Motivează-ți angajații prin comunicare eficientă în 2021

Motivează-ți angajații prin comunicare eficientă în 2021

15.02.2021

Angajații companiilor care asigură o comunicare internă eficientă sunt cu 77% mai productivi decât angajații companiilor care nu facilitează un proces eficient de comunicare (conform studiului Gartner). Totodată, un alt studiu realizat de către Trade Press Service arată că 85% din angajați se simt mai motivați atunci când primesc update-uri de la conducere. Comunicarea eficientă se dovedește a avea un impact considerabil asupra succesului în afaceri. În acest sens, proprietarii și managerii de afaceri ar trebui să sesizeze rolul comunicării eficiente în motivația angajaților, deoarece uneori pot fi cele mai elementare erori de comunicare care duc la nemulțumirea angajaților. Facilitarea unei comunicări eficiente poate ajuta la îmbunătățirea motivației angajaților în mai multe moduri:

  • Facilitează o distribuție eficientă a informațiilor.
    Compania ar trebui să distribuie informații considerate de către angajați drept informații vitale. De exemplu, dacă angajații se întreabă despre valabilitatea unui zvon, cel mai bun răspuns ar fi ca administrația companiei să distribuie imediat informații exacte. O asemenea abordare îi face pe angajați să se simtă respectați și, totodată, ajută la combaterea zvonurilor care pot cauza anumite probleme de motivație.
  • Facilitează crearea relațiilor între angajați.
    O companie funcționează datorită relațiilor eficiente construite între angajați, manageri și departamente la toate nivelurile companiei. Comunicarea clară și onestă ajută la încurajarea și consolidarea acelor relații, care pot ajuta angajații să atingă productivitatea maximă. De exemplu, managerii companiei pot menține o relație productivă cu membrii personalului organizând întâlniri departamentale regulate și sponsorizând programe de dezvoltare. Menținerea unor relații puternice la locul de muncă îi ajută pe angajați să atingă niveluri ridicate de productivitate și susține motivația personalului.
  • Facilitează procesul de luare a deciziilor.
    Procesul de luare a deciziilor unei companii se bazează pe comunicarea activă în cadrul organizației. Comunicarea deschisă permite angajaților să facă parte din procesul decizional al companiei și să participe la succesul ei. Acest lucru crește nivelul de motivație și implicare a angajaților.
  • Îmbunătăţire.
    Programele de formare a seturilor de abilități cu managerii reprezintă modul în care majoritatea angajaților își primesc asistență pentru dezvoltarea carierei. Dacă managerii nu monitorizează performanța angajaților și nu dezvoltă programe de instruire pentru a îmbunătăți productivitatea, atunci seturile de competențe ale angajaților încep să sufere. Comunicarea dintre angajat și manager, precum și dintre angajat și resursele umane, este esențială în dezvoltarea de programe de formare care să îmbunătățească abilitățile de serviciu ale angajatului și să-l motiveze să aibă succes.

Deși comunicarea internă reprezintă un aspect cheie în buna funcționare a unei afaceri, deseori, companiile se confruntă cu anumite probleme de comunicare mai puțin evidente. În acest context, deseori, managerii nu conștientizează că echipa lor suferă în urma unor lacune în comunicare. În continuare găsești 3 semne care îți dau de înțeles că trebuie să revizuiești modul de organizare a comunicării interne din compania ta.

Citește și: Tehnologii digitale care cresc productivitatea angajaților tăi

3 semne că echipa ta nu comunică eficient

Canale de comunicare limitate.
Comunicarea organizațională deschisă și liberă, atât pe orizontală,  cât și pe verticală este esențială pentru orice organizație. O astfel de comunicare corporativă poate fi asigurată doar prin implementarea canalelor de comunicare nelimitate și disponibile permanent. În cazul în care canalele de comunicare internă din compania ta funcționează doar la necesitate, ar fi cazul să începi auditul procesului de comunicare.

Un mediu intern dominat de zvonuri.
Zvonurile au menirea de a umple golurile informaționale. Acestea perturbă productivitatea angajaților și “înnorează” mediul intern al unei organizații. O cauză majoră a apariției zvonurilor într-o organizație sunt stilurile de comunicare închise. Comunicarea închisă generează suspiciunea și nemulțumirea angajaților. În consecință, deoarece se simt „lăsați în afara bărcii”, aceștia devin demotivați. Astfel, dacă ai observat că prin echipa ta circulă zvonuri, cel mai curând ar trebui să revizuiești procesul și stilurile de comunicare internă.

