Gestionarea plecării angajatului și importanța exit interviului
Gestionarea plecării angajatului și importanța exit interviului
30.11.2020
3 din 4 companii realizează exit interviul pentru a afla opiniile angajaților care pleacă și ce i-ar motiva să se întoarcă în companie. Putem observa că exit interviurile reprezintă o practică des utilizată de către companiile din întreaga lume. Acest lucru este determinat de 2 mari avantaje pe care le oferă această abordare:
compania primește feedback prețios de la angajat în ceea ce privește experiența lui în companie, ce i-a plăcut, ce nu i-a plăcut, etc;
în urma exit interviului angajatorul poate stabili cu angajatul care pleacă “puncte de legătură” datorită cărora relația dintre dânșii va continua și după plecarea angajatului. În acest sens crește considerabil și probabilitatea că angajatul se va întoarce în compania din care a plecat.
Conform studiului Gallup, în urma plecării unui angajat compania suportă pierderi financiare directe și indirecte în valoare de aproximativ 1,5 – 2 ori mai mari decât salariul anual al angajatului care a decis să plece. Exit interviul în acest sens este un instrument eficient de reducere a acestui efect negativ. Respectiv, este important să cunoști cum să desfășori aceste interviuri într-un mod cât mai eficient, astfel încât să valorifici întregul potențial al acestei abordări, iar totodată, să nu pierzi definitiv legătura cu angajații care pleacă. Mai jos descriem câteva recomandări care îți vor fi utile în procesul de desfășurare a exit interviurilor de succes și în procesul de elaborarea a strategiei de abordare a angajaților care pleacă, cu scopul de a încuraja întoarcerea lor.
Cum gestionezi plecarea angajaților: recomandări pentru un exit interviu eficient și păstrarea relațiilor cu angajații chiar și după plecare acestora
Tinde să obții o discuție cât mai deschisă și sinceră. Ar fi bine ca discuția să se desfășoare într-un mod cât mai natural. Se recomandă să eviți interviurile “scriptate”, dar totodată ar fi bine să pregătești preventiv o listă de întrebări importante. Înainte de a începe interviul, ar fi bine să comunici angajatului că nu este obligat să răspundă la absolut toate întrebările. Totodată, ar fi bine dacă ai solicita aprobarea acestuia de a împărtăși rezultatele interviului cu bordul de conducere al companiei. Acest lucru ar putea contribui la desfășurarea unei discuții mai deschise.
Comunică angajatului că este binevenit să revină. Într-o abordare mai simplă, comunică angajatului că ușa companiei tale este deschisă în cazul în care acesta va decide să se întoarcă. Abordând astfel angajatul care pleacă, sugerezi ideea de revenire, dar totodată, induci angajatul spree ideea că el și munca pe care o face este apreciată la justa valoare. De obicei, angajații care se simt apreciați sunt mai motivați să revină.
Concretizează cât de satisfăcut este angajatul de remunerare/beneficiile pe care le primea. Într-un sondaj efectuat de LinkedIn, 74% dintre angajați au declarat că au plecat de la job-ul precedent pentru a obține mai mulți bani la un alt job. Astfel, factorul remunerării este important deoarece îți permite să analizezi competitivitatea ta pe piața muncii. De exemplu, în cazul în care vei observa că mai mulți angajați au menționat la exit interviu că au fost nemulțumiți de salariu, vei analiza acest aspect mai detaliat, asigurându-te că acesta nu va deveni un factor demotivant pentru angajații din compania ta. Totodată, acest lucru îți va oferi o percepție mai clară despre modalitatea în care ar trebui să modifici remunerarea angajatului pentru a-l motiva să revină.
Provoacă angajatul la feedback constructiv și idei de îmbunătățire. Condiția cheie pentru desfășurarea unui interviu de ieșire eficient este crearea unui mediu în care angajatului îi este comod să ofere feedback sincer și desfășurat. Cultura organizațională care stimulează feedbackul util al exit interviului este una în care angajații se simt confortabil împărtășind ideile în mod deschis, sunt încurajați să critice procesele și metodele și nu sunt niciodată pedepsiți pentru că și-au împărtășit gândurile.
Precum am menționat, feedback-ul angajaților care pleacă este extrem de prețios pentru companie, dar totodată, poate contribui și la crearea condițiilor favorabile pentru revenirea angajatului care pleacă. Ar fi bine să provoci angajatul atât la feedback personal ce ține de rutina lui zilnică și specificul job-ului său, cât și la feedback mai global la nivel de companie. Întreabă angajatul ce ar schimba în companie dacă ar deține întreaga putere decizională. Astfel, vei putea înțelege care sunt aspectele cheie din compania ta, îmbunătățirea cărora ar putea motiva angajatul respectiv să se întoarcă.
Păstrează conexiunea pe Social Media cu angajații care pleacă. Comentariile la imagini, aprecierea postărilor și discuțiile despre noul lor loc de muncă, de exemplu, vor menține relația pe care ai construit-o deja cu angajatul care a plecat. Astfel, în cazul în care fostul tău angajat se va gândi cândva la opțiunea de întoarcere în compania ta, el va simți că relația voastră mai este vie și, respectiv, va fi mai predispus să revină în compania ta.
Comunică angajatului despre posibilitățile lui de dezvoltare sau reprofilare în cadrul companiei. Deseori angajații își schimbă locul de muncă pentru a se dezvolta sau pentru a-și schimba rutina jobului actual. Un exemplu potrivit în acest sens este abordarea experților HR de la Facebook. Analizând informația colectată în urma exit interviurilor, aceștia au ajuns la concluzia că angajații pleacă anume din cauza specificului jobului, adică din cauza sarcinilor și responsabilităților pe care și le asumă și le îndeplinesc zilnic. Pentru a reduce acest factor, în cadrul interviurilor de ieșire angajaților Facebook li se comunică despre posibilitatea unei eventuale reprofilari în măsura posibilităților pe care compania ar putea să le ofere. Acesta este un exemplu potrivit de abordare reușită, capabilă să crească probabilitatea de întoarcere a angajaților care au plecat din cauza lipsei oportunităților de dezvoltare sau din cauza rutinei zilnice.
TOP 5 cele mai importante întrebări pe baza cărora ai putea construi discuția din cadrul interviului de ieșire
De ce ai decis să pleci din companie și să părăsești poziția actuală?
Cât de mulțumit ești de relația ta cu managerul direct?
Ce ți-a plăcut cel mai mult la job-ul tău?
Cum crezi, ce abilități ar trebui să posede un angajat care lucrează în poziția ta?
Ce ai implementa pentru a îmbunătăți situația / factorii care te determină să pleci?
În condițiile luptei pentru talente și a concurenței sporite pe piața muncii, este foarte important să valorifici și să păstrezi legătura și cu angajații care pleacă. Conform unui studiu realizat recent de către Linkedin, pentru 49% din angajați cel mai mare obstacol în găsirea unui nou loc de muncă constă în faptul că angajații nu cunosc cum ar fi să lucreze pentru o anumită companie pe care nu o cunosc din interior. Astfel, poți observa unul dintre motivele țintă de a păstra legătura cu angajații care pleacă: aceștia au lucrat în compania ta, cunosc toate procesele și modul de organizare a lucrurilor, respectiv, în majoritatea cazurilor, vor fi predispuși să se întoarcă decât să se angajeze în altă companie, necunoscută deocamdată. Respectiv, abordarea corectă și eficientă a angajaților care pleacă îți va permite să economisești timp și resurse pentru noi recrutări și, totodată, să-ți formezi o echipă din angajați experimentați și familiarizați cu specificul de activitate a companiei tale.