- HR Advisory
Concediile în 2024. Ce trebuie să știe fiecare angajator
- 2024-04-16
În 2024, au intrat în vigoare mai multe modificări făcute la Codul Muncii. Și pentru că legislația muncii îi privește...
Mai multPotrivit statisticilor, 3 din 4 firme realizează interviul de exit pentru a afla de ce angajații pleacă. Putem observa că interviul de exit reprezintă o practică des utilizată de către companiile din întreaga lume. Acest lucru este determinat de 2 mari avantaje pe care le oferă această abordare:
Conform studiului Gallup, în urma plecării unui angajat compania suportă pierderi financiare directe și indirecte. Valoarea acestor cheltuieli este de cca 1,5 – 2 ori mai mari decât salariul anual al angajatului care pleacă. Interviul de exit în acest sens este un instrument eficient de reducere a acestui efect negativ.
Respectiv, este important să cunoști cum să desfășori aceste interviuri într-un mod cât mai eficient. Astfel încât să valorifici întregul potențial al acestei abordări și, totodată, să nu pierzi definitiv legătura cu angajații care pleacă.
Mai jos descriem câteva recomandări care îți vor fi utile în procesul de desfășurare a interviurilor de exit și în procesul de elaborarea a strategiei de abordare a angajaților care pleacă, cu scopul de a încuraja întoarcerea lor.
Ar fi bine ca discuția să se desfășoare într-un mod cât mai natural. Se recomandă să eviți interviurile „scriptate”, dar totodată ar fi bine să pregătești preventiv o listă de întrebări importante. Înainte de a începe interviul, ar fi bine să comunici angajatului că nu este obligat să răspundă la absolut toate întrebările. Totodată, ar fi bine dacă ai solicita aprobarea acestuia de a împărtăși rezultatele interviului cu bordul de conducere al companiei. Acest lucru ar putea contribui la desfășurarea unei discuții mai deschise.
Într-o abordare mai simplă, comunică angajatului că ușa companiei tale este deschisă în cazul în care acesta va decide să se întoarcă. Abordând astfel angajatul care pleacă, sugerezi ideea de revenire, dar totodată, induci angajatul spree ideea că el și munca pe care o face este apreciată la justa valoare. De obicei, angajații care se simt apreciați sunt mai motivați să revină.
Într-un sondaj efectuat de LinkedIn, 74% dintre angajați au declarat că au plecat de la job-ul precedent pentru a obține mai mulți bani la un alt job. Astfel, factorul remunerării este important deoarece îți permite să analizezi competitivitatea ta pe piața muncii. De exemplu, în cazul în care vei observa că mai mulți angajați au menționat la interviul de exit că au fost nemulțumiți de salariu, vei analiza acest aspect mai detaliat. Astfel, te vei putea asigura că acesta nu va deveni un factor demotivant pentru angajații din compania ta. Totodată, acest lucru îți va oferi o percepție mai clară despre modalitatea în care ar trebui să modifici remunerarea angajatului pentru a-l motiva să revină.
Condiția-cheie pentru desfășurarea unui interviu de exit eficient este crearea unui mediu în care angajatului îi este comod să vorbească deschis. Cultura organizațională care stimulează feedbackul util al interviului de exit este una în care angajații se simt confortabil împărtășind ideile în mod deschis, sunt încurajați să critice procesele și metodele și nu sunt niciodată pedepsiți pentru că și-au împărtășit gândurile.
Precum am menționat, feedbackul angajaților care pleacă este extrem de prețios pentru companie. Totodată, acesta poate contribui și la crearea condițiilor favorabile pentru revenirea angajatului care pleacă. Ar fi bine să provoci angajatul atât la feedback personal ce ține de rutina lui zilnică și specificul jobului său, cât și la feedback mai global la nivel de companie. Întreabă angajatul ce ar schimba în companie dacă ar deține întreaga putere decizională. Astfel, vei putea înțelege care sunt aspectele-cheie din compania ta, îmbunătățirea cărora ar putea motiva angajatul respectiv să se întoarcă.
Citește și: Ce beneficii extrasalariale ieftine le poți oferi angajaților
Comentariile la imagini, aprecierea postărilor și discuțiile despre noul lor loc de muncă vor menține relația pe care ai construit-o cu angajatul care a plecat. Astfel, dacă fostul tău angajat se va gândi la opțiunea de întoarcere în compania ta, el va simți că relația voastră mai este vie și va fi mai dispus să revină.
Deseori angajații își schimbă locul de muncă pentru a se dezvolta sau pentru a-și schimba rutina jobului actual. Un exemplu potrivit în acest sens este abordarea experților HR de la Facebook. Analizând informația colectată în urma interviurilor de exit, aceștia au ajuns la concluzia că angajații pleacă anume din cauza specificului jobului. Adică, din cauza sarcinilor și responsabilităților pe care și le asumă și le îndeplinesc zilnic. Pentru a reduce acest factor, în cadrul interviurilor de exit, angajaților Facebook li se comunică despre posibilitatea unei eventuale reprofilari. Asta în măsura posibilităților pe care compania ar putea să le ofere. Acesta este un exemplu potrivit de abordare reușită, capabilă să crească probabilitatea de întoarcere a angajaților care au plecat. Dacă motivul plecării este lipsa oportunităților de dezvoltare sau rutina zilnică.
În condițiile luptei pentru talente și a concurenței sporite pe piața muncii, este foarte important să păstrezi legătura cu angajații care pleacă. Conform unui studiu realizat recent de către Linkedin, pentru 49% din angajați cel mai mare obstacol în găsirea unui nou loc de muncă constă în faptul că angajații nu știu cum ar fi să lucreze pentru o anumită companie pe care nu o cunosc din interior.
Astfel, poți observa unul dintre motivele-țintă de a păstra legătura cu angajații care pleacă, Aceștia au lucrat în compania ta, cunosc procesele și modul de organizare a lucrurilor. Respectiv, în majoritatea cazurilor, vor fi mai dispuși să se întoarcă decât să se angajeze în altă companie, necunoscută deocamdată. O abordare corectă și eficientă a angajaților care pleacă îți va permite să economisești timp și resurse pentru noi recrutări. Totodată, te va ajuta să-ți formezi o echipă din angajați experimentați și familiarizați cu specificul de activitate a companiei tale.
Contactează-ne pentru a afla mai multe informații!