Prea multe ședințe.
În cazul în care managerii tăi desfășoară câteva ședințe per săptămână, iar lucrurile nu se mișcă esențial, compania ta, cel mai curând, se confruntă cu probleme de comunicare. Poți determina acest lucru și prin analiza principalelor aspecte ale ședințelor desfășurate:

  • dacă ședința are un plan bine stabilit;
  • dacă în ședință sunt implicați doar angajații relevanți;
  • dacă ședința nu depășește nejustificat timpul alocat inițial;
  • dacă participanții meetingului sunt suficient de atenți și concentrați.

Totodată, este important să te asiguri că angajații care participă la ședințele organizate se simt implicați, iar comunicarea între ei este una deschisă și bilaterală. În așa mod te asiguri că ședințele organizate nu vor reprezenta o simplă formalitate, dar vor fi cu adevărat productive. De fapt, problema ședințelor ineficiente este una acută pentru businessurile la nivel mondial. Conform datelor prezentate de către Booqed, companiile care organizează ședințe regulate pierd circa 31 ore săptămânal pe ședințe neproductive. 

Comunicare internă eficientă: Recomandări practice

Dacă te-ai regăsit în cele descrise mai sus, nu e cazul să panichezi. Conform unui studiu realizat de către Gallagher, 60% dintre companii nu au o strategie de comunicare internă, iar angajații acestor companii comunică eficient. Mai jos am pregătit o serie de recomandări care te vor ajuta să faci parte din celelalte 40% și să implementezi o strategie eficientă de comunicare.

Începe de la tine.
Toți managerii de afaceri își doresc angajați deschiși și comunicativi, dar deseori uită să promoveze acest lucru prin propriul exemplu. De fapt, rolul tău de lider constă în stabilirea unei comunicări interne deschise și setarea anumitor standarde de comunicare. Ar fi bine să-ți amintești periodic că anume liderul echipei reprezintă un model de comunicare excelentă. Astfel, nu ezita să demonstrezi propriile abilități de comunicare. Acest lucru va servi un exemplu bun pentru angajații tăi.

Conectează-te cu angajații tăi.
Comunicarea regulată cu angajații este esențială pentru îmbunătățirea comunicării interne. O modalitate excelentă de a stabili această conexiune este planificarea întâlnirilor personale cu fiecare angajat. Aceste întâlniri se pot desfășura o dată la fiecare câteva săptămâni. În cadrul acestor ședințe poți discuta despre proiecte, problemele personale ale angajatului sau despre compania ta în ansamblu.

Fii transparent și creează un dialog deschis.
Păstrează-ți angajații la curent cu schimbările companiei, progresul și planurile viitoare. Poți face acest lucru printr-un buletin informativ bilunar sau la ședințele companiei. Ar fi bine ca această comunicare să fie bilaterală, adică se permiți și angajaților să fie implicați în această comunicare. Încurajează întrebări și comentarii, arătând, astfel, că toate ideile și sugestiile sunt binevenite. Angajații sunt mai predispuși să comunice eficient atunci când simt că participă activ la viața companiei.

Încurajează partajarea informațiilor.
Oferă angajaților o platformă online predestinată schimbului de informații și cunoștințe. Având posibilitatea să comunice nelimitat și să partajeze anumite cunoștințe / experiențe / practici, angajații tăi se vor simți mai motivați. Astfel, pe lângă faptul vei crea mai multă energie datorită procesului de partajare informații, vei contribui și la dezvoltarea multilaterală a echipei tale.

Aruncă o privire asupra actualului plan de comunicare.
În cazul în care ai anumite probleme de comunicare corporativă, îți va fi dificil să le fixezi fără să cunoști cauza principală a acestora. Pentru început, ar trebui să analizezi câte canale de comunicare utilizează compania ta. Este posibil ca unele canale de comunicare să fie mai eficiente decât altele. De exemplu, e-mailul nu este cel mai bun mod de a purta o conversație dinamică de aceea, unele companii preferă anumite instrumente de socializare pentru anumite tipuri de conversații.

Comunicarea internă eficientă este cheia unei organizații sănătoase, cu angajați motivați și implicați. Organizând un proces eficient de comunicare, obții automat și un instrument gratuit de motivare a angajaților. Angajații sunt predispuși să rămână pentru o perioadă mai îndelungată în companiile care asigură un proces de comunicare eficient.

Apelează cu încredere la DAD Human Capital și obține o consultație gratuită referitor la comunicarea internă din compania ta!