Ești pregătit ca un angajat cheie să plece din firma ta?

Ești pregătit ca un angajat cheie să plece din firma ta?

09.11.2020

Angajații cheie sunt angajații care contribuie în mod direct la prosperitatea afacerii tale. În acest sens, plecarea unui angajat cheie este costisitoare și creează probleme organizatorice. Pierderea angajatului cheie nu afectează compania doar prin apariția necesității de a recruta o nouă persoană. Efectele sunt mult mai complexe, astfel, cel mai curând, nu ești pregătit să pierzi un angajat cheie în cazul în care:

  • nu ești pregătit să pierzi banii investiți în instruirea și formarea angajatului cheie care pleacă;
  • nu ești pregătit să suporți modificarea moralului echipei tale care, involuntar, își va pune întrebări de ce angajatul cheie a decis să plece;
  • nu ești pregătit să suporți reduceri temporare dar imediate în productivitatea proceselor din compania ta;
  • nu ești pregătit să accepți riscul apariției unor erori costisitoare.

            Dacă te-ai regăsit în cele menționate mai sus, nu e cazul să te panichezi. Chiar și corporațiile de nivel mondial care își desfășoară activitatea pe parcursul sutelor de ani nu sunt pregătite să-și piardă angajații cheie. Conform studiului Gallup, plecarea unui angajat cheie poate costa companiei cât 2 salarii anuale ale acestuia. Totodată, conform studiului Manila Recruitment, durează până la doi ani pentru ca noul angajat să corespundă productivității angajatului cheie care a plecat. Conform Willis Towers Watson study, 50% din companiile la nivel mondial au probleme în ceea ce privește păstrarea angajaților cheie. Astfel, din câte observi, menținerea angajaților cheie este o problemă actuală care generează pierderi (și nu doar financiare) pentru companiile din întreaga lume. Reieșind din aceasta, mai jos am pregătit un set de recomandări despre cum să-ți reduci riscul plecării angajatului cheie din compania ta.

Cum să-ți păstrezi angajații cheie?

  • Implementează cultura feedback-ului și creează direcții de comunicare eficiente prin care acesta va fi comunicat. Acest lucru se referă la toți angajații tăi, dar în special, la angajații cheie. Anume angajații cheie sunt angajații care în cele mai multe cazuri au responsabilități mai mari și, respectiv, mai des sunt supuși stresului. Astfel, este foarte important să “auzi” acești angajați, în special să cunoști problemele cu care se confruntă și cum ai putea să le ușurezi viața. Organizează ședințe periodice cu fiecare angajat cheie în parte pentru a afla  ce funcționează și ce nu. Totodată, în cadrul acestor ședințe te poți asigura că angajații tăi cheie sunt motivați, iar nevoile lor sunt îndeplinite.
  • Remunerare. Fii transparent referitor la structura salariilor, bonusurilor și a majorărilor. Angajații cheie trebuie să cunoască exact ce pot face pentru a-și atinge obiectivele și a primi anumite bonusuri sau majorări. Poartă acest tip de conversație în mod consecvent pentru a evita orice neînțelegeri sau frustrări ale angajaților. O metodă eficientă pentru păstrarea angajaților cheie este remunerare lor cu un salariu peste valoarea salariului mediu de piață. Un angajat bine motivat financiar va avea cu un motiv mai puțin pentru a pleca în altă companie.
  • Oferă-le posibilități de dezvoltare. Dorința de a crește și a se dezvolta este o trăsătură esențială care definește un angajat cheie. De altfel, el nu ar deveni angajatul cheie în compania ta. Astfel, este important să înțelegi că acest angajat va dori să se dezvolte în continuare. Respectiv, este important să îi oferi posibilitatea de a învăța, avansa și contribui la progresul companiei, descoperindu-și noi talente.
  • Creează un un mediu de lucru sănătos. Nu te limita doar la recompensa financiară. Comunicarea eficientă cu echipa, feedback-ul eficient, cultura corporativă puternică a companiei, team building-uri regulate – toate acestea contribuie la crearea unui climat corporativ în care angajații cheie se vor simți mai fericiți și motivați.

Și totuși a plecat… Ce faci dacă angajatul cheie totuși a decis să plece din compania ta?

  • În primul rând, află ce nu a mers bine.
    Orice angajat cheie care a decis să plece reprezintă o sursă prețioasă de feedback util pe viitor. Este important să afli dacă a plecat fiind nemulțumit de condițiile din companie, sau dintr-un alt oricare motiv care nu l-ai putea influența nicidecum. Nu este cazul să ții pică pe angajatul respectiv. Ar fi mai util să “înveți lecția” dacă e cazul, și să aplici această experiență cu alți angajați cheie pe care îi ai/îi vei avea.
  • Oricare nu ar fi motivul plecării, asigură-te că vă despărțiți prietenește. Deseori se întâmplă așa că angajații cheie se întorc sau oferă recomandări utile. Relația cu un angajat bun este relația care ar trebui să o păstrezi cât mai mult timp, chiar și după plecarea acestuia. Acest lucru nu te costă practic nimic, dar în schimb, îți poate aduce anumite avantaje pe viitor.
  • Crează o nouă fișă a postului vacant.
    Ar fi perfect dacă ai reuși să faci acest lucru împreună cu angajatul care te părăsește. Acest proces te va ajuta să cunoști exact care sunt atribuțiile și provocările postului, iar ulterior, să organizezi un proces eficient de recrutare. Totodată, ai putea afla că atribuțiile postului respectiv nu mai sunt acele care au fost acum câțiva ani și ar putea fi comasate cu alte posturi din compania ta.
  • Fii sincer cu echipa ta.
    Odată ce vei anunța plecarea angajatului cheie, acest subiect, cel mai curând, va deveni cel mai discutat în rândul angajaților tăi. De aceea, este recomandat să comunici sincer și deschis motivul plecării acestuia deoarece, cel mai curând, o mare parte din angajații tăi îl vor cunoaște înainte ca tu să-l anunți oficial.
  • Pornește procesul de recrutare pentru poziția recent eliberată. Este recomandat să începi cu analiza angajaților in-house – posibil ca cineva din ei să se potrivească perfect pentru rolul fostului angajat cheie. În cazul în care nu vezi un asemenea candidat pe intern, crează strategia de recrutare și dă start recrutărilor din extern.

Citește și: Cum îți responsabilizezi angajații

De cele mai multe ori, angajații cheie sunt angajații în care investești timp, efort și nu în ultimul rând – bani. Astfel, plecarea lor nu face parte dintr-un scenariu pe care și l-ar dori o companie. Cu ajutorul recomandărilor de mai sus poți întreprinde anumite acțiuni care vor reduce riscul plecării angajatului cheie. Totuși, dacă angajatul tău cheie decide să plece, este important să gestionezi situația eficient, pentru a reduce efectele plecării lui asupra proceselor din companie și pentru a suplini cât mai rapid poziția eliberată.

Cauți oameni de încredere apelează-ne cu încredere 078-067-887