Cum organizezi procesul de reducere a personalului?

Cum organizezi procesul de reducere a personalului?

15.03.2021

Conform datelor Statista, 26% din americani se simt oarecum îngrijorați din cauza eventualului risc de a suferi în urma reducerilor de personal. Circumstanțele actuale impun atât angajații, cât și angajatorii să ia decizii “anti-criză”. Deseori, această abordare este determinată de situația financiară sumbră a companiei și circumstanțele de incertitudine care îi afectează activitatea. Astfel, în acest articol descriem principalele aspecte legale pe care ar trebui să le cunoști atunci când compania ta este nevoită să lanseze procesul de reducere a personalului.

Care sunt acțiunile prealabile pe care ar trebui să le întreprinzi în cazul reducerii de personal?

Articolul 88 din Codul Muncii al Republicii Moldova prevede că, în cazul reducerii de personal angajatorul este obligat să emite 2 ordine prealabile reducerii statelor de personal. Iată care sunt aceste ordine:

  1. Ordin (decizie / dispoziție / hotărâre) prin care descrie temeiul economic sau juridic care determină decizia de lichidare a unității economice sau reducere a statelor de personal;
  2. Ordin de preaviz a personalului. Conform procedurii legale, acest ordin trebuie emis de către angajator cu cel puțin 2 luni înainte de reducerea statelor de personal.

După ce au fost emise ordinele respective, conform procedurii legale, angajatorul va propune angajatului preavizat o altă poziție în cadrul entității. Propunerea este în formă scrisă și este obligatorie doar în cazul în care în entitate există o poziție, la care ar putea fi transferat angajatul respectiv. Totodată, chiar dacă o asemenea poziție există, este necesar ca angajatul să corespundă cerințelor pentru poziția respectivă.

Care este ordinea de reducere a statelor de personal?

În calitate de angajator, indiferent de motivul de reducere a personalului, nu poți stabili de sine stătător ordinea de reducere a statelor de personal. Există câteva condiții de bază care se regăsesc în articolul 88 din Codul Muncii al Republicii Moldova. Conform acestor condiții, vei reduce, în primul rând, posturile vacante din compania ta. După ce te-ai asigurat că ai redus aceste poziții, vei reduce pozițiile în care ai angajați cu contract prin cumul. Abia după ce ai redus statele de personal pentru aceste 2 categorii, poți reduce pozițiile pentru care ai angajați cu contract de bază.

Procedura de reducere a statelor de personal: cum se modifică relațiile angajat – angajator?

Pe lângă ordinele menționate la începutul articolului, în calitate de angajator va trebui să prezinți și anumite informații Agenției Naționale de Ocupare a Forței de Muncă. Aceste informații țin de angajații care urmează să devină disponibili pe piața muncii. Este important să prezinți aceste informații cel târziu cu 2 luni înainte de a emite ordinul de eliberare a angajatului.

După ce ai preavizat angajații care urmează să fie eliberați, conform procedurii legale, le vei acorda o zi lucrătoare pe săptămână predestinată căutării unui nou loc de muncă. Totodată, se va păstra salariul mediu al acestor angajați.

Reducerea statelor de personal: ce compensații achiți angajaților eliberați?

Raportul dintre tine (în calitate de angajator) și angajații eliberați în legătură cu reducerea statelor de personal nu încetează exact din momentul eliberării. Conform legislației în vigoare, angajații eliberați prin procedura de reducere a statelor de personal beneficiază de următoarele compensații / indemnizatii:

  1. indemnizație pentru prima lună după eliberare – valoarea acesteia este egală cu mărimea sumară a unui salariu mediu săptămânal pentru fiecare an lucrat la entitate. Totodată, această valoare nu trebuie să fie mai mică decât un salariu mediu lunar;
  2. pentru a doua lună, angajatul eliberat va beneficia de menținerea salariului mediu lunar (doar în cazul în care nu s-a reangajat deja);
  3. pentru a treia lună, angajatul eliberat va beneficia de menținerea salariului mediu lunar (doar în cazul în care nu s-a reangajat deja);
  4. în cazul în care compania se lichidează, aceasta va efectua, la data eliberării,  achitarea integrală pentru toate cele 3 luni menționate.

Vezi și: Lipsa talente vs lipsă posturi vacante: cum arată piața muncii în 2021

Procedura de reducere a statelor de personal: încă câteva aspecte cheie

În cazul în care ai lansat un proces de reducere a statelor de personale, dar nu l-ai finalizat, îl vei putea relansa doar în anul viitor. Acest lucru se referă la situația în care, în decurs de 2 luni după emiterea ordinului de preaviz nu ai emis ordinul de eliberare a angajaților din pozițiile reduse. Totodată, este important să menționăm că în această perioadă (2 luni) nu se include perioada în care angajatul s-a aflat în orice tip de concediu.

Un alt aspect cheie pe care este important să-l cunoști constă în faptul că nu poți restabili poziția redusă în același an calendaristic. Astfel, în cazul în care vei decide să angajezi din nou pentru o poziție care a fost redusă, va trebui să aștepți până la următorul an.

Cum reduci statele de personal în mod natural?

În cazul în care perspectivele financiare sunt sumbre, dar totodată procesul de reducere a statelor de personal ți se pare anevoios, există așa-numita reducere naturală.  Reducerea naturală a statelor de personal este o reducere treptată voluntară a numărului de angajați. Această reducere are loc pe măsură ce angajații se retrag, demisionează sau sunt eliberați, dar, totodată, nu sunt înlocuiți de către alți angajați. Iată câteva exemple de reducere naturală.

  • Renunțarea la noi angajări.  O “înghețare” a angajărilor are loc atunci când un angajator îngheață temporar angajarea pentru pozițiile neesențiale pentru companie. Aceasta este o strategie eficientă în ceea ce privește reducerea costurilor;
  • Recalificarea angajaților. Este o abordare potrivită companiilor care tind să-și modifice domeniul de activitate. Aplicând această abordare, angajatorul își recalifică forța de muncă, schimbând în esență setul de abilități al echipei. Astfel, nu vei fi nevoit să eliberezi toți angajații actuali pentru a recruta alții noi, potriviți pentru noul tip de activitate. Păstrând o mare parte din angajații actuali vei reuși să-ți restructurezi echipa, fără a o trece printr-un proces de reducere a statelor de personal.

Dacă reducerea procedurală a statelor de personal este inevitabilă, îți recomandăm să o organizezi în strictă conformitate cu procedura legală descrisă mai sus. Acest lucru îți va garanta transparența procesului și corectitudinea acestuia. Experții Dad Human Capital sunt mereu disponibili să-ți ofere sprijinul necesar în acest proces complex. Aplicăm doar practici corecte care facilitează derularea unui proces transparent și 100% legal. Apelează-ne cu încredere. Contactele sunt aici.