Business post-pandemie: cum reușești să crești în continuare?

Business post-pandemie: cum reușești să crești în continuare?

15.03.2021

Pandemia COVID-19 a schimbat considerabil modul în care companiile își desfășoară activitatea în prezent. O parte din aceste schimbări sunt temporare, pe când cealaltă parte reprezintă schimbări care vor influența afacerile și după ridicarea situației pandemice. Astfel, pentru rămâne competitivi în era post-COVID, managerii de afaceri deja de acum ar trebui să implementeze măsurile corespunzătoare. În acest articol abordăm subiectul competitivității afacerilor în mediul post covid și cum acestea ar trebui să-și ajusteze strategiile pentru a crește în continuare.

Implementează strategii obiective și eficiente, bazate pe analiza celor 5P  

Cele 5 P-uri au fost create de Henry Mintzberg în 1987. Această abordare îți permite să creezi strategii care vor fi relevante pentru aspectele cheie a afacerii tale. Iată care sunt aceste 5 P-uri, valabile pentru orice afacere:

  • Planificare – un aspect vital și firesc pentru afaceri. Acest aspect presupune că strategia pe care o vei implementa se va baza pe o anumită planificare care va conține previziuni și scenarii de acțiuni;
  • Ploy (Trucuri) – acest aspect presupune că strategia pe care o vei implementa va conține acțiuni sau scenarii de acțiuni concepute să transforme o situație în propriul avantaj. Trucurile în acest sens reprezintă practici concurențiale loiale și etice datorită cărora firma ta poate obține avantaje concurențiale;
  • Pattern (Model). Uneori strategia reiese din analiza comportamentelor și situațiilor organizaționale din trecut. Pentru a utiliza acest element din cele 5 P-uri, analizează modelele pe care se evidențiază în echipa ta. Apoi, analizează dacă aceste tipare ar putea deveni o parte implicită a strategiei tale. Totodată, ar fi bine să analizezi și să prognozezi impactul pe care ar trebui să-l aibă aceste modele asupra planificării strategice;
  • Poziţie. Acesta este încă un mod prin care îți poți defini strategia. Acest aspect ține de modul în care decizi să-ți poziționezi afacerea pe piață. Factorul respectiv capătă importanță primordială în condițiile modificării comportamentului consumatorului, determinate de situația pandemică;
  • Perspectiva organizațională. Perspectiva subliniază influența substanțială pe care cultura organizațională și gândirea colectivă o pot avea asupra luării deciziilor strategice în cadrul unei companii.

Fiecare dintre aceste 5 P-uri reprezintă o abordare diferită a strategiei. Înțelegerea și utilizarea corectă a fiecărui element te ajută să dezvolți și să implementezi o strategie de afaceri robustă, practică și realizabilă.

Analizează poziția actuală și poziția – scop spre care tinde afacerea ta

O înțelegere clară a poziție și a situației în care se află afacerea ta la momentul actual te ajută să prognozezi cum va evalua aceasta. Poziția strategică în acest sens se referă la o “imaginea de ansamblu” a companiei tale în raport cu factorii externi.

Pe lângă efectele negative, pandemia a descoperit și a catalizat anumite oportunități. Ar fi bine să analizezi poziția actuală a companiei tale prin prisma acestor oportunități. Astfel poți determina modul în care poți valorifica aceste oportunități reieșind din poziția companiei tale. Totodată, este recomandat să faci și o previziune a poziției în care se va afla compania ta peste un anumit interval de timp. Ai putea să determini o poziție pe care o vei seta drept scop. Astfel, vei avea o înțelegere clară despre unde te afli acum și unde trebuie să ajungi. Reieșind din aceasta, îți va fi mai simplu să-ți dezvolți strategia de creștere.

Abordări strategice post-pandemice: modificate și ajustate

Implementarea strategiilor noi presupune, totodată, modificarea strategiilor deja implementate. În continuare descriem câteva recomandări care îți pot fi utile în ceea ce privește ajustarea strategiilor cheie în raport cu efectele situației pandemice:

  • Managementul eficient – mai important ca niciodată.
    Un management al echipei bazat pe combinația optimă de forță, responsabilitate și empatie poate loializa membrii echipei tale. Totodată, este important să fii cât mai transparent și să asiguri o comunicare eficientă la toate nivelurile de conducere. În cazul în care vei reuși să rămâi un bun comunicator chiar și în aceste circumstanțe specifice, vei reuși să adaugi echipei tale siguranță și valoare;
  • Strategii concentrate pe oameni, nu și pe procese.
    În perioadele dificile, oamenii fac diferența. O echipă de oameni calificați și motivați, cu atribuții de a efectua o schimbare, este mult mai critică decât implementarea și dezvoltarea proceselor și procedurilor. Până la urmă, un proces implementat, în majoritatea cazurilor face diferența în perspectivă lungă. În același timp, angajații potriviți pot face diferența chiar din prima zi de muncă;
  • Strategii flexibile.
    Într-o situație atât de dinamică, îngrijorarea cu privire la detalii este inutilă. Stabilitatea a devenit un lux greu de obținut în actualele condiții de incertitudine. În acest sens, este important să reușești să organizezi o afacere capabilă să răspundă schimbărilor și provocărilor interne și externe.

Citește și: Analiza SWOT – instrument indispensabil pentru antreprenor

Outsourcingul activităților din companie – mai actual ca niciodată

Deși pandemia este în plină de desfășurare, afacerile deja dezvoltă și implementează strategii de creștere adaptate condițiilor post-pandemice. Totodată, afacerile tind să valorifice într-un mod special digitalizarea și externalizarea.

De fapt, în circumstanțele actuale, marele avantaj al externalizării constă în faptul că poți externaliza anumite activități, concentrându-te exclusiv pe elaborarea și implementarea strategiilor de creștere. Este destul de complicat, iar uneori – imposibil să le faci pe toate la 100%. Astfel, poți stabili priorități și externaliza o parte din activități către furnizorii de servicii outsourcing. În unul dintre articolele noastre poți citi despre cum organizezi un proces de externalizare eficient și sigur.

Precum am menționat, pe lângă provocări, pandemia creează și oportunități. Valorificând aceste oportunități poți oferi afacerii tale un boost suplimentar. Totodată, este important să-ți adaptezi strategiile în conformitate cu acea “nouă realitate”. Urmând trick-urile descrise în acest articol vei reuși să-ți păstrezi afacerea competitivă atât în perioada pandemiei, cât și în perioada post pandemică.

Iar dacă planul strategic cuprinde și externalizarea serviciilor de contabilitate, raportare, calculul salariului (payroll services) sau alte servicii financiar-fiscale, poți apela cu încredere la echipa de experți DAD Accountant. Contactele le găsești aici.