Fii primul din industria ta în lupta pentru talente - Servicii de recrutare

Fii primul din industria ta în lupta pentru talente

23.11.2020

Companiile întotdeauna s-au orientat spre angajarea și menținerea personalului de calitate. Acest lucru explică de ce companiile concurează atât pe piața de desfacere, cât și pe piața muncii. În condițiile în care rata de șomaj a angajaților calificați este foarte mică și tinde să se reducă în continuare, angajatorii sunt nevoiți să lupte la propriu pentru candidați și viitori angajați. Acest fenomen a determinat apariția în anul 1998 a termenului “Lupta pentru talente”. Deși termenul are deja mai mult de 30 de ani, fenomenul rămâne actual și presupune numeroase provocări pentru angajatori.

Conform Recruiting Trends Report realizat de către Entelo, specialiștii în recrutare petrec peste 30% din timp pentru a obține candidați pentru un post. Pe fundalul unei lupte aprige pentru talentele de pe piața muncii, procesul de recrutare devine un proces complex care necesită alocare de resurse considerabile. Totodată, conform studiului efectuat de Devskiller, lipsa candidaților calificați și de înaltă calitate reprezintă cea mai mare provocare pentru 67% din recrutori. Astfel, lupta pentru talente se caracterizează printr-un nivel ridicat de concurență pe piața muncii. Acest lucru își găsește reflecția și în studiul realizat de către SHRM (Societatea pentru Managementul Resurselor Umane). Conform studiului, 43% consideră că principala dificultate în găsirea candidatului potrivit este concurența din partea altor angajatori.

Care este portretul angajatorului câștigător în lupta pentru talente?

Cercetarea realizată de către Gallup arată că angații sunt predispuși să facă alegerea în favoarea angajatorilor care:

1. Au o misiune specială, obiective și scopuri bine definite.

Pentru angajați este important ca munca lor să se materializeze și să capete valoare. Astfel, în lupta pentru talente, ei sunt predispuși să aleagă companii care setează scopuri și direcții clare, companii care sunt capabile să inspire. Un exemplu contemporan relevant este misiunea specială pe care o promovează Tesla. Foarte populară în prezent este expresia destul de cinică, dar reprezentativă pentru acest fenomen. Se spune că milenialii ar fi “gata să omoare” pentru posibilitatea de a lucra pentru Elon Musk. Deși condițiile de lucru la Tesla au devenit faimoase prin asprimea sa, iar salariile nu sunt atât de competitive precum ar putea fi, acest lucru nu influențează negativ poziția companiei în lupta pentru talente. Cu atât mai mult, o poziție vacantă la Tesla în scurt timp adună mai mult de 50 de aplicații din partea candidaților. Astfel, acesta este un exemplu relevant prin care observăm cum o cultură organizațională bazată pe o misiune specială se poate transforma într-un avantaj extrem de eficient în lupta pentru talente.

2. Oferă oportunități de dezvoltare.

Angajații tind să crească. Astfel, cel mai curând, ei vor alege angajatorul care îi va convinge că poate asigura procesul de dezvoltare și învățare a angajaților săi. Plus la aceasta, dezvoltarea continuă a angajaților tăi este un factor vital care contribuie la eficiența echipei tale. Astfel, se pare că în prezent fiecare angajator are obligația informală de a investi în dezvoltarea angajaților săi.

Citește și: Ești pregătit ca un angajat cheie să plece din firma ta?

3. Sunt antrenori sau mentori, nu doar șefi.

Milenialii și Generația Z au nevoie să vadă în rolul de boss lideri de echipă care să-i poată instrui, care să-i prețuiască nu doar ca angajați, dar și ca personalități individuale.

4. Asigură procese de comunicare eficientă în compania sa.

Se pare că pentru potențialii angajați este important modul în care are loc comunicarea în echipa ta. Astfel, ei sunt predispuși să facă alegerea în favoarea angajatorului care asigură canale și procese relevante de comunicare și o cultură de feedback eficient.

5. Se concentrează și pun mai mult accent pe punctele forte ale angajaților săi decât pe punctele slabe.

Cercetările arată că este mai simplu, rapid și eficient să dezvolți punctele forte ale angajaților, decât punctele slabe. Astfel, angajații se orientează spre angajatorii capabili să analizeze capacitățile angajaților săi și să aleagă direcția potrivită pentru dezvoltarea acestora. Totodată, această abordare te poate ajuta să păstrezi angajații cheie din echipa ta.

Cum câștigi lupta pentru talente?

Acestea sunt trăsăturile cheie pe care, conform cercetărilor, ar trebui să le întrunească compania ta. Asta pentru a deveni competitivă pe piața muncii și atractivă pentru potențialii candidați. Odată ce reușești să corespunzi așteptărilor pe care le au candidații, îți va fi mai ușor să câștigi în această luptă de talente. Totodată, reieșind din cele enumerate, mai jos am pregătit câteva recomandări cheie care te vor ghida în elaborarea planului de acțiuni și strategiei de poziționare pe piața muncii.

  1. Cultura pe primul loc.

    În lupta pentru talente, câștigă acei care reușesc să convingă candidații. Astfel, dacă dorești să dai valoare și importanță culturii organizaționale din compania ta, vorbește despre ea cât mai des. În prezent, acesta este unul dintre factorii cheie la care atrag atenția candidații. Construiește o cultură bazată pe o misiune clară, pe leadership performant și oportunități de creștere în carieră. Restul beneficiilor pe care le oferi angajaților (precum ar fi abonamentul la sală sau mesele gratuite) la fel pot fi incluse în cultura organizațională, dar pe al doilea loc.
  2. Vrei să câștigi în lupta pentru talente – amplifică-ți eforturile de recrutare.

    Unii angajatori au o abordare greșită, prin care procesul lor de recrutare se reduce la postarea anunțurilor. Dacă dorești să crești eficiența procesului de recrutare, ar trebui să valorifici întregul potențial oferit de mediul digital. Totodată, o eficiență suplimentară a procesului tău de recrutare poate fi oferită de tehnologiile automatizate de căutare și selecție a candidaților. În lupta pentru talente, când angajatorii concurează aprig între ei, este important să percepi procesul de recrutare ca un proces multilateral și continuu.
  3. Asigură-te că angajații actuali sunt satisfăcuți, implicați și motivați.

    De fapt, angajații tăi sunt și acei care povestesc despre trăsăturile tale de angajator chiar și după ce pleacă. Astfel, de nivelul de satisfacție a angajaților actuali depinde în mod direct reputația ta în calitate de angajator. Ulterior, reieșind din aceasta se formează imaginea și brandul companiei tale pe piața muncii. Efectiv, cu cât mai pozitivă va fi imaginea ta pe piața muncii, cu atât mai simplu îți va fi să obții victorii în lupta pentru talente.
  4. Utilizează tehnologiile.

    În prezent, destul de mulți recrutori investesc în inteligența artificială (AI) și date predictive. Conform studiului efectuat de Erickson, companiile care aleg această abordare și decid să investească în softuri inteligente au un proces de recrutare de 4 ori mai eficient și productiv decât companiile care nu utilizează această opțiune.

Modul în care abordezi lupta pentru talente determină calitatea procesului tău de recrutare și a candidaților pe care vei reuși să-i atragi. Deși nu există o abordarea teoretică absolut funcțională și bine adaptată pentru oricare specific, recomandările menționate mai sus te vor ajuta să-ți stabilești prioritățile și să alegi propria abordare a acestei lupte pentru talente.