75% din angajați consideră că feedback-ul este important și are o valoare semnificativă în munca lor zilnică. Acestea sunt datele obținute în urma cercetării realizate de către PwC. Conform aceleași cercetări, 60% din respondenți au menționat că ar fi încântați să primească feedback zilnic sau săptămânal. Feedback-ul este atât de prețios pentru angajați deoarece, în primul rând, îi ajută să înțeleagă ce fac bine și unde greșesc. Drept efect imediat, angajații devin mai capabili să-și analizeze obiectiv abilitățile și skillurile, iar ulterior, să lucreze la îmbunătățirea lor. Astfel, datorită feedback-ului, angajații tăi cresc, contribuind totodată la creșterea companiei tale.
Este necesar de menționat că feedbackul este important atât pentru angajații simpli, cât și pentru managerii de echipe. Unul dintre studiile Gallup a demonstrat că echipele conduse de managerii care primesc feedback regulat sunt cu 12,5% mai productive. Totodată, managerii de echipă pot folosi, la rândul său, feedback-ul ca instrument de motivare și creștere a productivității. Conform studiului HR Pundits, 69% din angajați sunt motivați să depună mai multe eforturi în cazul în care primesc feedback-uri constructive de la liderii de echipe.
Conform studiilor, feedback-ul este și un instrument eficient pentru păstrarea echipei, creșterea nivelului de implicare a angajaților și reducerea gradului de fluctuație a personalului. Studiul Gallup arată că companiile care oferă feedback regulat angajaților săi au o rată de fluctuație cu 14,9% mai mică decât companiile care nu fac acest lucru.
Avantajele feedback-ului pentru angajați
Îmbunătățește performanța. Feedback-ul oferă angajatului o percepție mai clară referitor la performanța sa actuală și nivelul de performanță la care se așteaptă compania. Conștientizarea acelor aspecte care necesită îmbunătățiri ajută angajații să-și îmbunătățească performanța mai rapid.
Oferă angajaților un sentiment de scop. Este important ca angajații să simtă valoarea muncii sale zilnice. În acest sens, feedback-ul regulat oferă angajaților sentimentul de utilitate și apreciere. Totodată, prin feedback comunici indirect angajatului că munca lui are sens pentru companie, de aceea, este important ca acesta să-și îndeplinească sarcinile cât mai eficient. În acest sens, chiar și feedback-ul negativ este capabil să motiveze angajatul să-și facă munca mai bine.
Crește nivelul de implicare a angajaților. Chiar dacă nu o spun direct, angajații totuși au nevoie de feedback. Conform studiului realizat de către OfficeVibe, 4 din 10 angajați se simt mai puțin implicați și motivați atunci când nu primesc feedback o perioadă îndelungată de timp. Angajații tăi au nevoie de părerea și aprecierea ta. Cu cât mai multă atenție vei acorda acestui aspect, cu atât mai implicată va fi echipa ta.
Ajută la îmbunătățirea relațiilor de lucru. Feedback-ul este un instrument deosebit de util în ceea ce privește prevenirea situațiilor de conflict între angajați. Oferirea de feedback este o oportunitate de a spune lucrurilor pe nume, astfel încât problemele să poată fi analizate și rezolvate.
Tehnici eficiente pentru un feedback eficient
Precum am menționat, o cultură pronunțată de feedback regulat presupune un șir de avantaje esențiale pentru angajați. Totodată, feedback-ul poate deveni un instrument eficient doar în cazul în care este gestionat și oferit în modul corespunzător. În continuare am pregătit câteva tehnici de feedback care te vor ajuta să valorifici toate avantajele pe care le poate oferi acest instrument.
