Provocări în HR - Republica Moldova 2021 - DAD Human Capital

Provocări în HR – Republica Moldova 2021

06.10.2021

Overview

  1. Migrația excesivă
  2. Concurența de pe piața muncii
  3. Dezvoltarea abilităților de Leadership
  4. Millenialii

Recrutarea și gestiunea resurselor umane reprezintă un domeniu destul de sensibil la schimbările din mediul social-economic. Anume din acest motiv, domeniul HR se confruntă cu numeroase provocări, depășirea cu succes a cărora reprezintă un aspect vital pentru afacere. În acest articol descriem provocările principale cu care se confruntă specialiștii și echipele de recrutare din Republica Moldova, dar și cum aceste provocări pot fi depășite.

Migrația excesivă

Piața forței de muncă din Republica Moldova momentan este caracterizată printr-o migrație crescândă a populației active din punct de vedere economic. Dacă să analizăm structura populației care migrează în scopuri de muncă, conform BNS, peste 84% din cei care au migrat peste hotare au vârstă cuprinsă între 18 și  44 ani. În principiu, aceasta este populația activă care ar putea fi valorificată de către angajatorii locali.

Dacă să analizăm populația migrantă din punct de vedere calitativ, circa 13% din populația activă care a migrat au studii superioare în anumite domenii. Astfel,  persoanele care se încadrează în aceste 13%, la fel, reprezintă pierderi pentru piața de muncă locală. În acest caz pierderile sunt și mai costisitoare deoarece se manifestă prin pierderi de forță de muncă calificată.

În contextul celor descrise mai sus, devine evident că migrația ascendentă a forței de muncă reprezintă o adevărată provocare pentru piața de muncă locală. Mediul local determină tot mai mulți tineri să migreze imediat după gimnaziu sau liceu. În calitate de angajator particular este destul de greu să lupți individual cu acest fenomen. Este nevoie de schimbări la nivel de sistem și percepții în societate. Unicul lucru pe care îl poți face este să arăți prin propriul exemplu că un angajator local poate fi competitiv în raport angajator de peste hotare la capitolul condițiilor de muncă, remunerării, creșterii profesionale. Acest lucru, cu siguranța, va contribui la brandul tău de angajator.

Concurența de pe piața muncii

Piața muncii locală este caracterizată prin cerere sporită din partea angajatorilor și o ofertă modestă în ceea ce privește forța de muncă cu adevărat calificată. Acesta, de fapt, este principalul factor care determină angajatorii să investească mai mult în învățarea angajaților. În acest context, în ultimii ani capătă tot mai multă popularitate programele de Internship.

Lupta pentru talente este un fenomen caracteristic și pentru piața muncii din Republica Moldova. În calitate de angajator, cel mai curând te-ai confruntat cu această provocare, în special atunci când ai nevoie să angajezi un talent de top. Pentru a depăși această provocare companiile implementează întregi seturi de strategii. Iată câteva sfaturi express care te pot ajuta să devii mai competitiv în această luptă pentru talente:

  • Investește în brandul de angajator – concurența de pe piața muncii este una similară cu cea de piață. Pentru a te remarca ai nevoie de un brand puternic care, cu timpul, va crește la capitolul notorietății.
  • Setează un proces de recrutare care inspiră încredere și profesionalism chiar din prima etapă de recrutare. În primul rând, în condițiile luptei pentru talente, talentele tind să devină destul de selective. În al doilea rând, pentru a atrage profesioniști este important ca și tu, în calitate de angajator, să fii profesionist și să inspiri acest lucru chiar din momentul primului contact cu potențialul angajat.
  • Valorifica talentele pe care ai reușit să le atragi și să le dezvolți. Cele mai eficiente instrumente prin intermediul cărora poți realiza aceste obiective sunt învățarea și dezvoltarea continuă. Conform studiului Lorman, 74% din angajați doresc să învețe continuu la locul de muncă. În prezent oportunitatea de învățare și dezvoltare continuă reprezintă un lucru cu adevărat important în procesul de menținere a talentelor.

Dezvoltarea abilităților de Leadership

Un fenomen inevitabil cu care se confruntă companiile din întreaga lume este îmbătrânirea forței de muncă. Acest factor determină multe echipe de resurse umane să ia în considerare punerea în aplicare a planurilor formale de succesiune. Astfel, companiile tind să pună mai mult accent pe creșterea propriilor lideri pe intern. Pe măsură ce companiile cresc și se extind, dezvoltarea liderilor devine o inițiativă majoră. Companiile de succes care lucrează la dezvoltarea leadershipului înregistrează, de obicei și indicatori de retenție a personalului mult mai buni.

