Ce să faci după anularea patentei de întreprinzător
anularea patentei

Ce să faci după anularea patentei de întreprinzător

11.05.2023

Se știe deja că la 1 iulie 2023 va expira termenul de desfășurare a activității de comerț în baza patentei. Dar nu trebuie să intrăm în panică. Deținătorii de patente nu sunt lăsați în voia sorții. Ei au o alternativă destul de bună. În acest articol îți spunem ce să faci după anularea patentei de întreprinzător și care e soluția propusă de autorități.

Autoritățile au hotărât anularea patentei de întreprinzător

Autoritățile au decis anularea patentei de întreprinzător, pentru că activitățile desfășurare în baza patentei, practic, nu pot fi controlate de stat. Iar cest fapt, pe termen lung, influențează negativ economia națională. Cum? Iată câteva exemple:

De ce s-a decis anularea patentei de întreprinzător

  • Nu pot fi atrase investiții (nici de la stat, nici străine)

Dezvoltarea e posibilă doar prin investiții. Odată ce activitățile desfășurate în baza patentei de întreprinzător nu pot fi controlate de stat, acestea nu pot beneficia de investiții din partea statului sau din partea investitorilor străini. Nimeni nu va investi într-un sector nesigur, fără să știe cum urmează a fi gestionate resursele investite.

  • Veniturile din vânzări nu pot fi urmărite

Autoritățile nu pot monitoriza veniturile din vânzări ale deținătorilor de patente. Asta înseamnă că cei care activează în baza patentelor se pot eschiva cu ușurință de la achitarea impozitelor. Pot vinde de o sumă mai mare și să declare o cu totul altă sumă. Da, tu poți fi responsabil, dar nu toți sunt la fel.

  • O concurență nesănătoasă

Deținătorii de patente beneficiază de un șir de avantaje datorită regimului patentei. Printre acestea se numără: economii fiscale, costuri administrative mai mici, vânzări nemonitorizate, lipsa controalelor fiscale etc. În același timp, ceilalți antreprenori nu se bucură de aceste avantaje. Iar asta înseamnă condiții neechitabile pentru diferite forme de antreprenoriat.

  • Produse de o calitate proastă sau de o proveniență nesigură

Practic, statul nu poate controla întreprinzătorii care activează în baza patentei. Nimeni nu le cere actele de proveniență a mărfurilor vândute. Iar asta înseamnă că pe piață pot ajunge mărfuri de contrabandă sau mărfuri falsificate.

  • Imposibilitatea de a proteja consumatorii

Odată ce pe piață pot ajunge produse falsificate sau de contrabandă, primii care vor avea de suferit vor fi consumatorii. Dar pentru că autoritățile nu pot gestiona acest aspect, nu vor putea nici să-i protejeze pe consumatori.

Ce opțiuni ai după anularea patentei de întreprinzător

Dacă te întrebi ce să faci după anularea patentei de întreprinzător, există o alternativă destul de bună. După 1 iulie 2023, activitatea în bază de patentă va putea fi înlocuită cu un regim simplificat de activitate independentă.

Astfel, vei continua să-ți desfășori activitatea ca persoană fizică. Tot ce se va cere de la tine este:

  • să deții un aparat de casă;
  • să achiți, o dată în trei luni, 1% din venitul obținut;
  • să plătești lunar o taxă fixă (tot așa cum se plătește și acum).

Drept urmare, nu va trebui să înregistrezi o întreprindere și nu vei avea nevoie de un contabil. Asta, bineînțeles, dacă vrei să continui să activezi ca persoană fizică.

Activitatea independentă este reglementată de capitolul 102 al titlului II din Codul fiscal, ca o formă simplă de organizare a evidenței activității cu minimum obligații de raportare la Serviciul Fiscal de Stat.

Cum să treci la activitate independentă

Ce reprezintă activitatea independentă

Activitatea independentă este activitatea de comerț desfășurată de o persoană fizică rezidentă doar în mod individual, fără a constitui o formă organizatorico-juridică, în urma desfășurării căreia se obține venit.

Care este procedura de înregistrare a activității independente

Pentru înregistrarea activității independente, e nevoie să depui o cerere corespunzătoare la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în a cărui rază teritorială de deservire se află adresa ta de domiciliu.

În afară de cerere, mai trebuie să prezinți și următoarele acte:

  • copia buletinului de identitate;
  • copia documentului ce atestă procurarea legală a mașinii de casă și control cu memorie fiscală (MCC) de pe piața internă (copia facturii sau a facturii fiscale, după caz);
  • contractul privind asistența tehnică pentru MCC;
  • cartea tehnică;
  • registrul de evidență a serviciilor de asistență tehnică pentru MCC;
  • registrul MCC;
  • instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare, întreținere a MCC;
  • înștiințare de recepționare a notificării privind inițierea activității de comerț, însoțită obligatoriu de copia notificării;
  • documentele ce confirmă statutul de persoană asigurată în sistemul public de asigurări sociale și de asigurări obligatorii de asistență medicală la momentul inițierii activității independente;
  • copia documentului eliberat de instituția financiară ce confirmă deschiderea contului bancar (după caz).

Citește și: Ce impozite achită rezidenții IT Park

anularea patentei

Anularea patentei de întreprinzător și avantajele activității individuale

Chiar dacă, la prima vedere, anularea patentei de întreprinzător complică activitatea deținătorilor de patente, lucrurile nu stau chiar așa. De fapt, pe termen lung, această decizie va aduce beneficii atât comercianților care astăzi activează în baza patentei, cât și economiei naționale.

Anularea patentei înseamnă:

  • o activitate comercială mai transparentă;
  • descurajarea economiei informale;
  • atragerea investițiilor;
  • protecția consumatorilor;
  • monitorizarea calității produselor/serviciilor existente pe piață;
  • condiții echitabile pentru toți antreprenorii etc.

Activitate independentă beneficii

  • activitatea lor nu va fi limitată din punct de vedere al termenului de desfășurare și al anumitor tipuri de unități de comerț în cadrul cărora se planifică desfășurarea activității; 
  • vor putea comercializa un spectru larg de mărfuri (cu excepția mărfurilor supuse accizelor);
  • vor avea dreptul să importe mărfuri cu scopul de a le comercializa;
  • nu vor fi obligați să țină evidența contabilă și să prezinte declarația cu privire la impozitul pe venit;
  • vor plăti un impozit pe venit de numai 1% din venitul obținut în perioada fiscală, dar nu mai puțin de 3000 lei anual;
  • veniturile din vânzări anuale nu trebuie să depășească 1 200 000 lei. Această normă va intra în vigoare începând cu data de 01 iulie 2023. În prezent, limita veniturilor anuale din vânzări pentru persoanele care practică activitate independentă este de 600 000 lei.

Notă! În cazul patentei de întreprinzător, veniturile din vânzări ale titularului acesteia nu trebuie să depășească 300 000 lei într-o perioadă de 12 luni consecutive.

  • cheltuielile suportate pentru procurarea aparatului de casă folosit în activitate diminuează suma impozitului pe venit pentru prima perioadă fiscală;
  • contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii vor putea fi plătite în mărime fixă, lunar, câte 1/12 din suma anuală stabilită pentru anul corespunzător, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune.

Cam astea sunt cele mai importante aspecte pe care trebuie să le știi dacă activezi în baza patentei. Dacă însă consideri că această opțiune nu ți se potrivește, oricând poți alege să-ți înregistrezi un S.R.L. și să activezi ca persoană juridică. În acest caz, suntem la dispoziția ta oferindu-ți servicii de contabilitate în regim outsourcing. Pentru mai multe informații, contactează-ne!