Strategia Feedforward. Această strategie se bazează pe faptul că un angajator nu își poate modifica acțiunile din trecut, în schimb poate influența pe cele din viitor. Utilizând această strategie, vei pune accent pe aspectele care ar putea fi îmbunătățite în viitor. Astfel, această strategie înlocuiește abordarea “la ultimul proiect nu ai acordat suficientă atenție la…” prin abordarea “la următorul proiect îți recomandă să acorzi mai multă atenție la…”. Eficiența acestei tehnici constă în faptul că îți permite să abordezi aceeași problemă, doar că într-un mod mai pozitiv. Totodată, Feedforward facilitează o relație mult mai dinamică și mai deschisă între tine și echipa ta. Este o soluție potrivită pentru managerii care se simt intimidați să “facă observații”. Feedforward-ul transformă observațiile în recomandări utile și prietenoase.
Tehnica de feedback DESC – descriere, exprimare, specificare, consecință. Tehnica DESC reprezintă o modalitate simplă și puternică de a comunica unui angajat ce ai dori ca acesta să facă mai mult, mai puțin sau diferit.
Primul pas ar fi descrierea unui comportament recent pe care l-ai observat la angajatul în cauză. Ai putea folosi formularea “Am observat că….”. Totodată, recomandăm să eviți formulări precum ar fi “Am văzut că ai fost..” sau “Ai făcut asta…”. Astfel de formulări ar putea fi percepute de către angajați ca fiind destul de agresive.
Următorul pas al acestei tehnici este să te exprimi cu ceea ce ai observat că te afectează pe tine, compania în general, sau însuși angajatul căruia îi oferi feedback. Ulterior, specifică ce ai dori ca acesta să facă diferit.
În cele din urmă, comunică angajatului ce s-ar putea schimba în cazul în care acesta va valorifica și implementa feedback-ul primit. Este recomandat să descrii succint avantajele și beneficiile de care, după implementarea feedback-ului, va putea profita atât angajatul, cât și compania.
Tehnica “Ce? De ce?”. Această tehnică se bazează pe faptul că la baza fiecărui feedback oferit stau răspunsurile la întrebările: ce? și de ce?. Tehnica poate fi aplicată atât pentru oferirea unui feedback pozitiv, cât și pentru unul negativ. Este important să comunici angajatului ce a făcut acesta (mai bine zis, subiectul feedback-ului) și de ce oferi acest feedback (motivul propriu-zis al feedback-ului). Această tehnică se potrivește perfect managerilor care preferă să ofere feedback succint și direct la subiect.
Construiește discuția de oferire a feedback-ului după modelul unei străzi cu două sensuri. Feedback-ul este eficient doar atunci când este recepționat și asimilat de către persoana care îl recepționează. Este important ca în procesul de oferire a feedback-ului să primești “feedback la feedback”. Cu alte cuvinte, este important să primești flux de informații / întrebări / sugestii de pe contrasensul direcții în care livrezi feedback-ul. Sugerează angajaților să pătrundă în esența feedback-ului și să acorde întrebări suplimentare în caz de necesitate. Astfel, vei putea fi sigur că feedback-ul a ajuns la destinație, că a fost recepționat și urmează a fi implementat.
Tehnica 3×3. Această tehnică îți permite să-ți abordezi angajații deschis, oferindu-le feedback obiectiv într-un mod prietenos. Tehnica 3×3 este destul de simplă și prevede următoarele reguli:
în fiecare sesiune de feedback oferă 3 comentarii pozitive;
comentariile pozitive sunt urmate de 3 comentarii negative.
Această tehnică se bazează pe faptul că, conform studiilor, oamenii nu pot lucra la mai mult de trei domenii de îmbunătățire simultan. Totodată, pentru a nu reduce nivelul de motivare și implicare a angajaților, este recomandat ca feedback-ul negativ să fie echilibrat cu cel pozitiv.
Oferirea și recepționarea feedback-ului este un ingredient esențial care determină succesul pe termen lung al oricărei organizații. Companiile sunt construite pe relații profesionale, iar cele mai puternice relații sunt construite pe o comunicare eficientă. Feedback-ul consolidează relațiile dintre angajați, previne eventualele situații de conflict și crește nivelul de implicare a acestora. Astfel, feedback-ul este important atât pentru angajat, cât și pentru angajator.