dacă nu ai un departament HR, ai putea angaja un recruiter care își știe bine munca. O variantă mai ieftină, ar fi serviciile de recrutare în regim outsourcing.

Acestea ar fi principalele greșeli pe care le comit companiile care nu reușesc să găsească angajații potriviți. Dacă vrei să recrutăm pentru tine, contactează-ne. Suntem la dispoziția ta pentru a te ajuta în procesul de recrutare.