Dezvoltarea abilităților de leadership rezolvă și o altă provocare ce ține de relația angajatorului cu angajații. Deseori, angajații se plâng pe lipsa unui rol de conducere mai activ în deciziile companiei. Implementarea unui plan de leadership, în acest sens, oferă angajaților posibilitatea de a-și demonstra skill-urile de lider. Un exemplu relevant de companie care investește în dezvoltarea abilităților de Leadership este Amazon. Compania își bazează cultura corporativă pe învățare continuă și pe cultura feedback-ului regulat. La Amazon orice feedback este apreciat drept contribuție la creșterea angajatului căruia i-a fost oferit. Totodată, compania investește foarte mult în infrastructura de learning – astfel, aici sunt invitați cei mai buni traineri din întreaga lume. Conform tradiției, angajații care manifestă skill-uri de leader pronunțate și doresc să crească în continuare, sunt promovați și angajați în cadrul posturilor de top management.

Vezi și articolul: 7 pași pentru planificarea resurselor umane

Millenialii

Conform studiului Delloite, către anul 2025 tocmai 75% din forța de muncă activă va fi formată din mileniali. În viitorul apropiat, se pare că afacerile vor depinde la direct de mileniali în calitate de angajați. Acesta este factorul decisiv care determină tot mai mulți angajatori să-și ajusteze strategiile de recrutare și HR reieșind din specificul milenialilor.

Care sunt cele mai mari provocări legate de mileniali? În primul rând, aceștia nu mai sunt atrași doar prin motivarea financiară. Desigur, motivarea financiară se poziționează în topul cerințelor pe care le au milenialii, dar totuși, nu este unicul aspect de care sunt interesați aceștia. Conform studiului Man Power Group, milenialii apreciază, pe lângă salariu, securitatea și siguranța locului de muncă (87%), timpul liber (86%), echipa (80%) și posibilitatea de a lucra conform unui grafic flexibil (79%). 

Reieșind din cele menționate, pentru a atrage și a menține milenialii implicați, ar trebui:

  • să creezi și să dezvolți un mediu de lucru în care angajații se simt în securitate și siguranță. În acest sens, foarte bine funcționează abordările transparente – nu ezita să comunici cât mai mult cu echipa despre direcția în care se dezvoltă compania. Într-un mediu transparent, de obicei, angajații se simt mai safe – ei cunosc ce și cum se întâmplă chiar acum în companie fără a presupune și fără a-și face anumite griji neîntemeiate.
  • timpul liber – este important să respecți timpul liber al angajaților și să nu afectezi cumva balanța work-life, o balanță mega importantă pentru mileniali. Orientează-te mai multe spre creșterea eficienței angajaților tăi, decât spre delegarea sarcinilor care se plasează în afara orelor de muncă a acestora.
  • echipa – conceptul de echipă și climatul corporativ depinde foarte mult de cultura corporativă a companiei. Cu cât mai sănătos este mediul intern corporativ, cu atât mai puternice și durabile vor fi relațiile dintre angajații companiei. Sentimentul de apartenență la o echipă puternică este un sentiment vital pentru mileniali. Astfel, este important să reții acest lucru și să investești în măsura posibilităților atât în mediul corporativ, cât și în consolidarea echipei.
  • grafic flexibil – pandemia a reinventat, de fapt, modalitatea de lucru tradițională. Lucru remote conform unui grafic flexibil nu mai reprezintă un know-how, aceasta a devenit o modalitate de lucru obișnuită cu care s-au familiarizat mulți angajatori. Un grafic flexibil, deseori, nu presupune costuri suplimentare. Unicul lucru pe care va trebui să-l faci în calitate de angajator este să-ți ajustezi anumite proceduri de management. Totodată, opțiunea de lucru flexibil poate atrage mai  multe talente din categoria milenialilor, ceea ce crează, în perspectivă, valoare pentru compania ta.

Concluzie

Provocările actuale din domeniul recrutării și managementului Resurselor Umane determină companiile să lucreze mai mult și mai intens la implementarea și dezvoltarea strategiilor HR. Acest lucru, de obicei, crește competitivitatea afacerilor și, totodată, creează noi oportunități pentru forța de muncă activă. Totodată, implementarea strategiilor capabile să facă față provocărilor reprezintă o misiune deloc ușoară. Experții DAD Human Capital îți oferă suportul necesar în implementarea și consolidarea strategiilor HR din cadrul companiei tale.