Covid-19 și efectele asupra domeniului tehnologiilor informaționale

Covid-19 și efectele asupra domeniului tehnologiilor informaționale

27.07.2020

Consecințele pandemiei Covid-19 creează presiuni și tensiune în domeniul tehnologiilor informaționale. Printre cele mai afectate, se numără startup-urile și companiile mici, care furnizează pieței naționale produse inovative.

Restricțiile impuse în perioada de pandemie, au afectat piețele hardware și companiile sunt nevoite să amâne deciziile privind proiectele aflate în aşteptare și încetinește executarea proiectelor în faza de livrare. Piețele software și telecomunicații sunt mai puțin afectate. Companiile IT care oferă servicii B2B au fost cele mai protejate de criza pandemică, fiindcă au avut proiecte stabilite pe termen lung.

Piața tehnologiilor informaționale din Republica Moldova, au avut puțin de suferit de pandemie în comparație cu alte afaceri. Ea este favorabilă pentru atragerea investitorilor străini fiind în dezvoltare accelerată, iar printre avantajele competitive se numără:

  • Eliminarea unor bariere administrative pentru angajații calificați;
  • Facilități fiscale pentru angajații din sectorul IT, impozit unic de 7% din volumul vânzărilor;
  • Crearea și lansarea infrastructurii fizice a parcurilor IT.

Dificultățile companiilor IT apărute în timpul pandemiei

  • scăderea cererii pentru serviciile IT și pentru produsele companiei;
  • suspendarea contractelor existente;
  • munca de acasă a angajaților;
  • întârzierea plăților de la clienții existenți pentru serviciile deja prestate;
  • scăderea cererii pentru servicii/produse specifice ale companiei;
  • restricțiile de circulație impuse pe piața internațională.

Provocările sectorului IT în perioada de pandemie

  • reducerea veniturilor;
  • optimizarea cheltuielilor administrative;
  • necesitatea reducerii cheltuielilor pentru angajați.

Acestea fiind cele mai grave provocări care au impus sectorul tehnologiilor informaționale să-și restructureze afacerea. Totodată alte probleme au  fost reducerea veniturilor clienților, incapacitatea tuturor angajaților de a lucra la distanță, lipsa personalului în oficiu, dar și programul redus de muncă sugerat de autorități.

PROBLEME ȘI SOLUȚII

Forța de muncă

În sectorul IT resursa principală este forța de muncă. Munca la distanță poate crește riscul atacurilor cibernetice, astfel scurgerea de informații poate crea probleme operaționale. Recrutarea online a angajaților a devenit un proces complex provocat de lipsa comunicării față în față dintre recrutor și potențial angajat, deoarece lipsește prezența fizică și contactul creat între recrutor și potențial angajat. Din acest motiv companiile IT întâmpină dificultăți și sunt nevoite să-și restructureze interviurile, pentru a diminua riscul de angajare a unor candidați nepotriviți.  Aceste noi provocări stimulează companiile să îmbunătățească procesul de recrutare la distanță, să-și restructureze interviurile și să găsească noi metode de testare, astfel încât să diminueze la maxim riscul de angajare a unei persoane nepotrivite.

  • Crearea unei platforme interne a companiei cu un grad de securitate sporit, care va ține datele în siguranță, platforme cibernetice care sprijină angajații de la distanță;
  • Utilizarea tehnicii pentru lucru a companiei, nu personală;
  • Crearea testelor tehnice pentru potențialii angajați;
  • Divizarea interviului de recrutare în: test tehnic, test de personalitate și discuții cu HR managerii;
  • Întâlniri online pentru a stabili planul de lucru pentru perioada imediat următoare;
  • Regândirea beneficiilor pentru angajați, cum ar fi:
    orar flexibil – fiindcă angajații își pot îndeplini sarcinile și după orarul stabilit, accentul trebuie să fie pe sarcinile îndeplinite nu orele lucrate, salariu achitat întreg – deoarece pandemia a forțat unele companii să scadă salariile personalului și traininguri online de dezvoltare personală și profesională;
  • Implementarea noilor moduri de lucru și colaborare la toate nivelurile companiei;
  • Menținerea contactului între angajați și management, pentru a crea o atmosferă plăcută de lucru;
  • Jocuri interactive între angajați pentru a ridica entuziasmul și menținerea relațiilor între angajați.

Finanțare și impozite

Printre problemele care le întâmpină companiile IT, referitoare la partea financiară pot fi: întreruperea bruscă a contractelor între clienți și companie, cauzată de insuficiență de resurse financiare și/sau întârzierea plăților pentru impozite.

 Soluțiile la moment ar putea fi:

  • Stabilirea contractelor pe termen lung;
  • Elaborarea unui plan de urgență pentru a respecta obligațiile achitare a taxelor la timp;
  • Aplicarea la programele de susținere de către stat, cum ar fi: rambursarea de TVA, finanțarea plăților salariale, etc.;
  • Evaluarea cerințelor de raportare financiară și impactul auditului;
  • Reevaluarea structurii costurilor;
  • Îmbunătățirea abillităților de planificare și modelare a scenariilor în situații de criză.

Clienți

Companiile mici și startup-urile în IT, colaborează activ cu întreprinderile de pe teritoriul Republicii Moldova, pe când companiile mari în mare măsură își externalizează serviciile. Cererea de servicii în Moldova a înregistrat un declin semnificativ în momentul izbucnirii pandemiei la nivel European, iar drept consecință a fost desigur pierderea clienților.

Astfel, pentru a avea parteneriate de durată cu clienții, urmărește sugestiile:

  • Reprioritizarea ofertei către cele mai profitabile regiuni, segmente și clienți;
  • Fidelizarea clienților, prin oferirea unor beneficii reale care să îi mențină;
  • Îmbunătățirea stabilității ofertei și a cererii pe termen lung;
  • Evaluarea potențialilor clienți, înainte de a semna contracte de lungă durată.

În perioada de pandemie, serviciile companiilor IT au fost cele mai solicitate, fiindcă procesul de muncă de la distanță include digitalizarea lui.

Odată cu interdicțiile impuse și incapacitatea oamenilor de a se deplasa, companiile din Moldova au fost nevoite să migreze în online. Totodată să opteze pentru crearea platformelor virtuale, iar companiile din domeniul tehnologiilor informaționale au avut posibilitatea să-și mărească portofoliul de clienți și spectrul serviciilor prestate. Ceea ce a făcut ca ulterior să încaseze venituri adiționale din cererea crescută de pe piață.