Criza COVID-19 în industria auto: principalele provocări - Servicii de contabilitate

Criza COVID-19 în industria auto: principalele provocări

17.02.2021

Pandemia COVID-19 a perturbat afaceri și industrii întregi, transformând perspectivele în provocări. În acest sens, industria auto face parte din industriile care au avut de suferit cel mai mult în urma situației pandemice. Strategiile obișnuite de gestiune a riscurilor au devenit ineficiente. S-a dovedit a fi faptul că scenariile tipice de urgență pe care și le-au creat companiile din industrie pot fi eficiente în cazul anumitor perturbații, incidente, dar nu și în cazul unui lockdown. Odată cu întreruperea activităților operaționale, companiile auto s-au confruntat cu un șir de provocări. O mare parte din aceste provocări sunt valabile și în prezent. Astfel, companiile continuă să le depășească și astăzi pentru a supraviețui și pentru a rămâne competitive. În acest articol descriem principalele provocări cu care se confruntă industria auto în perioada pandemică, dar și soluțiile corespunzătoare care sunt aplicate de către companiile din industrie.

Modificarea în ultimii ani a tendințelor și intereselor consumatorilor

Provocările cu care se confruntă în prezent companiile din industria auto sunt determinate, parțial, și de modificarea din ultimii ani a necesităților consumatorilor. Cele mai pronunțate tendințe în acest sens este creșterea cererii la automobilele electrice și creșterea interesului față de automobilele cu un grad înalt de autonomie. Aceste tendințe au determintat producătorii auto să crească valoare investițiilor în tehnologii și dezvoltarea acestora. Este necesar de menționat că acest tip de investiții se caracterizează printr-o perioadă de recuperare relativ lungă. În acest context, lockdown-ul a dat peste cap așteptările producătorilor auto. În continuare, descriem principalele modificări în tendințele consumatorilor:

  • Creșterea cererii la automobilele electrice.
    Conform studiului IEA, volumul de vânzări a automobilelor electrice crește cu 40% anual. Tranziția către mobilitatea fără emisii devine, treptat, o cerință globală. Astfel, producătorii din industria automotivă își ajustează direcțiile de producție și investesc tot mai mult în noi tehnologii, necesare pentru producerea automobilelor ecologice.
  • Autonomie ridicată.
    Dezvoltarea vehiculelor care nu necesită intervenție umană oferă mobilitate individuală noilor grupuri de utilizatori. Conform datelor Get My Parking, ramura de automatizare a vehiculelor crește cu 16% pe an. Acesta este motivul care determină producătorii de automobile să-și ajusteze activitatea în corespundere cu acest aspect, inclusiv.
  • “Up to date”.
    Consumatorii manifestă interes sporit față de automobilele de ultimă generație, cu hardware și software corespunzător. Acest lucru determină producătorii să-și actualizeze anual gama de produse pentru a integra cele mai recente dezvoltări hardware și software.

Pentru a rămâne competitivi producătorii auto și-au orientat investițiile spre satisfacerea noilor necesități pe care le au consumatorii. Totodată, acest factor, în combinație cu provocările descrise în continuare, a creat o situație destul de dificilă pentru companiile din industria auto.

Vezi și: Parcări auto. Afaceri din domeniul auto

Provocare majoră pe termen scurt: întreruperea lanțului de aprovizionare

COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra lanțului de aprovizionare a industriei automotive la nivel mondial. Acest lucru este determinat de faptul că pandemia a afectat principalele țări producătoare și furnizoare de echipamente pentru automotive. În acest sens, dat fiind faptul că industria automotivă se bazează în mare măsură pe producția just-in-time, lanțurile de aprovizionare au fost imediat întrerupte. În China, aproape două treimi din producția auto a fost direct afectată de oprirea industrială a țării, care a avut un impact mare și asupra furnizorilor. Mai mult decât atât, lipsa de piese fabricate în China a avut un impact puternic asupra producției mondiale.

Dependența de sursele de aprovizionare dintr-o singură țară, în special China, a devenit mai vizibilă din cauza crizei. Dacă legăturile se rup, crește și numărul întreruperilor în lanțul de aprovizionare. Din cauza perturbațiilor lanțurilor de producție, liderii din industrie se grăbesc să-și remodeleze lanțurile de aprovizionare. În acest sens, mai mulți producători din Europa și Statele Unite iau în considerare posibilitățile alternative de remodelare a lanțurilor de aprovizionare, cum ar fi aprovizionarea locală sau asigurarea aprovizionărilor.

Soluții aplicate:

  • Companiile evaluează riscurile și creează transparență deplină analizând datele, implementând sisteme inteligente și ecosisteme conectate. Acest lucru comunică lipsurile de piese, materie sau alte provocări eventuale. Astfel, companiile se pot pregăti sau adapta în modul corespunzător;
  • Companiile anticipeaza riscurile și provocările: integrează strategii de gestiune a riscurilor,  scenarii și protocoale de acțiune. Totodată, companiile își ajustează operațiunile zilnice în așa mod, încât să poată trece rapid de la un scenariu de acțiuni la altul;
  • Companiile reduc dependența de un singur furnizor. Dat fiind faptul că furnizorii la fel activează în condiții de incertitudine, producătorii reduc riscul de întrerupere a lanțului de aprovizionare prin diversificarea furnizorilor.

Provocare pe termen lung: lipsa lichidității și perturbări în cashflow

Conform studiului PwC, 71% din companiile din industrie au menționat drept provocare impactul financiar al pandemiei asupra rezultatelor operațiunilor din perioadele viitoare și asupra lichidităților. În aceste circumstanțe numerarul și lichiditățile imediate devin și mai critice. La moment, majoritatea companiilor din industrie au o lichiditate redusă, iar din cauza fluxurilor de numerar minime, rezervele de numerar se epuizează foarte rapid. Acest lucru determină unii producători să negocieze noi linii de credit. În același timp, scăderea masivă a capitalizării de piață va accelera, cel mai curând, consolidarea industriei.

Soluții aplicate:

  • Pentru a asigura accesul imediat la finanțare, companiile din industrie creează și păstrează relații strânse cu băncile comerciale;
  • Unele companii implementează noi strategii și abordări de gestiune a costurilor fixe. Aceste companii utilizează Inteligența Artificială în gestionarea bugetelor pentru a crea previziuni clare în ceea ce privește fluxul de numerar;
  • Companiile din industrie acordă atenție specială distribuitorilor și partenerilor deoarece aceștia, inclusiv, întâmpină dificultăți financiare.

Impactul pandemiei COVID-19 asupra industriei auto la nivel mondial a fost și rămâne a fi unul rapid și sever. Principalele provocări sunt determinate de întreruperea sau perturbația parțială a exporturilor de piese chinezești, întreruperi la scară largă de producție și închiderea uzinelor de asamblare din Europa și Statele Unite. Acest lucru pune o presiune semnificativă asupra companiilor din industrie. Acestea sunt nevoite să caute abordări noi, să-și revizuiască procesul operațional și să-și rentabilizeze costurile pentru a rămâne competitive pe piață.